Het Superhost-programma wordt verbeterd

Airbnb
Official Account

Het Superhost-programma wordt verbeterd

Superhost Criteria.jpg

 

Onze wereldwijde verhuurderscommunity groeit en wordt steeds diverser. Dat betekent dat de programma’s en het beleid van Airbnb daarop moeten worden aangepast, zodat iedereen met succes kan verhuren en wij kunnen laten zien hoezeer we de enorme inzet en gastvrijheid van alle verhuurders waarderen. Daarom brengen we een paar wijzigingen in het Superhost-programma aan, zodat het eerlijker, inclusiever en waardevoller wordt voor alle verhuurders.

 

 

Recensiegraad

Goede recensies zijn een vereiste om de status van Superhost te krijgen. Bovendien leiden goede recensies tot een community waarin gasten en verhuurders open en in goed vertrouwen met elkaar omgaan. Maar verhuurders hebben zelf geen invloed op de bereidheid van hun gasten om een recensie achter te laten. Uit een analyse van de wereldwijde recensiegegevens en gesprekken met Superhosts uit verschillende landen kwam naar voren dat het aantal achtergelaten recensies niet overal even hoog is: sommige reizigers laten altijd een recensie achter, terwijl andere dat zelden doen. Voor sommige verhuurders kan dat nadelig uitpakken wanneer wordt bekeken of ze in aanmerking komen voor de status van Superhost. Om de beoordelingsprocedure voor iedereen in onze wereldwijde community zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, hebben we de eis laten vallen dat verhuurders een recensiegraad van ten minste 50% moeten hebben om Superhost te kunnen worden (of blijven).

 

 

Annuleringen

Omdat we willen dat de Airbnb-programma’s zo goed mogelijk aansluiten bij al onze verhuurders, hebben we ook onze eis ten aanzien van het aantal annuleringen aangepast. Voorheen was voor Superhosts geen enkele annulering toegestaan, maar voor verhuurders met meerdere advertenties en enorm veel reserveringen is die eis in de praktijk nauwelijks haalbaar. Om het programma eerlijker te maken voor verhuurders met veel reserveringen, staan we nu één annulering toe per honderd reizen die het afgelopen jaar zijn geboekt. Dat komt neer op een annuleringspercentage van minder dan 1% voor al je advertenties. Bedenk wel dat we annuleringen nog steeds even serieus nemen als altijd. De afgelopen vijf jaar heeft de Superhost-community hard gewerkt om het vertrouwen van hun gasten te winnen. Dat vertrouwen blijven we belonen door onze meest betrouwbare verhuurders de status van Superhost toe te kennen.

 

De wijzigingen met betrekking tot het aantal annuleringen en recensies gaan in op 1 juli, wanneer de driemaandelijkse Superhost-beoordeling plaatsvindt. Op die datum passen we ook de verhuurdersdashboards aan, zodat die de nieuwe criteria weergeven.

 

 

Houd je mail in de gaten

We vinden het belangrijk om het Superhost-programma te blijven verbeteren, zodat het voor alle verhuurders goed werkt. Zo moeten de criteria om hiervoor in aanmerking te komen duidelijk en eerlijk zijn, en we willen dat het programma voor elke Superhost de moeite waard is. We kijken momenteel naar allerlei factoren – zoals de algehele opzet van het programma en de voordelen daarvan voor de community – om je een positievere verhuurervaring én een grotere kans van slagen te bezorgen. Houd je mail dus in de gaten, want er komt allerlei interessant nieuws aan.

42 Antwoorden 42
Paul1896
Level 1
Haarlem, Netherlands

Haarlem en Amsterdam (en misschien nog ander steden) kennen per 2019 een limiet van 30 nachten per jaar. Als je een paar huuders hebt die wat langer blijven ben je dar al snel, met als gevolg dat je kalender vele maanden geblokt staat. Gevolg: te weinig reviews, en dus geen superhost meer.

Dit is mij overkomen. Community, hoe pakken we dit aan?

Paul

Stefan489
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Ja dit gaat mij binnenkort ook overkomen Paul!

 

Ik ben al drie jaar superhost en heb na 52 bezoeken gemiddeld een 4.9. En toch ga ik binnenkort de superhost status kwijt raken. Dit moet toch veel meer Airbnb'ers overkomen? Niet fair naar mijn mening!

Lydie59
Level 2
Kasterlee, Belgium

Ik heb gasten geweigerd omdat ze bij de reservatie niet eerlijk waren. Sommige mensen zeggen pas later dat ze bv huisdier bij hebben, hun uitleg is dan dat het maar een kleintje is. Ik kies ervoor en het staat in mijn reglement om geen huisdieren toe te laten. Of ze reserveren voor 1persoon en later blijken ze met 5 te zijn terwijl ik maar plaats heb voor 4. Ik kreeg eens slechte punten voor afspraak terwijl alles perfect was verlopen.

Ik heb gelogeerd bij superhost waar het veel minder comfortabel was dan bij mij. Rare regeling volgens mij.

Idd, de recensies blijven niet 100 procent waterdicht. Terecht, als je een negatieve recensie over gasten neerpent, krijg je gegarandeerd het deksel op je eigen neus. Ofwel krijg je zelf als verhuurder negatieve feedback, ofwel halen je gasten hun zeer positieve feedback terug uit jouw recensies. Dit kan dus ook. En zo leer je minder correcte gasten, toch positieve feedback te geven. Het systeem werkt dus niet volledig waarheidsgetrouw. Toch ben ik er van overtuigd dat zulke uitschuiver niet opwegen tegen de resultaten die je inzet opleveren, met name de positieve resenties.

Fijn dat de superhost criteria zijn aangepast. Ook in heb nog een verbeteringswens. Ik verhuur in totaal 20 woningen. Een deel van deze woning is van mijzelf, en voor een deel ben ik co-host en help anderen huiseigenaren bij het verhuren.  Ik gebruik de co-host optie om contact te onderhouden met huurders voor aankomst en tijdens het verblijf want ik overhandig de sleutel en ik woon nabij de woningen.  Een aantal maanden terug heeft een huiseigenaar een reservering geannuleerd, erg vervelend! Het gevolg is dat ik mijn superhost status kwijt ben geraakt voor alle woningen. Eerst geloofde ik dit niet, maar na een telefoontje met een medewerker van AIRBNB werd mij dit bevestigd. Zijn uitleg was dat ik als co-host, mij committeer aan de gevolgen van handelingen van een huiseigenaar en dit heeft effect op mijn eigen resultaten als host. Een oplossing die vervolgens werd voorgelegd is om geen co-host te zijn voor deze eigenaar maar dan moet ik nog wel een jaar wachten voordat ik de status weer terug verdiend heb. Kortom mijn advies is om het handelen van een eigenaar niet van invloed te laten zijn op de andere woningen die ik beheer.   

Hoi nav jou post schrok ik nogal. Ben co host voor mijn zoon en die scoort onvoldoende voor een superhost en daarom was ik bang ook mijn status kwijt te raken. Zie hieronder het antwoord van airbnb. Je zou dus gewoon cohost kunnen zijn van een matig presterende host maar dat zou geen gevolgen moeten hebben. Zie antwoord airbnb hieronder.

 

 Serge, This is Tristian from Airbnb Customer Experience Team. First of all, We want to commend you for hosting with the highest standards and for being a Superhost. We truly appreciate your dedication in providing the best experiences to guests. I can only see how a great host you've been based on the reservations and reviews of your previous guests.

I understand that you want to know if your superhost status will get affected with the listing that you used to be co-host. Don't worry, you are not affected to the status of your son's listing. Our system is basing on your own listing as a host not as a co-host.

I hope I have been able to help you with everything and in the meantime, if there is anything else that I can do for you, please do not hesitate to get in contact again as I would be more than happy to help you in any way I can.
----------------
Hallo Serge, Dit is Tristian van Airbnb Customer Experience Team. Allereerst willen we u prijzen voor het feit dat u host met de hoogste normen en voor het feit dat u een Superhost bent. Wij waarderen echt uw toewijding in het verstrekken van de beste ervaringen aan gasten. Ik kan alleen maar zien hoe een geweldige gastheer u bent geweest gebaseerd op de reserveringen en beoordelingen van uw vorige gasten.

Ik begrijp dat u wilt weten of uw superhost status zal worden beïnvloed door de vermelding dat u vroeger co-host. Maak je geen zorgen, je bent niet beïnvloed door de status van je zoons lijst. Ons systeem is gebaseerd op uw eigen lijst als host, niet als co-host.

Ik hoop dat ik u met alles heb kunnen helpen en in de tussentijd, als er nog iets is dat ik voor u kan doen, aarzel dan niet om weer contact met u op te nemen, want ik zou u graag op welke manier dan ook helpen.

Carmelita-En-Harrie0
Level 1
Kralendijk, Bonaire, Sint Eustatius and Saba

Jullie staan een annulering toe op de 100 reizen die afgelopen jaar geboekt zijn. Als je een appartement hebt, dat meestal voor meerdere weken geboekt wordt, haal je nog geeneens 25 reizen per jaar. Deze voorwaarde is dus echt onmogelijk haalbaar. Hier moet je wat anders voor verzinnen.....

Laten we wel wezen, je annuleert niet voor de lol, of om eens een potentiele gast te pesten.....

 

à Propos, wat betekent dat "Level 1" bij de namen van de hosts.

 

Harrie & Carmelita

Playa Coco

Bonaire

Caribisch Nederland

Hoi Harrie & Carmelita, ik was ook nieuwsgierig naar die levels: als je op een level 1 bericht reageert (zoals ik nu) dan krijg je de melding "gefeliciteerd, je bent nu level 2" 😁

Aukje2
Level 2
Haarlem, Netherlands

Ik host nu al een paar jaar en het valt me op dat ik van Nederlanders zelden een 5 sterren recensie krijg. Gelukkig boeken er niet veel Nederlanders 🙂 Hebben jullie die ervaring ook?

Ik hoor graag,

Aukje

Geert19
Level 2
Bonheiden, Belgium

Dag Aukje,

wij hebben een appartement aan de Belgische kust en ontvangen vrij veel Nederlandse gasten. Het klopt wat je zegt : Je krijgt van Nederlandse gasten soms een (redelijk) positieve recensie, maar een lagere sterrenscore. En dat beïnvloedt dan weer je globale score. Heel vreemd.

 

In één specifiek geval vonden we ons appartement in slechte staat terug.

Na onze minder positieve recensie kregen we meteen een zeer boze mail.

Ik heb AirBnB gevraagd om mijn recensie offline te halen voor de lieve vrede, en daarmee doe ik andere hosts eigenlijk geen plezier.

Toen bleek overigens dat ze ons zèlf een minder goede sterrenscore hadden gegeven, wat niet veel voorkomt.

 

Voor alle duidelijkheid : we krijgen heel veel vijfjes en geven die ook graag terug 😉

 

Succes !

Geert

 
Bertrand19
Level 3
Geraardsbergen, Belgium

we hebben dezelfde ervaring met Nederlandse; ze zijn zooooooo overdonderd en dan geven ze weinig sterretjes. ze vinden alles lekker leuk. Duitsers zijn de beste, eerlijkste en ook properste gasts (voor ons althans). ik geef geen recensies meer over mensen die het niet zo nauw namen met de huisregels en netheid, want je krijgt gegarandeerd het deksel op de neus. 

 recensies bekijk ik nooit, ook niet van restaurants ed want de ene vindt het super en de andere vindt het maar niets. alles is relatief. 

we kregen in een recensie te lezen dat ons vakantiehuisje heel kortbij alles (winkels, zee) ligt en een ander vond het te ver van alles... nota: ons huis ligt op 1km van alles af. EN er zijn fietsen ter beschikking om naar winkel en strand te gaan. 

Marjolein12
Level 2
Monnickendam, The Netherlands

Hoi Aukje, 

 

toevallig vandaag ook een lagere sterrenbeoordeling gehad van een wat ouder Nederlands stel, die overigens in de review zelf lovend waren. Voor alle onderdelen 5 sterren, maar overall kreeg ik 3 sterren, want er zat een  spin in de slaapkamer... en dat zou komen door stof onder het bed.

 

ik kreeg het vermoeden dat ze de sterren als hotelrating zagen. Mijn locatie dus geen 5 sterren hotel. Heel ergerlijk. Ik zou het prettig vinden als Airbnb duidelijk aangeeft bij de gast als deze op het punt staat een beoordeling achter te laten hoe dat sterrensysteem precies werkt voor verhuurders.  

 

Als je doorgaans 5 sterren beoordelingen gewend bent, met af en toe 4 sterren voelt 3 sterren als een dikke onvoldoende die je superhost status behoorlijk in gevaar kan brengen. Gelukkig hier ook niet veel Nederlanders 😉 . Met twee Belgische families idem dito overigens, op alle onderdelen 5 sterren geven en dan overall 4 sterren.

 

succes!

marjolein

Anoesjka0
Level 1
The Hague, Netherlands

Zo herkenbaar dit! En ik vrees idd echt iets Nederlands... ik krijg veel nationaliteiten over de vloer, maar het merendeel Duitsers. Allemaal dik tevreden. Mijn Nederlandse gasten zijn gelukkig ook tevreden maar naast een uiterst positieve review staan dan toch 4 sterren voor overall rating. Valt weinig aan te doen vrees ik. 

 

Ik hoopte lang dat Airbnb de gasten beter zou opvoeden qua scores geven maar weet niet of de huidige insteek de juiste is. Mijn man moest onlangs een accommodatie beoordelen en kreeg voorgelegd: 

3 sterren volgens verwachting

4 sterren boven verwachting

5 sterren ver boven verwachting

 

dus als je glasheldere foto’s hebt en duidelijk communiceert wat je biedt, zal je niet gauw meer aan 5 sterren komen vrees ik...

 

succes ermee! 

Ja, wij hebben dezelfde ervaring. Nederlanders geven heel regelmatig vier sterren, en realiseren zich niet dat dat voor Airbnb een dikke onvoldoende is, met de bijbehorende vervelende consequenties voor de gast. In de bijbehorende tekst zijn ze dan heel enthousiast. En wij krijgen vervolgens elke dag bericht van Airbnb dat we niet goed scoren. Als ze vervolgens weer willen komen weigeren wij ze dan ook, met de motivatie dat we het risico niet willen lopen nog een keer een onvoldoende te scoren. 

Helaas houdt Airbnb geen rekening met de verschillen in beoordelingen tussen verschillende culturen. 

Annemiek0
Level 2
Örebro, Sweden

Ik ben het volkomen eens met alle reacties en toch wel kritiek op airBB v.w.b. het recensie beleid. We hebben een boshuis in Zweden en het valt inderdaad niet te voorkomen dat er soms een spin naar binnen wandelt of er berken blaadjes naar binnen waaien. Een familie gaf daarvoor een 2 op netheid en dit kostte 2 jaar voordat ik dit weer had ingehaald om mijn super host status te herwinnen. 1 hele slechte recensie haalt je status omlaag en werkt jaren door. Maar hoe dring je door tot airBB om dit aan te kaarten?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf