Airbnb geeft 50% reductie aan huurder

Airbnb geeft 50% reductie aan huurder

Mijn moeder (85 jaar) heeft een vakantiewoning in Frankrijk, maar woont in Belgie. Ik ben de zoon en doe de verhuur via haar account.

Nu hebben we een huurder die ontevreden is. Ze verblijven er 12 dagen. Na 7 dagen ontdekken ze enkele relmuizen  (Loirs) in huis en beweren ze schrik te hebben van deze diertjes. Ik vroeg hen om contact op te nemen met onze contactpersoon te plaatse om af te spreken wanneer iemand mocht langskomen om het probleem op te lossen. 
Ondertussen hebben ze al een klacht ingediend bij Airbnb, zonder dat we zelf de kans kregen om het probleem op te lossen, en eisen ze 50% teruggave van de volledige som wegens ongemak. 
Ik stelde voor om 50% terug te betalen op voorwaarde dat ze dan onmiddellijk het huis zouden verlaten. Ondertussen hebben ze al 9 van de 12 nachten blijven slapen. Ik kreeg als antwoord: We willen niet weg, maar wel 50% reductie. En nu hebben ze blijkbaar geen schrik meer van de diertjes".
en hebben ze nog meer klachten doorgegeven aan Airbnb.
- op 30 augustus hadden ze geen internet en geen TV. Dit was een internationaal gekend probleem. Je kan dit opzoeken "Panne van internetprovider leidt wereldwijd tot problemen op 30 augustus". Dit noem ik overmacht.
- Enkele gloeilampen waren defect. Die kunnen vervangen worden, maar men heeft dit niet gemeld.

- in het gras zitten "stekkers"

...
Op deze basis keurt Airbnb de klacht van de huurder als terecht, en kent hen 50% reductie toe.
Ik vroeg of wij als verhuurder ook rechten hebben. Hun antwoord was: "je suis désolé, mais je ne peux pas vous répondre. Je vous ai dit que le compte est de votre mère, pas vôtre et vous n'êtes pas authorisé dans le compte
Hola??? Welke 85 jarige kan voldoende via internet communiceren? Ik vroeg hen dan om mijn moeder dan op te bellen op het nr. ... 
Ik kreeg terug het antwoord."Je suis désolé, comme je vous ai dit vous ne pouvez pas nous contacter sur cette compte."
Heeft de verhuurder dan geen rechten?
Conclusie:
Als je als huurder klaagt bij Airbnb krijg je 50% reductie op je volledige vakantie, zonder verweer als verhuurder. Makkelijk hé?

7 Antwoorden 7
Tania254
Level 2
Herne, Belgium

Hoe herkenbaar. Join de club van de gedupeerde hosts. Zie mijn eerder bericht over mijn ervaringen. 

Ondertussen vind ik misschien iets dat TEGEN de huurders kan gebruikt worden. Op de reservering staat slechts 1 gast terwijl ze met 6 zijn. 
Wat kan ik hiermee doen.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jeanine105 

Ik zie in je advertentie dat het voor de prijs niet uitmaakt of er nu 1 gast of 8 gasten komen.

Dus een formele fout in de reservering , maar blijft uiteindelijk zelfde bedrag waar discussie over gaat.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Jeanine105 

Je moeder kan je machtigen om de account te beheren.

Airbnb kiest altijd de kant van de huurders, hoe onredelijk deze huurders ook zijn.
Vervolgens houdt airbnb zich moeilijk te bereiken.

Ik heb een huis in de tropen. Daar zijn muggen, spinnen en kakkerlakken.

Huurders hadden dat niet verwacht 🙂 en gebruikten precies de juiste woorden die bij de annuleringsvoorwaarden staan. Eén van het had notabene haar hele leven op een trpoisch eiland gewoond.

Welkom bij de club van de gedupeerden.
Met meer mensen in het huis dan geboekt is wel een kwestie die je bij airbnb kunt aankaarten.
Geeft dat ook een tariefsverschil?

Nu staat er 870 euro (die 50%) in min op mijn account. Aangezien dit het laatste verhuur was dit jaar, en alle inkomsten zijn reeds gestort, zullen er geen inkomsten meer binnenkomen.
Ik denk er nu aan om te stoppen met Airbnb. Hoe zal Airbnb daar op reageren? Ik vermoed dat zij geen geld van mijn rekening kunnen halen zonder mandaad. M.a.w. ze zullen dan maar zelf die 870 euro moeten ophoesten.

Hoe grof.
Na verscheiden malen gepoogd te hebben om nog contact op te nemen krijgen we volgend antwoord:
I regret to have to tell you that decisions of this kind are to Airbnb to make and are final.
Have a nice day
Henrique
Deze zaak is gesloten

Is er dan nergens een ombudsdienst die Airbnb kan op de vingers tikken?

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Jeanine105 

Je kunt naar de rechtbank. Dat gaat je veel geld en tijd kosten.

Als je een rechtsbijstand verzekerring hebt, zou je kunnen proberen dit aan te vechten.

Vraag me alleen af of dit onder de dekking van een rechtsbijstandverzekering valt.
Als dat niet zo is: take your loss en move on.
Airbnb wil z'n huurders tevreden houden.
Hoewel ik het helemaal met je eens ben, lijdt dit alleen maar tot stress en boosheid.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf