Airbnb beslist 50% terug te betalen aan huurder.

Airbnb beslist 50% terug te betalen aan huurder.

Mijn moeder (85 jaar) heeft een vakantiewoning in Frankrijk, maar woont in Belgie. Ik ben de zoon en doe de verhuur via haar account.

Nu hebben we een huurder die ontevreden is. Ze verblijven er 12 dagen. Na 7 dagen ontdekken ze enkele relmuizen  (Loirs) in huis en beweren ze schrik te hebben van deze diertjes. Ik vroeg hen om contact op te nemen met onze contactpersoon te plaatse om af te spreken wanneer iemand mocht langskomen om het probleem op te lossen. 
Ondertussen hebben ze al een klacht ingediend bij Airbnb, zonder dat we zelf de kans kregen om het probleem op te lossen, en eisen ze 50% teruggave van de volledige som wegens ongemak. 
Ik stelde voor om 50% terug te betalen op voorwaarde dat ze dan onmiddellijk het huis zouden verlaten. Ondertussen hebben ze al 9 van de 12 nachten blijven slapen. Ik kreeg als antwoord: We willen niet weg, maar wel 50% reductie. En nu hebben ze blijkbaar geen schrik meer van de diertjes".
en hebben ze nog meer klachten doorgegeven aan Airbnb.
- op 30 augustus hadden ze geen internet en geen TV. Dit was een internationaal gekend probleem. Je kan dit opzoeken "Panne van internetprovider leidt wereldwijd tot problemen op 30 augustus". Dit noem ik overmacht.
- Enkele gloeilampen waren defect. Die kunnen vervangen worden, maar men heeft dit niet gemeld.

- in het gras zitten "stekkers"

...
Op deze basis keurt Airbnb de klacht van de huurder als terecht, en kent hen 50% reductie toe.
Ik vroeg of wij als verhuurder ook rechten hebben. Hun antwoord was: "je suis désolé, mais je ne peux pas vous répondre. Je vous ai dit que le compte est de votre mère, pas vôtre et vous n'êtes pas authorisé dans le compte
Hola??? Welke 85 jarige kan voldoende via internet communiceren? Ik vroeg hen dan om mijn moeder dan op te bellen op het nr. ... 
Ik kreeg terug het antwoord."Je suis désolé, comme je vous ai dit vous ne pouvez pas nous contacter sur cette compte."
Heeft de verhuurder dan geen rechten?
Conclusie:
Als je als huurder klaagt bij Airbnb krijg je 50% reductie op je volledige vakantie, zonder verweer als verhuurder. Makkelijk hé?

8 Antwoorden 8
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jeanine105 

Dit komt helaas de laatste tijd vaker voor. Op de engelstalige community zijn er veel berichten over de manier waarop gasten soms (te) makkelijk hun geld terug krijgen adhv van weinig spectaculaire klachten.

 

Misschien voor een verhuurder mogelijke oplossing:

Stuur de klagers een wijziging op de reservering ("wijzig reservering" optie), zodat deze ingekort wordt tot de volgende dag. Met bericht "het blijkt dat u zeer ontevreden bent over uw accommodatie, graag stellen wij in de gelegenheid iets anders te zoeken, met restitutie van de overgebleven nachten".

 

Het kan maar zo zijn dat de klachten ineens verdwijnen....

 

vr gr ,

Emiel

@Emiel1 
Het probleem is, dat wij voorstelden om 50% terug te betalen (ondanks dat ze reeds 3/4 van de tijd verbleven) op voorwaarde dat ze onmiddellijk het huis zouden verlaten. Dit hebben ze geweigerd, "omdat ze met een baby zitten."  en daardoor niet zomaar kunnen verhuizen. Airbnb is hen daarin gevolgd.

Ik vraag mij af of er geen ombudsdienst bestaat waar men terecht kan. Nu is Airbnb tegelijkertijd advocaat van de huurder en rechter tegen de verhuurder. Dit is allesbehalve rechtvaardig.

J.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Jeanine105 

Je reviews zijn doorgaans positief met hier en daar wat opmerkingen. Ik zou daar zeker even aandacht aan besteden. Altijd fijn wanneer gasten de moeite nemen om je tips te geven waarmee je de accomodatie zou kunnen verbeteren

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jeanine105 

Airbnb is een Amerikaans bedrijf en die houden niet van mogelijke claims.  Dus als er problemen zijn dan is de insteek om er snel en economisch vanaf te komen, zeker in tijden waar ook nog eens sprake is van onderbezetting van personeel. En dat laatste zorgt ervoor dat je niet zo makkelijk een "gesloten zaak" weer kunt laten openen: men heeft er gewoon geen tijd voor !

Laten we hopen op beter tijden !

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Jeanine105 

Neem je verlies en ga door.

AirBNB is een zeer onredelijke club die eenzijdig de belangen van de verhuurders behartigt.
Je kunt hier dagen/weken/maanden over vechten, maar het lijdt tot niets. Zorgt helaas alleen maar voor ergernis.

Heb dat zelf moeten ondervinden 🙂
Gelukkig zijn er ook heel wat goede gasten die gewoon tevreden zijn met wat ze krijgen en ook hun rekening betalen

Andres737
Level 1
Beernem, Belgium

Niet akkoord. Indien de politie je onrechtmatig vasthoudt, wat doe jij dan? "Neem je verlies en ga door?" Ik dacht het niet. Dit is niet de manier om democratie of gerechtigheid te bereiken

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

was te laat met editten. Bedoelde uiteraard : huurders" ipv "verhuurders"

Andres737
Level 1
Beernem, Belgium

Zonet bericht ontvangen:
I just wanted to let you know that I will be having 3 days off. I hate to make our valued client to wait for a longer time for me to response. But I am hoping that you would understand if I am not be able to respond in the next few days. Rest assured that I will look into it when I get back. If you need urgent assistance, you can contact us at http ...

Thank you for your understanding.
Kindly,
Dit kan toch niet? een werknemer neemt 3 dagen vrijaf, en daarom moet ik wachten op een antwoord.
Is dit dat de enige werknemer misschien?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf