Hoe gaan jullie om met de aanstaande BTW verhoging?

Joyce-En-René0
Level 2
Kerkrade, Netherlands

Hoe gaan jullie om met de aanstaande BTW verhoging?

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de aangekondigde BTW verhoging in 2026? Ik begin hier nu al over, omdat mijn agenda 9 maanden vooruit open gaat. Dit kan dus betekenen dat iemand begin maart 2025 tegen 9% BTW een verblijf bij ons boekt waar ik dan in januari 21% BTW voor moet afrekenen met onze belastingdienst. Ik vind dit een forse kostenpost die ik graag wil vermijden.

Contact met de helpdesk van Airbnb brengt mij op dit moment nog niet veel verder. Na verschillende keren bellen en heen en weer mailen willen ze het probleem maar niet begrijpen en bieden ze oplossingen aan die geen relatie hebben met mijn vraag.

Ik heb de 9% BTW via de professional tools ingesteld op Airbnb. Nu kan ik het verschil wel gaan verwerken in de basisprijs, maar dan gaat Airbnb weer provisie rekenen over dat bedrag. Andersom zou ik ook mijn basisprijs kunnen verlagen en simpelweg nu al een BTW tarief van 21% instellen, maar ik denk dat Airbnb daar niet blij mee zal zijn.

7 Antwoorden 7
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mieke0 @Bob297 @Mirjam0 @Kirsten266, sorry voor de meerdere tags. Hopelijk kunnen jullie wat tips delen met @Joyce-En-René0 😊 

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Inderdaad best ingewikkeld; de boekhouder heeft geen advies? KvK? Ik zou de prijs nu vast gewoon verhogen voor de nachten na 1/1/2026 zodat je voorbereid bent. De prijs staat er dan goed in en tegen de tijd dat de kalender opengaat hoef je er niet meer aan te denken. Ben even niet zeker of het nog teruggedraaid zou kunnen worden.

Mirjam0
Level 10

@Joyce-En-René0,@Mieke0 @Bob297 @Mirjam0 @Kirsten266 en @Quincy

ik zou ook de  prijzen per overnachting  na1-1 -2026 verhogen met het extra percentage dat je na 1 jan moet afdragen, nu 9%, na 1-1-2026 21% dus je huidige overnachtingsprijs wordt met 12% verhoogd 😞 Schoonmaken blijft belast met 9% BTW dus dat bedrag hoef je niet te verhogen . Op de belastingsite is alles te lezen: het is een voornemen,  maar in de politiek kan alles anders lopen. Mocht de BTW toch niet omhoog gaan, dan kan je je gasten wat teruggeven, maar ik weet niet of Airbnb daarin mee gaat als de gasten al geboekt hebben , dus of ze dan hun fee ook verlagen .. Je kan  ook denken: dit is wat de gasten er voor over hebben om bij mij te verblijven en dan is het extratje voor jou. 
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en...

Joyce-En-René0
Level 2
Kerkrade, Netherlands

Ja, waarschijnlijk gaat het daarop uitdraaien. Vervelend is alleen dat airbnb dan over die 12% weer 15% provisiekosten in rekening brengt. Dat doen ze niet als de BTW via de BTW instelling wordt toegevoegd. Ten aanzien van de  schoonmaakkosten ben ik er niet zo zeker van dat dit klopt. 

Als schoonmaakkosten een integraal onderdeel vormen van de verhuur van de accommodatie (zoals vaak het geval is bij vakantiewoningen), volgen ze hetzelfde btw-tarief als het verblijf zelf. Deze zal meestijgen met het 21% tarief. 

Henk66
Level 4
Bemmel, Netherlands

Dit vond ik afgelopen maanden al lastig bij een verhoging van de toeristenbelasting. Toen heb ik maar enkele boekingen geld teruggeven via resolutie. Bij een agenda van "3 mnd vooruit" maakt dat niet zo uit, maar bij 9 mnd gaat dat een hele opgaaf zijn, met veel grotere bedragen. Kun je de kalender niet tijdelijk op 3 mnd zetten? Dan heb je wat langer de tijd om te zien wat het gaat worden met de btw. 

Airbnb zou voor dit soort wijzigingen in de toekomst betere opties moeten maken.

Mieke0
Level 10

Ja hoor dat kun je. Ga naar de kalender en dan naar beschikbaarheid.

Mieke

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Joyce-En-René0 @Mieke0 @Henk66 @Mirjam0 
Bedankt voor de headsup.

Nu al BTW op 21% zetten is geen oplossing. Als je teveel BTW in rekening brengt, moet je deze ook afdragen.
Je kunt je kalender dichtzetten vanaf 31/12/25. Je mag hopen dat de overheid uiterlijk 30 juni toch wel heeft aangekondigd wat de BTW % zullen zijn.
Je zou eventueel een disclaimer in je advertentie kunnen zetten dat je huurprijs is gebaseerd op 21% BTW.
Of het in rekening brengen van extra BTW dan vervolgens afdwingbaar is lijkt me niet helemaal zeker

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf