Tips om een uniek webadres voor je advertentie te maken

Airbnb
Official Account

Tips om een uniek webadres voor je advertentie te maken

Superhost URL.jpg

 

Je weet zelf natuurlijk heel goed wat jouw ruimte zo bijzonder maakt. Maar om die te laten opvallen tussen alle andere ruimtes op Airbnb, is een heel ander verhaal. Gelukkig is er een simpele manier om mensen wat meer over je accommodatie te vertellen en je advertentie een persoonlijk tintje te geven: met een aangepaste link. Met dit unieke webadres kun je de essentie van je accommodatie weergeven en komen potentiële gasten sneller bij jou uit.

 

Hieronder krijg je een aantal handige tips om zelf zo'n aangepaste link te maken en lees je hoe andere hosts op het idee voor hun leuke webadres zijn gekomen.

Wie kan er allemaal een persoonlijk webadres maken?

Alle Airbnb-hosts kunnen zelf een webadres voor hun advertentie maken. De tool voor het maken van een eigen webadres is vanuit alle 62 door Airbnb ondersteunde talen toegankelijk, maar voor de link zelf kun je alleen lettertekens uit het Engelse alfabet gebruiken.

 

Mensen die je unieke link in de adresbalk van hun webbrowser typen, komen altijd bij je advertentie uit. Die link wordt alleen wel omgeleid naar de standaardlink met een paar getallen aan het einde. Je moet dus niet raar opkijken als je je persoonlijke webadres ziet veranderen nadat je het in de adresbalk hebt getypt.

Hoe verzin ik een persoonlijk webadres?

Je kunt bijvoorbeeld aan je vrienden vragen wat ze het allerleukst aan je accommodatie vinden en dat als uitgangspunt nemen. "We hebben hier echt over gebrainstormd", vertelt Superhost Priscilla uit Atlanta, die voor haar drie accommodaties een uniek webadres heeft bedacht: blue-atlanna, yellow-atlanna en visitatlanna (die laatste is een Airbnb Plus-accommodatie).

 

"In Atlanta zeggen ze niet 'Atlanta', maar eerder iets als 'Atlanna' of 'Atlannuh'", zegt Priscilla. "Mijn beste vriend Johnny en ik kwamen toen uit op 'Visit Atlanna', omdat het aan de ene kant letterlijk is wat je hier hoort en aan de andere kant net voldoende afwijkt om er een merk van te maken." Hetzelfde geldt voor haar andere twee kleurrijke appartementen in Midtown East, die hun naam alle eer aandoen.

Hoe stel ik mijn unieke webadres in?

Daarvoor volg je deze drie eenvoudige stappen: 

  1. Ga naar Advertenties in de Airbnb-app of op de Airbnb-site.
  2. Klik op de advertentie waarvoor je je eigen webadres wilt instellen.
  3. Scrol naar beneden naar Aangepaste link, nog voorbij de secties met je foto's en locatie, en klik op de knop Aanpassen om je link in te stellen.

Wat maakt een persoonlijk webadres goed?

Je kunt bijvoorbeeld een link kiezen waarin je iets van je eigen persoonlijkheid laat doorschemeren en daardoor opvalt als host. Net als de titel van je Airbnb-advertentie moet je webadres kort en krachtig zijn: er geldt een beperking van 100 tekens, maar een kort adres is makkelijker te onthouden.

 

Om je op weg te helpen, hebben we een aantal Superhosts gevraagd hoe ze op hun pakkende webadres zijn gekomen. Hieronder vind je hun tips om zelf ook iets goeds te bedenken:

 

  • Bedenk iets wat mensen makkelijk kunnen onthouden. "We wilden iets korts wat je niet snel vergeet en makkelijk aan iemand kunt vertellen", zegt Superhost Steve uit Winter Park, Colorado. Hij putte inspiratie uit een enorme sculptuur die recht tegenover zijn woning met vijf slaapkamers staat: een beer van zes meter hoog die uit een boomstam is gezaagd. "Ik heb zo snel mogelijk de link [bear-shadow] geclaimd, voordat iemand anders op hetzelfde idee kwam", aldus Steve.
  • Kies iets wat je plek uniek maakt. Zo is alohamaui een Airbnb Plus-accommodatie aan de zuidkant van Maui, een van de Hawaii-eilanden. Het webadres vertelt gasten op welk eiland het appartement ligt, en 'aloha', het Hawaiiaanse woord voor hallo (en voor liefde, vrede en compassie), geeft er een speelse draai aan.
  • Wees creatief: het hoeft echt niet iets prozaïsch te zijn. Kijk maar naar mojavemoon, een woning met twee slaapkamers in Yucca Valley, Californië, in de buurt van Joshua Tree National Park. Dit webadres verwijst naar de Mojavewoestijn, de plek waar de woning staat en waar je perfect naar de sterren en de maan kunt kijken.
  • Kies bijvoeglijke naamwoorden die bepaalde verwachtingen wekken. In Londen vind je bijvoorbeeld atmospheric-bloomsbury-flat, een appartement met één slaapkamer dat in het daglicht baadt en uitkijkt op een weelderig park in Bloomsbury. Vanwege de naam van de buurt en het sfeervolle woord 'atmospheric' in de link hebben potentiële gasten direct een goed beeld van wat ze kunnen verwachten.
  • Probeer getallen te vermijden. Alle persoonlijke webadressen moeten minimaal uit één letter bestaan, maar omdat de standaardlink van een Airbnb-advertentie op een reeks getallen eindigt, kun je beter alleen woorden gebruiken. Als je de aandacht op het aantal slaapkamers of het bouwjaar van je negentiende-eeuwse huis wilt vestigen, kun je natuurlijk wel gewoon getallen gebruiken.
  • Maak zoveel mogelijk reclame voor je eigen webadres. Laat visitekaartjes met je link drukken, zet hem in de handtekening onder je e-mail, vermeld hem op Instagram en andere social media en neem hem ook op in al het andere marketingmateriaal voor je accommodatie. Superhost Callie uit Duluth, Georgia, zegt dat haar unieke webadres (schoolhousecottage) het er een stuk eenvoudiger op heeft gemaakt. "Ik heb het op mijn Instagram staan", vertelt ze. "Deze link is gewoon veel handiger dan die lange standaardlink."
  • Denk niet dat mond-tot-mondreclame niks oplevert. "Mijn moeder stuurt [elk jaar] met kerst een nieuwsbrief rond", vertelt Callie. "De afgelopen twee jaar wilde ze daarvoor het webadres van [mijn Airbnb-advertentie] hebben. Dit jaar kon ik mijn aangepaste link doorgeven: in alle opzichten een grote verbetering." En dat geldt niet alleen voor drukwerk: "Het is nu ook een stuk eenvoudiger om mijn webadres aan iemand te vertellen", aldus Callie.
  • Houd er rekening mee dat je bepaalde dingen niet in je eigen webadres kunt opnemen. Het volledige beleid vind je hier, maar dit zijn de belangrijkste regels: woorden als 'geverifieerd' en 'Airbnb' mag je niet gebruiken. Ook moeten je woorden minimaal drie letters bevatten en mogen ze geen symbolen of leestekens bevatten (met uitzondering van koppeltekens). En je mag wel algemene woningaanduidingen of plaatsnamen in je link opnemen – appartement, vakantiehuisje, Parijs, Mexico, etc. – maar niet alleen maar. Bedenken wat je er nog meer over kunt zeggen, is nou juist het leukste onderdeel.

 

Met een eigen webadres is je advertentie makkelijker te vinden en kun je als host goede sier maken. Of zoals Superhost John, de bedenker van alohamaui, het formuleert: "Het is heel praktisch om iemand een link te kunnen geven die je een stuk makkelijker onthoudt dan een hele reeks getallen."

 

Klaar om je eigen webadres te maken? We zijn heel benieuwd waar je op uitkomt. En mocht je toch nog wat extra inspiratie willen opdoen, lees dan hoe een Superhost meer dan 100.000 volgers op Instagram kreeg, allemaal dankzij een handig gekozen naam en een slimme socialmediastrategie.

 

Maak je eigen link

12 Antwoorden 12
Oksana45
Level 1
The Hague, NL

hi

 

Erwin--Joan-En-Puck0
Level 1
Zaandam, NL

Waar kan ik de link invoeren?

 

Wil2557
Level 1
Purmerend, Netherlands

Ik snap niet hoe het werkt. kunnen jullie dat wat duidelijker uitleggen? hoe moet je de link maken?

 

Kristin247
Level 1
Schoten, BE

ook voor mij is het niet duidelijk hoe je die link maakt....

 

Maud138
Level 1
Terheijden, Netherlands

Ik zie de optie (op mijn telefoon) ook nergens. Misschien alleen op website op PC?

Katleen1
Level 2
Brussels, BE

Waar precies kan men de link invoeren? Niet zo duidelijk, ook niet vanop een computer. Graag een duidelijker pad. Dank.

Voor mij ook niet duidelijk... 😀 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Hugo99 @Katleen1 @Maud138 @Kristin247 @Airbnb 

 

Het staat onder: Advertentiegegevens.

Dan een stukje naar beneden scrollen en daar staat: Aangepaste Link.

 

Groetjes, Lia

Sorry, Lia, maar ik vind het nog steeds niet.

Johan1063
Level 1
Waasmunster, BE

Wat is het nut van deze links ? Wat kunnen we er mee doen ? 

Joost20
Level 1
Amsterdam, NL

Ik sta er een beetje dubbel in, voor gebruik op de Airbnb site is het wat onzinnig en wel hierom,


De link, die je zelf bedacht hebt, neem even als voorbeeld het hierboven benoemde "bear-shadow", zou je gewoon moeten kunnen invoeren in de zoekbalk van Airbnb, zo zou je dan bij desbetreffende accommodatie uit moeten komen,  helaas werkt het zo niet, je moet voor deze link nog het webadres zetten namelijk, "http://www.airbnb.com/h/" je unieke link wordt dan dus "http://www.airbnb.com/h/bear-shadow" en dat lijkt mij wat onzinnig als je al op desbetreffende website bent, het wordt er iig niet makkelijker op om te onthouden.

 

Het grote voordeel is wel dat als je de volledige persoonlijke link, "http://www.airbnb.com/h/bear-shadow" invoert in je browserbalk van bv Google, je meteen op desbetreffende accommodatie uitkomt.

 

Misschien toch nog ruimte voor optimalisatie.

 

Dussss......

Jacqueline148
Level 2
Reeuwijk, Netherlands

Het lijkt mij een totaal overbodige functionaliteit, bovendien is het niet mogelijk om deze aangepaste link in mail wisseling met je gast te gebruiken. Voorbeeld: Gast doet een aanvraag maar gevraagde woning is niet geschikt. Dus bied je een andere woning aan en gebruik je daarbij de 'aangepast link' in je retour mail. Echter wordt deze door Airbnb geblokt in de mail!!! Ik snap niet dat Airbnb 'eigen' url's blokkeert! 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf