[Bijgewerkt jan, 2021] Het laatste nieuws voor hosts over wijzigingen in onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden

Airbnb
Official Account

[Bijgewerkt jan, 2021] Het laatste nieuws voor hosts over wijzigingen in onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden

BeloRauschBG.png

 

Laatst bijgewerkt: Jan, 2021

 

Hallo,

 

De hieronder beschreven beleidsupdate is nu van kracht.

 

U kunt zien hoe annuleringen zullen werken onder onze bijgewerkte verzachtende omstandigheden beleid dat van kracht is voor reserveringen die beginnen op of na 20 januari 2021, hier.

 

----------------------------------------

----------------------------------------

 

Catherine Powell heeft hosts weer het nodige nieuws te melden. Deze keer vertelt ze wat Airbnb eraan doet om de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden transparanter en eerlijker voor hosts te maken. Door de wijzigingen (die gelden voor reserveringen van verblijven en Airbnb-ervaringen met een begin- of aanvangsdatum op of na 20 januari 2021*) bepalen hosts zelf of ze restitutie geven aan gasten die vanwege onverwachte persoonlijke omstandigheden niet kunnen reizen. Natuurrampen en soortgelijke grootschalige gebeurtenissen blijven onder de voorwaarden vallen.

 

Druk op de CC-toets op de Youtube video om ondertiteling toe te voegen en druk op de instellingen om de taal te wijzigen

 

Alle informatie over de aankomende wijzigingen in de voorwaarden vind je in dit Helpcentrum-artikel. Geef aan wat je graag behandeld wilt zien in een volgende editie van het laatste nieuws voor hosts met Catherine. Bedankt dat je ons laat weten welke onderwerpen belangrijk voor je zijn.

 

*Deze voorwaarden zijn niet van toepassing op Luxe-reserveringen, aangezien daarvoor een apart Restitutiebeleid voor Luxe-gasten geldt.

8 Antwoorden 8
Anna9428
Level 1
Amsterdam, The Netherlands

Beste mevrouw Powel, 
Ik wil graag weten waarom ik het geld van mijn reservering niet heb terug gekregen met het volgende bevestigingscode: HM8SXKM938. Volgens mij heb ik voldaan aan de annuleringsvoorwaarden van mijn host. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met mijn vraag. 

Met vriendelijke groet,

Anna Koch

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Anna9428 

Ik denk niet dat mevr. Powel dit leest, ook al omdat haar community naam niet noemt (@....) in je bericht. Ook hoort je bericht niet thuis in dit onderwerp.

 

Als je een reservering annuleert, dan wordt meteen aangegeven of je geld terugkrijgt en hoeveel. Dat hangt oa af van de aan de reserverende gekoppelde annuleringsvoorwaarden en het tijdstip van de annulering. Heb je een dergelijk bericht gehad ?

 

Bij een teruggave kan het wel tot 15 dagen duren (hangt af van de betaalmethode) voordat je het geld daadwerkelijk ontvangen hebt.

Indien niet ontvangen zul je contact met Airbnb moeten opnemen.

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Martha735
Level 1
Schoorl, Netherlands

Hallo,

Ik zou het heel fijn vinden als er een aparte knop komt voor toeristen belasting, waar je het bedrag kunt invullen en het mee brengen van een hond, wat dat kost. Het kan ook een vrij in te vullen kolom zijn met extra service kosten. Te denken valt aan bedden opmaak service, extra beddengoed,extra schoonmaak etc. Ik mis dat echt. Mensen kunnen dan zelf kiezen hoe duur of hoe goedkoop hun vakantie wordt.

Hartelijke groet,

Martha (host)

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Martha735 

 

De mogelijkheid voor opnemen Toeristenbelasting bestaat al (onder "lokale wetgeving").

Zie ook: https://community.withairbnb.com/t5/Verhuurders/Toeristen-belasting/td-p/1367807

 

Ook voor linnengoed is een mogelijkheid om een toeslag op te geven:

Emiel1_0-1604778054827.png

 

Martha735
Level 1
Schoorl, Netherlands

@Emiel1 Dank voor je antwoord. Ga ik naar op zoek dan. Is niet gemakkelijk te vinden. Is het voor de huurder dan ook gemakkelijk te onderscheiden? Ik zie het nooit bij iemand gespecificeerd staan. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Martha735 

Ik gebruik zelf alleen de opties voor toevoegen toeristenbelasting en BTW , die worden apart gespecificeerd  bij de boeking.

Overigens heeft Airbnb lang geleden als eens aangegeven dat er een mogelijkheid voor een "pet fee" (toeslag voor huisdier) zou komen, maar tot nu toe nog niet ingevoerd. Je kunt deze toeslag apart in rekening brengen via het resolutie centrum, maar dat mag alleen als die toeslag vooraf in de advertentie is vermeld.

Martha735
Level 1
Schoorl, Netherlands

Hoi Emiel, ja dat is ook wat ik doe. Het staat er apart bij. Dat van toeristen belasting apart innen zie ik ook nergens hoo, nu bereken je dat bij je huur waardoor die behoorlijk minder wordt bij bijv. 5 personen. 

Heleen35
Level 1
Medebach, Germany

Goedendag,

 

Twee dagen geleden heeft Airbnb, zonder mijn toestemming, een reservering kosteloos  geannuleerd omdat de Gast positief getest is op Covid.

Hierdoor kan deze betreffende gast niet komen en volgens het beleid van Airbnb valt dat onder verzachtende omstandigheden.

Dit beleid is vastgesteld aan het begin van de pandemie waar hosts sowieso beperkingen opgelegd hebben gekregen door landelijk beleid.  Inmiddels is Covid echter geen levensbedreigende ziekte meer en gelden landelijk geen beperkingen meer. Het hebben van Covid volgens toeristische richtlijnen geen reden voor kosteloze annuleringen.

 

Daarnaast verhuur ik een groot familiehuis voor grotere groepen.  Daar kan altijd een lid van de groep ziek worden of een been breken. Dat valt ook niet onder verzachtende omstandigheden.  Als 1 of 2 personen niet kunnen komen kan de rest nog steeds besluiten wel te komen of men dient zichzelf hier tegen te verzekeren. 

 

Ik vind het werkelijk bizar dat Airbnb, zonder mijn toestemming, deze reservering (die 2 dagen later zou plaatsvinden, dus die krijg ik ook niet meer verhuurd) annuleert en mij voor de kosten op laat draaien. 

Als Host houden we ons aan de landelijke richtlijnen met betrekking tot annuleringsbeleid. Waarom doet Airbnb dat niet? Of heeft Airbnb dit opgenomen zodat de Airbnb niet uit hoeft te keren bij een annulering vanwege een Covid besmetting en de kosten op de Host afgewenteld kunnen worden?

 

Wat zijn ervaringen van anderen Hosts hiermee?  Wat gaat Airbnb doen met een beleid dat hosts zwaar dupeert en geen recht doet aan de feitelijke situatie. We hebben het hier al zwaar genoeg gehad met een sluiting van in totaal 10 maanden (ik verhuur in Duitsland). Dan is het niet zo prettig als Airbnb zelf ook nog een beleid hanteert dat gasten kosteloos kunnen storneren bij een besmetting terwijl dat wettelijk niet verplicht is.

 

Vriendelijke groet Heleen

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf