EU - Voeg je belastinggegevens toe om in 2023 te kunnen blijven verhuren.

Airbnb
Official Account

EU - Voeg je belastinggegevens toe om in 2023 te kunnen blijven verhuren.

Airbnb_0-1635158381876.png

 

Vanaf 1 januari 2023 vereist nieuwe regelgeving voor belastingaangifte, die in de hele EU van toepassing is, dat Airbnb belastinggegevens verzamelt van hosts met actieve accommodaties in de EU of die belastingplichtig zijn in de EU.

 

Hosts moeten gegevens indienen voor elke advertentie; wanneer een host accommodaties in meerdere landen heeft, is voor elk land belastinginformatie vereist.



Voeg je belastinggegevens toe om in 2023 te kunnen blijven verhuren –  Belastinggegevens toevoegen


Wij zijn ook begonnen met het verzamelen van antwoorden op uw meest gestelde vragen over EU-belastingen, en zullen deze blijven updaten naarmate we meer horen. Welke vragen hebt u over deze aanstaande EU-belastingwijzigingen?

15 Antwoorden 15
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Soms zou je ook een "Brexit" wensen, dit is zo'n moment.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Ik heb de gegevens al toegevoegd, is eenvoudig proces als je verhuurde accommodaties in Nederland zijn. En je BSN nummer moet worden ingevuld, dus hou dat bij de hand.

 

@Emiel1 @Dit gaat toch alleen om inkomstenbelasting die straks wordt geheven over de verhuur inkomsten

De verplichting tot betalen van toeristenbelasting blijft toch ook bestaan bij de gemeente?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Loes44 

 

Airbnb is verplicht om de uitbetalingen die zijn gedaan jaarlijks door te geven aan de belastingdienst, zodat zij aangiftes inkomstenbelasting kunnen controleren.

 

Het heeft met Toeristenbelasting weinig te maken, dat is een ander verhaal.

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Zo als altijd, weer dank je wel dat je dit onder de aandacht brengt. Anders had ik het weer gemist. Zucht we gaan er maar weer mee aan de slag.!

Groetjes Katja
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Is het uiteindelijk wel allemaal gelukt @Katja202

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam63
Level 2
North Brabant, Netherlands

Ik vind dit een goed onderwerp en heb me ook zorgen gemaakt over de melding dat ik mijn ben nummer moet doorgeven. Ik verhuur 2 kamers in mijn eigen huis via Airbnb. Ik geef mijn inkomsten deels door aan de belastingdienst als inkomen eigen woning. Ik vraag mij af of Airbnb nu alle inkomsten per 2023 doorgeeft aan de belastingdienst. Aangezien zij geen idee hebben van de aftrekposten, energie, boekingskosten etc ben ik bang dat er geen correcte bedragen doorgegeven worden. 

 

Voor mij is deze maatregel ook nieuw en ik voelde me nogal geïntimideerd omdat er uitdrukkelijk bij staat dat je niet meer kunt verhuren wanneer je de gegevens niet invult. Ik heb het om die reden toch gedaan maar had graag meer uitleg gehad.  Heeft dit te maken met de verplichting tot aangifte van Airbnb vanuit de Amerikaanse belastingdienst en niet zozeer met het doorgeven van verdiensten van hun hosts? Wie kan hier meer over vertellen?

 

Ik ben ook erg benieuwd hoe andere verhuurders hierover denken en wat zij gedaan hebben met het verzoek.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Mirjam63 

 

Het is een EU regelgeving genoemd DAC7, in het kort:

 

"DAC7 is van toepassing op een platformgebruiker die inkomsten ontvangt uit het verhuren van accommodaties, het aanbieden van ervaringen of als co-host optreedt als de gebruiker een inwoner is van een EU-lidstaat of waar de inkomsten worden ontvangen van een accommodatie in de EU"

 

De volgende gegevens worden doorgegeven:

  • Voor- en achternaam
  • Primair adres
  • Btw-identificatienummer, indien van toepassing
  • Geboortedatum
  • Airbnb servicekosten
  • Verdiend via het Airbnb-platform per kwartaal en het aantal advertenties
  • Officiële accountidentificatie (s), dat wil zeggen bankrekening of andere bankrekening
  • Naam van de rekeninghouder van de rekening waarop de betaling is gedaan, indien niet de rekening van de host
  • Woonplaats
  • TIN(s) per accommodatie en/of per individuele host / mede-verhuurder
  • Advertentieadres
  • Registratienummer woning
  • Aantal verhuurde dagen

het bovenstaande is afkomstig uit de (vertaalde) FAQ:

https://www.airbnb.nl/help/article/3268/uitwisseling-van-belastinggegevens-onder-dac7

 

Evt. aftrekposten voor de uiteindelijke belastingaangifte staan er los van, die weet uiteraard alleen de belastingplichtige.

 

Mirjam63
Level 2
North Brabant, Netherlands

Gaat de belastingdienst dit ook met terugwerkende kracht doen over de haren voor 2023?

airbnb heeft het delen van deze gegevens lang weten tegen te houden. Ik heb voor dit platform gekozen om wat extra te verdienen en geef ook het grootse gedeelte op bij de belastingdienst. Dus niet het hele bedrag. 

 

per 2023 betaal ik dus over 70% van mijn verdiensten nog eens Ca 30% belasting. Gooien jullie je prijzen omhoog vanwege deze regeling? Ik ben benieuwd hoe jullie dit gaan doen collega’s.

het lijkt mij niet meer rendabel op deze manier. 
Grts mo 

Nienke-En-Thomas0
Level 2
Middelburg, Netherlands

Met de mededeling een Fiscaal ID-nummer in te vullen kan je als particulier eigenlijk niet anders dan je BSN invullen. Ik meen dat daar nogal wat gedoe over was, omwille van de privacy wetgeving.

 

Ik ben op zich niet tegen het delen van informatie met de belastingdienst. De informatie kan overigens ook gedeeld worden via de gemeente (waar ik toeristenbelastingbelasting betaal) en vervolgens via de bank waar alles op wordt uitbetaald.. Maar het stoort me dat er naar dit zwaarwegende persoonsgegeven wordt gegrepen. Ik ben benieuwd of er door Airbnb voldoende naar de AVG is gekeken en of andere manier van informatie delen (woonplaats/adres/bankgegevens) niet al voldoende was. 

 

Vult iedereen gewoon hun BSN in? 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Hai @Quincy  Ik heb nog niet goed gekeken, maar het gaat vast lukken. Het is een invul oefening, dus komt vast goed. 

 

@Nienke-En-Thomas0 Je zult wel moeten helaas. De andere keus is stoppen met verhuren. (Grrrr)

 

Mijn accountant zegt 'joh als je de verdiensten hebt, dan is belasting betalen een gegeven en je hebt nog steeds je verdiensten'  ... en eigenlijk heeft ie ook wel gelijk.  Maar ik vind het zo langzamerhand wel redelijk zuur worden allemaal. Ik heb eens even zitten denken hoeveel belasting je nu eigenlijk betaald over 1 euro. Al met al is dat bijna 75% ..... :-(!

 

Ik ga dit heeeeeel snel vergeten. Snel invullen op de website van Airbnb ennnnnnn weer verder. We komen er toch niet onderuit en dus heeft het totaal geen zin om me er druk over te maken. 🙂

 

Groetjes Katja
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Ok top! @Katja202 😃

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Katja202 

 

Als je over iedere verdiende Euro 75% belasting betaald, dan zou ik maar snel op zoek gaan naar een andere accountant ;>)

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Emiel1  hahahahahahaaha ... ja sorry dat verdiende enige uitleg. Ik verdien mijn euro bruto en ik draag premies af (AOW/Pensioen en UWV) in de hoop dat ik daar later ooit iets van terug zie (waarschijnlijkheid daarvan is klein) Dus daar gaat de eerste 50%. Vervolgens koop ik er dingen van en daar gaat alweer 9 of 20% weg. Vervolgens betaal ik inkomsten belasting en vervolgens zet ik het eventueel op een spaarrekening en dan betaal ik ook weer belasting. Of ik koop er een huis van en dan betaal ik ook weer belasting. etc. Zo zeg maar 🙂

Groetjes Katja

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf