Airbnb servicekosten

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Airbnb servicekosten

Vandaag voor het eerst in 3 jaar een probleem met de AIRBNB servicekosten. We kregen een aanvraag vandaag. De gast wilde al betalen voordat we hadden goedgekeurd. Kregen we een klacht van de gast dat de prijs opeens omhoog was gegaan. Of we de prijs wilde verlagen naar het oorsprokelijke bedrag van een uur daarvoor. Het bleek dat Airbnb de servicekosten met 20% had verhoogd binnen een uur nadat de toekomstige gast de totaal prijs had gekregen.

 

Wie heeft hier ervaring mee want dit is wettelijk niet toegestaan lijkt me?

 

Volgens  de helpdesk van Airbnb is het Smart pricing algoritime de oorzaak. Die hebben we al jaren in gebruik: Smart Pricing maar nooit problemen gehad. De prijs per nacht van de boeking was ongewijzigd. Dus er was alleen smart pricing ten voordelen van Airbnb.

We hebben onze prijs met het verschil laten dalen en toen kregen we de boeking.

 

Heel veel gezeur en tijd verspilt voor een paar euro.

23 Antwoorden 23
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0 ,

 

Smart Pricing zou inderdaad invloed uit kunnen oefenen op de hoogte van de vraagprijs.

Maar dat zou niet echt van invloed mogen zijn op de service kosten (die zijn doorgaans min of meer een ‘vast’ percentage van de vraagprijs).

  • Heb je niet toevallig een boeking tussendoor gehad?
  • Was de aanvraag voor je relatief nieuwe listing?

Zelf gebruik ik Smart Pricing niet. De voorgestelde prijzen zijn bij mij, doorgaans veel te laag.

Bedenk hierbij ook, dat Airbnb een dubbele agenda hanteert op het vlak van Smart Pricing!

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Hoi Cor,

 

Geen boeking tussendoor en geen nieuwe listing.

We gebruiken Smart Pricing met de minimale en maximale prijs per nacht die we zelf instellen.

Zeker niet de voorgestelde prijzen!

Resultaat is dat de minimale prijs nagenoeg altijd wordt berekend aan de klant.

Soms een euro extra per nacht! Nog nooit de maximale prijs.

Het effect van Smart Pricing is dus minimaal.

De door Airbnb voorgestelde prijzen zijn inderdaad veel te laag.

Wat bedoel je met dubbele agenda?

Er zit gewoon een fout in de software denken we. De servicekosten zijn een percentage bovenop de kosten per nacht en schoonmaakkosten ed.

BIj onze klant ging het percentage servicekosten van 13% naar 16% na het tonen van de prijs tot het willen boeken na ongeveer 1 uur.

We hebben toen onze prijs verlaagd met het verschil. Toen kregen we de boeking.

 

 

 

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0 ,

 

Dank je voor je uitleg.

Dat is inderdaad zeer merkwaardig, zeker als het ook nog eens dezelfde gast betreft!

Een bug, zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Want daar is de Airbnb software zeker niet vrij van.

 

Met de dubbele agenda bedoel ik: Airbnb wil graag de prijzen zo laag mogelijk houden (in verband met de concurrentie). Simpel: Meer boekingen leveren Airbnb uiteindelijk meer geld op, dan hogere huurprijzen! Het klinkt misschien raar, maar het is wel zo.

Dus als je de huurprijzen laat bepalen, door een organisatie met een dergelijke insteek. Dan is het wellicht logisch te beredeneren, welke consequenties dit kan hebben.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@George-and-Ingrid0 

 

"De gast wilde al betalen voordat we hadden goedgekeurd"

Dat kan niet, een gast betaald pas nadat is goedgekeurd.

De servicekosten zullen eerder 16% dan 13% zijn.

Zit de gast je niet gewoon wat wijs te maken ?

Smart Pricing is alleen actief mbt het basistarief, het heeft geen invloed op servicekosten

 

Je kunt zelf boekingen simuleren binnen je eigen advertentie en bekijken wat Airbnb aan servicekosten genereert. Dat blijkt in de praktijk redelijk constant percentage bij zelfde soort boekingen. Alleen bij "lange termijno" boekingen (meer dan 28 dagen) is het percentage veel lager.

Ik heb een paar geprobeerd op 1 van je advertenties: percentage is 16% !

 

vr.gr.,

Emiel

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Airbnb Klantenservice
8:31 PM
I really understand your point, George, but this is how algorithm works. I consulted carefully with correct team and they told me system's algorithm is the one who manage all related to service fee procedure and decides everything. As you can see, guests' service fee ranges currently between 0% and 20%, it will never exceed that 20%.

At the same time, as I said before on previous messages, you must take into account with Smart Pricing price and service fee will always change every time. It all depends on the system.

Hope you can understand this answer, as there're nothing more we can do. Please, feel free to reach out to us anytime as we will be glad to help.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0 ,

 

Ik neig ook om mee te gaan in het verhaal van @Emiel1  (want ook dat kwam bij me op).

Aan de andere kant, weet ik niet om welk bedrag het hier ging (of hoeveel nachten). Maar om daar dan veel heisa over te maken (inderdaad wellicht over een paar Euro, door de gast). Vindt ik toch wel een beetje ver gaan.

 

Het Smart Pricing mechanisme bepaald alleen de basisprijs. En jij geeft aan dat hier geen wijziging op plaats gevonden heeft. Hoe Airbnb met de berekening van gasten service kosten omgaat is volstrekt onduidelijk. Bij mij varieerde dat vorig jaar tussen de 9,65% en 18,31% (Maar ik kan bijvoorbeeld niet zien of een gast een tegoedbon gebruikt heeft of iets dergelijks).

Het gemiddelde komt neer op 14,3%. Dus daar reken ik altijd maar mee.

 

En die antwoorden van de Airbnb CX Afdeling, die kennen we ondertussen: Het wordt door het systeem bepaald. Ja natuurlijk, daarom nemen we contact op met hen! Want we gaan ervan uit dat zij de experts zijn, toch?

 

Onlangs had ik zelf ook zo’n heel meegaande dame van Airbnb CX aan de lijn. En die kwam ook iedere keer steevast met hetzelfde antwoord op de proppen: Het wordt door het systeem bepaald. Ik had eigenlijk het idee, dat ze haar verstand domweg ‘uit’ gezet had. Want zelfs een simpel rekensommetje, werd kennelijk niet begrepen.

 

De opmerking: "I consulted carefully with correct team", die neem ik met een korreltje zout.

Want volgens mij is er nagenoeg geen overleg tussen Airbnb CX (Zeker in het verre Oosten) en de technische afdelingen.

 

Bij Airbnb wordt zo’n beetje alles ingekocht. En om de klachten over Customer Support op te lossen, is het Airbnb CX team vorig jaar gegroeid van 2.800 mensen naar maar liefst 8.000 mensen!

Oftewel: 1 daagje cursus, een FAQ data base en direct toegang tot je reserveringen en je advertentie op het moment dat je belt. En dat is het dan wel zo’n beetje.

Je moet echt geluk hebben, met wie je aan de lijn krijgt.

De truc om later nog eens te bellen over hetzelfde onderwerp (in de hoop dat je een meer kundige persoon aan de lijn krijgt). Lijkt helaas ook niet meer op te gaan.

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Het ging inderdaad om een klein bedrag van 6 euro maar de aankomende gast was het hier niet mee eens door de ploselinge prijsverhoging.

Ze stuurde de kosten tijdens het gesprek als bewijs voordat ik de aanvraag als speciale aanbieding (met de lagere prijs) had goedgekeurd. Ik heb toen de vraag hoe dit kan maar bij de helpdesk neergelegd. Helaas geen duidelijk antwoord.

Hier een deel van het gesprek met de helpdesk:

 

can you explain the raising of the Airbnb service fee. The Original price was 285 and when she wanted to pay it was €291.77?  There must be a mistake in the Airbnb Algorithm.
This is very unfriendly for the customers!
A service fee must be a fixed fee depending on the amount. Not changing every 5 - 10 minutes. Because this causes problems. I nearly declined the booking because of the problems the futher guest made about the 6 euro difference.
Please check with your software department.
Sorry It was not 5 min but an hour difference. I saw it in the messages with the guest.
This are the conditions that I have
Payment €19.00 x 13 nights €247.00

Cleaning fee €5.00

Service fee €33.00

Total

€285.00
vandaag om 11:48
Not the new:

Payment €19.00 x 13 nights €247.00

Cleaning fee

€5.00

Service fee

€39.77

Total

€291.77
vandaag om 12:58
So you can see the time 11:48h first price and 12:58h second higer service fee price.

Hier nog een voorbeeld van een software fout:
Update your settings to reach more guests
Hi George & Ingrid,
Did you know that 18% of guests in your area are booking trips of 1 nights or less? Your current minimum night setting prevents these travelers from seeing and booking your listings.
The needs and travel plans of guests vary. Try adjusting your minimum night preference in your calendar to reach more travelers.
Gasten kunnen geen boekingen doen van minder dan 1 nacht. Ik krijg deze onzin mail regelmatig!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0,

 

Hahahaha, Nou een gebrek aan humor kun je ze niet verwijten.

De ene bug is de andere niet zullen we maar zeggen.

 

En dat heeft dan een geschatte marktwaarde van ergens tussen de 31 en de 38 Miljard Dollar 😄

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Gestart met een luchtbed in een studentenkamer........haha

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0,

 

Inderdaad in 2007 konden de beide heren inderdaad de huur van hun appartment niet betalen.

En nu zijn ze alle 3 goed voor dik voor 4 Miljard Dollar/Persoon.

 

Het kan verkeren 😄

 

Dus van die 6 Euro van jullie, gaat er een Euro naar ieder van hen (zo ongeveer) 😄

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Airbnb heeft ons gezin gered in moeilijke tijden en nog steeds want als je een eigen huis hebt en lage inkomsten kun je nergens aankloppen. Dus ben blij dat ze wat verdienen.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @George-and-Ingrid0,

 

Welnu, dat is dan toch ook weer mooi om te horen!

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@George-and-Ingrid0 @Cor3 

Wat een onzin. Zonde van je tijd om met die lui te communiceren. Die snappen er zelf niks van en roepen maar wat zoals "System's algorithm is the one who manage all related to service fee procedure and decides everything" en " I consulted carefully with correct team" LOL !

vr.gr,

Emiel

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf