Algehele beoordeling lijkt niet te kloppen

Joep1
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Algehele beoordeling lijkt niet te kloppen

Hallo, 

 

Wij hebben een punt waar we aan moeten werken volgens Airbnb. De Algehele beoordeling. 

Die moet 4.7 zijn. Nu is het gekke dat op ons dashboard een beoordeling staat van 4.8. 

In de 'aan te werken basis'  staat dat wij 4.3 hebben. Nu is dit rekenkundig uberhaupt niet mogelijk , we hebben namelijk 

nog nooit een 4.3 of lager gehad. Dus hoe je ook rekent, je kan nooit op een 4.3 uitkomen. 

Dit is van onze advertentie:

 

Algehele beoordeling
4.8
 
Totaal aantal beoordelingen
Vijf-Sterren Recensies
 
Hoe kan het dan dat we nu een 4.3 zouden hebben ?
Zelfde met de Vijf sterren, die staat op 81 en Airbnb zegt 33% in de punten om aan te werken. 
7 Antwoorden 7
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Joep1,

 

Het kan wel zo zijn dat Airbnb (bij deze automatische evaluatie) alleen kijkt naar de laatste 30, 90 of 365 dagen.

Dus er even vanuit gaande dat ze alleen naar de laatste 30 dagen kijken (Wellicht wordt de periode ook vermeld in de mail).

En je hebt in die 30 dagen, 3 beoordelingen gehad van 2x een 4 en 1x een 5 (Op het vlak van de algehele beoordeling).

Dan kom je dus op gemiddeld 4,33 uit.

Feitelijk komt het er op neer, dat alles wat minder dan 5 sterren is (Ook in de overige beoordeelpunten). Door Airbnb als slecht ervaren wordt 😞

 

Het is niet anders.

 

Succes!

Joep1
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Cor, klopt helemaal, maar we nooit een 4.3 gescoord, dus kan je, hoe je ook rekent dat nooit als laagste krijgen, we hebben 22 reviews met een gemiddelde van alle reviews van 4.8. 

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Joep1,

 

Een 4.3 scoren kan natuurlijk uiteraard niet.
Ook kan het zijn dat er ergens een 'uitglijder' in de software van Airbnb zit.
Komt ook wel eens meer voor.

 

Maar staat er in die mail dan geen vermelding aangaande de evaluatieperiode?
Je algehele score zal berekend zijn over al je reviews (dus over de gehele periode waarin je als verhuurder actief bent geweest). En die is bij jullie dan kennelijk 4.8
Maar ik vermoed dat deze melding/mail over de laastse periode gaat.

 

Als je naar het tabblad 'voortgang' gaat en dan naar het tabblad 'beoordelingen'. Dan kun je precies bij elke beoordeling zien, welke score je per review gekregen hebt (Op de desktop bekijken).
Bij de naam van de gast, zie je de algehele beoordeling staan (Net boven de review). En onder de review staan de beoordelingen per categorie - per review.
Hoeveel keer hebben jullie gedurende de laatste tijd een 4 (of misschien wel lager gescoord) op het vlak van de algehele beoordeling?

 

Want die 4.3 en die 33% corresponderen reken-technisch wel met elkaar.
Het Superhost programma kijkt bijvoorbeeld ook uitsluitend naar de laatste 365 dagen - en niet naar de gehele periode waarin je als verhuurder actief bent geweest.

Bertrand19
Level 3
Geraardsbergen, Belgium

idem dito onze beoordeling! van alle gasten krijgen wij 5* voor : zeer gastvrij, snelle reactie, brandschoon, toch geraken we niet aan 4,8 voor de algemene beoordeling..... 

en ook bij ons is ergens 4,3 en elders 4,7 te zien. 

Klarien0
Level 1
Middelburg, Netherlands

Krijg van een gast overal 5 sterren voor in het overzicht. bovenaan staan echter maar 4 sterren genoteerd . hoe kan dit

 

Dirk19
Level 2
Zwolle, Netherlands

Hoi Klarien,

 

Ik had een gast: 5 keer een 5, een keer een 4 in het overzicht. totaal is dat 29 gedeeld door 6 is 4,8. Toch beoordeelt ze (algemeen) het verblijf van 1 nacht met drie sterren.

Ra, ra, zeg ik met jou. Ik heb het gevoel dat men bij de algemene beoordeling meer de hotelbeoordeling gebruikt. De gast wil kennelijk zeggen jouw bnb classificeer ik met 3 sterren.

Maar, dit is maar een idee van me.

Het is ook heel eigentijds om overal prijzen voor toe te kennen. Wereldkampioen Schoenpoetsen of Straatvegen. Ik bezorg ook kranten en zou het leuk vinden dat ik tot de "Beste krantenbezorger van Nederland" zou worden uitgeroepen. Ahum. Je begrijpt,  ik neem daar bewust afstand van. Superhost is aardig, maar niet strikt noodzakelijk. Ik vind belangrijk dat gasten zich goed voelen in een schone omgeving en hartelijk ontvangen worden in een sfeer waar ze me alles kunnen vragen als ze iets willen of me attent op iets willen maken. Ik heb bijvoorbeeld pvc vloeren. Wordt dat beschadigd, dan ontstaat er een zwart putje, de onderlaag is immers zwart. Ik zeg er wel eens bij dat het een beschadiging is.  Maar om voor 1 gaatje een hele kamer opnieuw te bekleden? De gast kan ook zelf voelen dat het een beschadiging is. En dan? Ik reken 18 tot 25 euro per nacht. Wat wil de gast? Een 5 sterren hotel voor die prijs?  Toch lijkt het er soms wel op. Dus, beste collega, trek het je niet teveel aan. Airbnb is blij met hosts die veel gasten ontvangen zodat er een goede omzet gemaakt wordt. Want uiteindelijk gaat het om de centen en de rest is flauwekul om met Anne M.G. Schmidt te spreken. Collegiale groet, Dirk

Bertrand19
Level 3
Geraardsbergen, Belgium

het valt vooral bij Nederlanders ( sorry Dirk) op dat ze alles 'lekker en leuk en fijn' vinden maar uiteindelijk weinig sterren geven. het systeem om 'prijzen' uit te reiken door AIRBNB is sowieso voor discussie vatbaar. wij verhuren een vakantieverblijf, dus absoluut geen bestemming voor zakenmensen, toch krijgen we minpunten omdat we bepaalde voorzieningen voor zakenmensen (oa strijkijzer!!) niet hebben. een zakenman zoekt toch niet naar een huisje op een vakantiepark!??! superhost zou mijns inziens ook enkel moeten berekend worden hoe de host zich to de gasten gedraagt (respect, flexibel, behulpzaam, snel reageren EN handelen) . het toekennen van superhostlabel zou niets te maken mogen hebben met de accommodatie an sich. trouwens dit laatste is heel rekbaar: voor de ene is 20' stappen naar strand en winkels ver,  voor de ander 'zeer dichtbij'. recensies zijn altijd en overal met korreltje zout te nemen. geef nooit een eerlijke recensie aan gasten die u nooit nog zou aanvaarden in uw accommodatie want dan krijg je gegarandeerd het deksel op de neus. maw er worden eigenlijk enkel positieve recensies gegeven...  . gasten/verhuurders die bv 1 recensie hebben; wat ben je daarmee als je niet weet hoeveel verblijven er aan voorafgegaan zijn. 

ware het niet dat vele mensen er rekening mee houden, zou ik er geen tijd aan verspillen. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf