nieuwe belastingregel per 1 jan 2023

Mariska17
Level 1
Heeg, The Netherlands

nieuwe belastingregel per 1 jan 2023

Ik zou graag advies krijgen over het volgende. Ik heb een eenmanszaak in NL Your Holiday Hosts en ik verhuur o.a. via airbnb kamers en woningen voor klanten die zowel in Nederland als Spanje een accommodatie hebben. Ik zelf betaal met mijn eenmanszaak alleen belasting in NL. Mijn accountant gaf aan dat voor mijn eigen accommodatie de inkomsten vallen onder box 3. Maar hoe is dat als ik andermans woning verhuur?

Airbnb helpdesk zegt dat ik ook een fiscaal nummer in Spanje moet opgeven. Heeft iemand hier ervaring mee? Groet Mariska

 

1 Antwoord 1
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Mariska17 

 

In Box 3 vallen nooit inkomsten, maar deze is alleen voor vermogensbestanddelen zoals spaargeld, aandelen,  waarde van een 2e woning etc.. Maar alleen als het prive vermogen is. Over (beperkte) huurinkomsten dan meestal geen heffing (geen aangifte), maar onder voorwaarden.

 

Bij zakelijke verhuur (KvK nummer, BTW nummer) zijn de inkomsten "omzet" cq "winst uit onderneming".

 

De vraag wat betreft Airbnb verhuuris  hoe de accommodaties voor andere klanten worden beheerd. Bijv. staan de advertenties bijv. op naam van de klanten zelf en ontvangen ze zelf ook de inkomsten en is de (professionele) co-host alleen "beheerder" tegen een vergoeding ?

 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf