Aangifte logiesbelasting Rotterdam

Jeroen89
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Aangifte logiesbelasting Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft mij een brief gestuurd met het verzoek tot het doen van aangifte voor de Logiesbelasting 2019 t/m 2021. Waar ik probeer achter te komen is hoe de gemeente Rotterdam weet dat ik af en toe mijn huis verhuur via AirBnB en welke gegevens zij van mij hebben. 

 

Op de site van AirBNB lees ik het volgende: 'We dienen een belastingaangifte in per rechtsgebied met de totale reserveringsinkomsten voor alle Airbnb-reserveringen in dat gebied. Dit betekent dat alle hosts zijn opgenomen in dit bedrag, en dat we je persoonlijke informatie niet opnemen in de aangifte. We delen alleen je persoonlijke gegevens in gevallen waarin we een bindend verzoek ontvangen van een relevante autoriteit'. 

 

Nou probeer ik via AIRBNB te achterhalen of en welke gegevens zij hebben gedeeld met de gemeente. Echter zonder resultaat. 

 

Herkent iemand bovenstaande en hoe ga jullie daar dan mee om? 

 

Ik hoor het graag. 

 

Groet,

 

Jeroen

5 Antwoorden 5
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jeroen89 

Rotterdam is 1 van de Gemeentes in NL waar Airbnb de Toeristenbelasting zelf direct incasseert op het moment van boeking en deze vervolgens afdraagt aan de Gemeente.   Maar je zult nog steeds zelf aangifte moeten doen.

En zoals je al las: bij een correct verzoek zal Airbnb gegevens (moeten) afgeven. Maar via Airbnb zelf zul je ws niet veel wijzer worden over welke gegevens zijn gedeeld.

 

Ook speuren Gemeentes actief naar Airbnb's en meestal zijn ze wel te lokaliseren aan de hand van advertentie en profiel etc..

 

Het-innen-en-afdragen-van-toeristenbelasting-door-Airbnb-in-Nederland

 

Jeroen89
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Dank Emiel voor je reactie. 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Jeroen89, heb je de reactie van Emiel gezien? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Jeroen89
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Hi Quincy. Die reactie heb ik gezien. Die info was mij reeds bekend. Wat ik wil weten is wat er door AirBNB is gedeeld met de gemeente. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om deze info van AirBNB te krijgen. Misschien dat jij me kunt helpen?  

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Jeroen89

 

Ik weet niet of Airbnb dit soort info zomaar deelt, maar ik ga het voor je navragen (dit kan enige tijd duren). 

 

Quincy 

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf