AirB&B houdt teveel geld in

Indi2
Level 2
Hennezel, France

AirB&B houdt teveel geld in

Hallo,

 

Ik heb een heel raar probleem. Mijn komende huurder die twee weken in mijn caravan in Grou komt vroeg om een speciaal tarief en dat heb ik toegestaan. We spraken 550 euro af all in. Nu zegt AirB&B dat ik 464, 50 netto verdien, terwijl de huurder 550 aan AirB&B heeft betaald!

Servicekosten staan op 17,50.  Het kan niet anders dan dat dit niet klopt. Hoe kan dit?!

 

Groet Indi

8 Antwoorden 8
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Indi2,

 

Deze vraag is dus al op een andere wijze beantwoord.

Het verschil zit hem dus in de Service Fees, die Airbnb in rekening brengt.

Saskia48
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo Indi, ik had Airbnb laatst aan de telefoon ik had dat probleem ook, 

ik  zou bijv 350 moeten krijgen maar er stond dat ik 300 netto ging verdienen. Maar zij rekenen mijn schoonmaak kosten van 50 euro niet bij de netto verdiensten, maar die krijg ik wel dus ik kreeg  gewoon 350 gestort

grtjs Saskia 

Indi2
Level 2
Hennezel, France

Hi Saskia, dank voor je reactie. Dat zou het verschil mss ook kunnen verklaren. Was bij jou de verwarring ook vanwege een apeciale aanbieding. Daanaast heeft Cor (iemand in de community) me voorgerekend dat wat je bij een speciale aanbieding te zien krijgt ook het verschil in de huurders servicekosten is. je moet bij een speciale aanbieding dus 14% boven je gewenste netto bedrag gaan zitten!

 

Succes met verhuren! Groet Indi

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Indi2 ,

Een speciale aanbieding bestaat uit de basisprijs + evt. de schoonmaakkosten + evt. de toeslag voor extra gasten. De Huurders Service Kosten worden automatisch berekend, evenals de Verhuurders Service Kosten. Deze totaalbedragen voor zowel gast als verhuurder worden dan ook beide vermeld in het "speciale aanbiedings"-scherm. Het: "bijtellen van 14% boven het netto bedrag" is onzin.

Lees meer: Hoe stuur ik een gast een Speciale Aanbieding?

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Beste @Emiel1,

 

Deze keer moet ik je helaas toch echt ongelijk geven.

Ik heb het @Indi2 voorgerekend (Even goed lezen wat ze precies wenst te bereiken)!

 

De klant wenst namelijk een bepaald eindbedrag te betalen.

Dat kun je als verhuurder feitelijk niet instellen (Want daar zitten de Huurder Service Fees en bijbehorende overige algoritmes tussen).

Op het moment dat een verhuurder in een speciale aanbieding een totaal 'accommodatie'-bedrag instelt. Dan rekent Airbnb de bijbehorende Service Fees uit (Zowel voor de huurder als voor de verhuurder. Ik ga er even vanuit dat het niet op een paar centen vast zal zitten).

Er even van uitgaande, dat de Huurder Service Fees 12% + BTW zijn, dan kom je op ongeveer een verschil van 14% uit! (Dit wordt wellicht iets verwarrend voorgesteld door Indi, in haar antwoord aan @Saskia48).

Het een en ander is allemaal duidelijk te zien, als je een Speciale Aanbieding aanmaakt.

 

In het geval van Indi wil de klant dus zelf uiteindelijk € 550 betalen (Dat is dus INCLUSIEF de Huurder Service Fees en wat je ook maar bedenken wil).

Het druist natuurlijk tegen de logica en de opzet van Airbnb in, maar het is wel begrijpelijk vanuit de optiek van de klant.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Beste @Cor3 ,

De verhuurder moet niet in de schoenen van de gast gaan staan. Ik maak regelmatig speciale aanbiedingen en die zijn gewoon gebaseerd op de prijs die ik wil hebben. Dat Airbnb de gast servicekosten in rekening brengt, dat weet de gast. En als je dan toch als verhuurder meent het totaalbedrag van de gast te moeten bepalen , dan vul je gewoon een zodanig "eigen" bedrag in, dat het incl. Gast servicekosten ongeveer uit komt op dat totaalbedrag (en dat is te zien in het scherm, het functioneerd gewoon als rekenmachine).

Dus NIET (quote @Indi2) "je moet bij een speciale aanbieding dus 14% boven je gewenste netto bedrag gaan zitten".Dat schept alleen maar verwarring. Gast servicekosten wordt nl. automatisch uitgerekend en komen simpelweg bovenop "de aanbieding". 

 

 

Indi2
Level 2
Hennezel, France

Mijn bedoeling was niet om het voor de huurder in orde te maken, ik wilde zelf na de korting  (oorspronkelijke bedrag was 670) 550 overhouden! Nu hou ik 464 over.... Cor rekende me voor dat daar toch echt de huurders service kosten bij in zitten..... Nu ben ik opnieuw verwärd. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Voorbeeld Indi.JPG

Hi @Indi2,

 

Ik zal het nog een keer uitleggen (zie het bijgevoegde plaatje. Aanmaken van een Speciale Aanbieding voor een informatie-aanvraag die ik onlangs ontvangen heb).

Op het moment dat je op de knop: Speciale Aanbieding drukt, dan rekent het systeem je totale basis huurbedrag uit (Ook wel het accommodatiebedrag genoemd - of door Airbnb genoemd: "Subtotaal"). Op basis van:

  • Aantal nachten x huurprijs
  • Schoonmaakkosten (indien van toepassing)
  • Eventuele toeslagen voor extra personen (indien van toepassing)
  • Eventuele kortingen voor langere verblijven (indien van toepassing)

In dit voorbeeld, staat dit bedrag bij mij dus op € 814 (In het omkaderde gedeelte).

 

Tevens zie je staan, wat de huurder uiteindelijk gaat betalen en wat je als verhuurder gaat ontvangen (ieder in zijn eigen valuta).

Op het moment dat je het accommodatiebedrag aanpast, dan zal het systeem de overige bedragen bijwerken (opnieuw uitrekenen).

Ruwweg:

  • Accommodatiebedrag: 100%
  • Verhuurder ontvangt: ± 96%
  • Huurder betaalt: ± 114%

Als je op de pijltjes drukt, dan kun je tevens de bijbehorende verhuurder- en huurder Service Fees zien staan.

 

Daarnaast kun je zelfs ook nog de huurperiode aanpassen en het aantal gasten (en zelfs de accommodatie, als je er meer dan 1 beschikbaar hebt). Maar om het niet moeilijker voor je te maken dan het al is. Laat ik deze nu even buiten beschouwing.

 

Ik ga er nu vanuit dat je dus € 550 op je bankrekening wilde gaan zien verschijnen.

En dat kun je dus niet direct ingeven, je kunt alleen het accommodatiebedrag dusdanig manipuleren, zodat je op € 550 netto uitkomt.

De Nederlandse formule hiervoor is: Accommodatiebedrag / (100% - 3,63%).

Oftewel, jij had het Accommodatiebedrag op € 571 moeten zetten, om zo dan € 550,27 netto over te houden.

 

Dus ik ben bang dat je naar het 1e bedrag gekeken hebt (Je gast betaalt) en niet naar het 2e bedrag (Je verdient).

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf