Nachtenregister bij boekenonderzoek Gemeente Amsterdam

Leoni0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Nachtenregister bij boekenonderzoek Gemeente Amsterdam

Bij het invullen van toeristenbelasting kom ik steeds het bijhouden van een Nachtregister tegen ivm eventuele boekenonderzoek.

 

"Nachtregister (naam, adres gast, dag aankomst en -vertrek, soort ID)"

 

Heeft iemand hier evaring mee of kennis van? Is het daadwerkelijk nodig om dit apart bij te houden of is de registratie bij AirBnB van de gasten (bij de boekingen) voldoende?

 

Moet bv iedere gast apart vermeld worden of alleen de mensen die hebben geboekt?

 

Houdt iedereen een analoge nachtregistratie bij??

 

Mvg,

 

Leoni

19 Replies 19
Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

@Leoni0, hoi,

 

Ja, elke host moet zelf een nachtenregister bijhouden. Airbnb geeft geen ID informaties door aan hosts, daarom moeten wij naaste aankomst en vertrek datum, aantal gasten en nachten, woonoord/land en soort ID  zelf bijhouden.

Tip: Als je ook de ID # opschrijft, dan heb je ook iets voor het geval dat je polizie moet inschakelen. En het heeft een goede effect op gasten gedrag. Ze weten dat ze nu geregistreerd staan en gaan dus niet zo snel iets doms uithalen 😉

Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

O ja, en in die register moet je ALLE gasten opnemen. 

Lesley70
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Ik ben net begonnen met airbnb maar heb gelezen dat ik ergelijk mijn kamer niet maag verhuren aan derden, hoe hebben jullie dit opgelast? Ik ben bereid om alles legal te doen maar het wordt heel lastig met de regels in dit land. Ik doe het om dat ik een te kort heb aan geld elke maand en niet om rijk te worden. Plus ik vindt het leuk om mensen te ontmoeten. Any suggestions please?

Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

@Lesley70

 

Als je meteen doorhebt dat het een third-person booking, dan zeg je tegen diegene die geboekt of wil boeken dat de echte gast een profiel moet aanmaken en de boeking samen direct met Airbnb samen naar diegene kan overzetten.

Het helpt ook als je Airbnb even opbeld om de situatie door te geven. Dan staat dat al genoteerd voor de boeking en mogelijk gaat Airbnb zelf al contact opnemen met de boekende persoon.

 

 

 

Hier heb je ook een geval die over hetzelfde bij iemand anders gaat en hoe het bij hun is gelopen:

https://community.withairbnb.com/t5/New-Hosts/Booking-for-another-person-Honest-error-version-and-wi...

 

 

Toetsie0
Level 5
Amsterdam, Netherlands

Hoi Lesley, gewoon een huisgenoot nemen?

Ad8
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo,

 

Ik start per januari via Airbnb een BnB, een privékamer voor max 2 personen.

 

Volstaat voor het nachtregistervan Amsterdam simpelweg het soort ID of moet je ook het ID nummer noteren?

 

Via Airbnb heb je al de naam en verblijfplaats van de boekende gast.

Moet ik van de 2e gast ook de volledige naam noteren?

 

Groet,

 

ad

Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

@Ad8, hoi!       (edited)

 

Het gaat erom dat de Gemeente straks je inkomsten met aandeel toeristen belasting (te vinden onder je Airbnb financiële overzicht) en ook kopie van je nachtregister met ALLE gasten opvraagt.

Op het register is naam en woonplaats van elke gast vereist. Zie het als hotelregister. Maakt niet uit dat je de naam en verblijfplaats (als die dan wel klopt) van alleen de boekende gast op Airbnb staat, want de Gemeente krijgt die daar niet te zien. En je moet echt alle verblijvenden noteren.

 

Verder doe je genoeg aan als je zoals de gemeente site aangeeft, enkel het soort id van de gasten noteerd.

 

In het begin vond ik dat zelfs erg genant.

MAAR -

Met de tijd las ik steeds meer op verschillende hosts forums hoe slechte gasten misbruik kunnen maken van het systeem of hoe gasten apartementen uitroofden, en dat schade en andere claims via Airbnb erg lastig zijn. Veel hosts adviseren om ook het ID nr. te noteren. Dan heb je iets in handen als je b.v. de politie moet inschakelen.

Gasten weten dan ook dat het minder makkelijk na opgeven van hun gegevens is om na een wiet en zuip partij of vernielingen zomaar lekker 'up, up, and riding away into the sunset'.

 

Geef aan in je huisregels dat je een ID controle en registratie bij aankomst doet (dan kunnen ze het NIET weigeren omdat ze anders je huisregels 'breken').  En om awkward momenten te omzeilen zeg ik altijd met een glimlach dat we nu nog het stukje eis van de stad Amsterdam moeten doen. Verder vertel ik dan kort dat mijn kamer namelijk legaal geregistreerd is Ook dat de stad bovenop de site zit voor illegale listings en dat de boete hoog is. 

Ik merk vaker aan hun reacties dat ze dan pas bezeffen dat desondanks een privee onderkomen, je niet zomaar mag verhuren. Doordat ze weten dat het 'officiëel is en je hun gegevens hebt zullen ze niet zo snel riskeren iets te doen wat niet mag. 

Ik heb zelf een boek voorbereid, een soort 'ledger', waarin in handmatig all mijn gasten opneem. Je kan het natuurlijk ook digitaal, toch vind ik zelf dat zo een boek lekker officiëel oogt 😉

 

Hoop dit helpt!

Succes,

Andrea

 

Ad8
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Ha Andrea,

 

Goeie uitgebreide info en tips! Dank je. Kan er zeker wat mee en ga er mee aan de slag.

Ook jij verder veel plezier met BnB-en.

 

Groet,

Ad

Hallo Andrea , is dit een vereiste in Amsterdam of het hele land ?  Bedankt alvast voor je antwoord.

 

Groeten , Sineke de Kuyper 

Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

@Sineke0 dit is voor Amsterdam.

 

Leoni0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hoi Andrea, 

 

Ik doe dit wel al, maar wat gebeurt er met hosts die dit niet hebben begrepen eigenlijk? Krijgen ze een boete? Wordt er op gecontroleerd? 

Andrea9
Level 10
Amsterdam, Netherlands

@Leoni0

De gemeente is al sinds een paar jaar aktief bezig de site door te spitten op illegaal verhuur. Dit ook direct bevestigt door de speciale gemeente medewerkers op een paar bijeenkomsten die ik heb bijgewoont.

Inmiddels konden er heel wat 'illegale hotels' en ook privee onderkommens die niet voldoen aan de regels (ook kwa brandveiligheid als ze b.v. voor meer dan 4 gasten tegelijk onderkomen aanbieden). Als ze iemand betrappen die verkeerd bezig is, worden eventueel aanwezige gasten uitgezet en de woning op slot gedaan. Boetes voor  B&B: ik hoor herhaald 6000 eu, maar heb ook andere hosts gehoord zeggen dat ze veel meer opgelegt kregen. Echter weet ik daar geen details meer over. Ook een vraag die je aan de Faceboek groep kan vragen:

 

Via de gesloten host groep Airbnb Hosts Amsterdam blijf je op de hoogte van informatie bijeenkomsten, artikelen in de media die relevant zijn, en je kan daar ook allerlei vragen stellen. Mieke en Mirjam die de groep beheeren zijn ook in goede contact met gemeente en ook vertegenwoordigers van Airbnb.

Ik ben hier toevallig aanspreek punt geworden omdat ik ooit gereageerd heb, maar verder blijkt deze CC groep niet door andere ervaren collega's in Amsterdam gevolgt te worden...

Leoni0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Tnx voor de info Andrea. 🙂

@Andrea9 bedankt voor je antwoord , het is ook voor ons (buiten Amsterdam) wel een idee om wat meer info te hebben van de gasten.  Ik neem het idee mee voor volgend jaar en hoe je dat doet met je grote boek heel leuk en handig. Fijne jaarwisseling !!