Airbnb servicekosten

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Airbnb servicekosten

Vandaag voor het eerst in 3 jaar een probleem met de AIRBNB servicekosten. We kregen een aanvraag vandaag. De gast wilde al betalen voordat we hadden goedgekeurd. Kregen we een klacht van de gast dat de prijs opeens omhoog was gegaan. Of we de prijs wilde verlagen naar het oorsprokelijke bedrag van een uur daarvoor. Het bleek dat Airbnb de servicekosten met 20% had verhoogd binnen een uur nadat de toekomstige gast de totaal prijs had gekregen.

Wie heeft hier ervaring mee want dit is wettelijk niet toegestaan lijkt me?

Volgens  de helpdesk van Airbnb is het Smart pricing algoritime de oorzaak. Die hebben we al jaren in gebruik: Smart Pricing maar nooit problemen gehad. De prijs per nacht van de boeking was ongewijzigd. Dus er was alleen smart pricing ten voordelen van Airbnb.

We hebben onze prijs met het verschil laten dalen en toen kregen we de boeking.

Heel veel gezeur en tijd verspilt voor een paar euro.

23 Antwoorden 23
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Emiel1,

Dat valt ook wel mee hoor. Maar als je Airbnb CX dan toch moet benaderen, dan moet je maar hopen dat je een kundig iemand aan de lijn krijgt.

Een paar maanden geleden, had ik een administratief probleempje. En na aanvankelijk de eerste uiteraard verkeerde antwoorden. Wist de Airbnb CX medewerker het euvel uiteindelijk toch te verhelpen.

Er zijn nu eenmaal dingen, die je niet zelf kunt regelen. En die dus een zetje nodig hebben, van iemand die dat wel kan.

Maar soms loop je ook gewoon tegen een muur op. Omdat ze het zelf absoluut niet snappen.

Overdreven beleefd, maar toch consequent het verkeerde antwoord blijven herhalen.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@George-and-Ingrid0, @Cor3 

Interessant in deze discussie is nog wel dat op de Engelstalige community een gast aangaf via de app een ander bedrag aan servicekosten te moeten gaan betalen dan indien geboekt via de gewone website (mbt exact dezelfde boeking)....

https://community.withairbnb.com/t5/Help/Cant-understand-your-pricing/m-p/948560#M196285

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Via de app op mijn mobiel zie ik nog steeds de foto van een aankomende gast. Op mijn pc niet meer (sinds de laatste maand). Er is dus een verschil tussen website en app. 

Oorzaak: Doordat het geheugen van me mobiel vol zit kan de Airbnb app niet updaten.

Paar dagen geleden is ea veranderd bij de Inbox:

Zie je dat er iets is veranderd? De reserveringsgegevens hebben een nieuw ontwerp om het nog makkelijker te maken.

Cor3
Level 10

Hi @George-and-Ingrid0,

Ja, daar zal Airbnb wel geen rekening mee gehouden hebben (toen ze bezig waren met afdekken van de profiel foto) 😄

Helaas is deze 'oplossing' beperkt houdbaar. Omdat op een gegeven moment een verouderde versie van de App, tot andere problemen zal gaan leiden.

Cor3
Level 10

Hi @Emiel1,

De wegen van Airbnb zijn ondoorgrondelijk, zullen we maar zeggen.

Want dat zou natuurlijk niet mogen kunnen.

Waarschijnlijk zal bijna niemand dit opmerken, omdat de meesten uitsluitend of het ene platform gebruiken of het andere.

In het gegeven voorbeeld, lijkt het er dus op. Dat boeken middels de App, dus duurder is voor de gast 😄

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Cor3,

Opvallend daarbij is dat servicekosten in ene geval ca 12,7% en in het andere geval ca 15,6 % zijn, en dat lijkt wel erg veel op de percentages die @George-and-Ingrid0 eerder noemden bij hun "probleemgast"....tw 13% en 16%.

Cor3
Level 10

Hi @Emiel1,

Het zou zo maar kunnen 🙂

Airbnb geeft absoluut geen uitleg over hoe ze hun Gasten Service Fees berekenen.

En de gast van @George & Ingrid zal dat ook wel niet gemeld hebben (dat ze op 2 platformen tegelijk bezig zijn geweest).

Misschien hebben we wel met 2 verschillende accounts de prijzen vergeleken.

Want dat kan ook een verschil maken, natuurlijk.

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Bedankt voor het meedenken! Het zijn gewoon foutjes in de software. Zoals ik in het verleden merkte bij de BTW facturen over de services fees daar stonden soms ook rare btw bedragen in, terwijl het btw vrij moet zijn als je een BTW nummer hebt.

In het verleden ook problemen met komma en punt in bedragen. Typisch sotware fout. Ik had een keer de kosten gewijzigd voor een extra gast in de kamer van 15 euro naar 14,95. Dit ging helemaal mis want ik kreeg allemaal boekingen waarbij de extra gast kosten niet werden bijgeteld bij de reservering.

Cor3
Level 10

Hi @George-and-Ingrid0 ,

Tja, een foutje kan inderdaad wel eens voorkomen, helaas.

BTW vrij, dan moet je wel je BTW nummer ingevoerd hebben (en die moet ook gevalideerd kunnen worden via VIES).

Kun jezelf eenvoudig controleren. En bij ons heeft het altijd wel correct gefunctioneerd.

Punten en Komma’s moet je altijd voorzichtig mee zijn (Standaard IT probleem).

Per definitie werkt Airbnb altijd met hele cijfers.

Ik heb ook weleens gezien, dat ze experimenteerden met cijfers achter de komma. Maar daar zijn ze kennelijk weer heel snel van afgestapt.

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.