Annulering van een deel van de reservering

Petri2
Level 2
Utrecht, The Netherlands

Annulering van een deel van de reservering

Ik heb gasten die de reservering voor een gedeelte willen reserveren. Op welk moment dienen zij te annuleren, zodat de afgenomen nachten wel betaald worden en de rest tegen annuleringsvoorwaarden?

 

 

15 Antwoorden 15
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Petri2,

 

Daar zijn een aantal mogelijkheden voor.

- Of ze sturen 1 reservering voor de kortste periode (en als ze er eenmaal zijn, dan sturen ze een wijziging om te verlengen). Mits de dagen nog beschikbaar zijn uiteraard. Want dat kun je niet vermijden.

- Of ze sturen 2 reserveringen, en dan kun je eventueel iets doen met een speciale aanbieding of beloven om een stukje restitutie te geven - als het niet doorgaat.

 

Ze moeten ook begrijpen dat er voor beiden risico's aan zo'n constructie kleven.

Petri2
Level 2
Utrecht, The Netherlands

Hi @Cor3, dank voor je antwoord. De situatie is iets anders; zij zijn er al, verblijven 1 nacht en willen vanaf morgen de twee opvolgende nachten annuleren...

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Petri2,

 

Dan moeten zij een reserveringswijziging inschieten, met de aangepaste datums.

En als jij die accepteert, dan is het geregeld!

In die wijziging kan jij nog aanpassingen maken qua kosten (via vermoedelijk een speciale aanbieding). Zorg wel even vooraf voor een afspraak hieromtrent en vastgelegd in de 'Message Thread'. Om discussies achteraf te voorkomen (Als er later discussies zijn, dan kan Airbnb 'meelezen' namelijk).

 

Succes!

Petri2
Level 2
Utrecht, The Netherlands

Dank je wel @Cor3

 

Willy47
Level 1
Stekene, Belgium

Beste airbnb verhuurders. 

Hetzelfde probleem als Petri.

Mijn huurders waren bij  aankomst tevreden, zijn dan gaan shoppen in de buurt en bij retour laten verstaan dat ze geen 6 dagen zouden blijven. We spraken af om na 2 nachten hun verblijf te herbekijken. Nu zijn ze na één nacht vertrokken en willen restitutie via hun bankrekening. Mijn vraag aan airbnb wordt (nog) niet beantwoord. Volgens wat ik hier lees moeten de huurders via airbnb een annulering aanvragen. Klopt dat? Groetjes en dank voor response 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Willy47,

 

In dat geval dient de huurder een annulering voor de resterende nachten in te dienen. Het gebruik van onderhandse financiële transacties is tegen de regels van Airbnb!

Mijn advies zou zijn: Hou jezelf daaraan!

Want als jij buiten Airbnb om geld naar ze overmaakt, en ze annuleren alsnog. Dan ben je nog eens een deel van je geld kwijt (dit in verband met je Flexibele annuleringsvoorwaarden)!

 

Ook de gasten moeten zich gewoon aan de spelregels van Airbnb houden, als ze willen annuleren en daarmee een deel van hun geld terugkrijgen. Zo simpel werkt het eigenlijk.

 

Succes!

Willy47
Level 1
Stekene, Belgium

Bedankt Cor voor snel antwoord. 

Uw  uitleg heeft me goed geholpen 

Als ik bij de annulatie voorwaarden airbnb kijk kan ikzelf of de gast een aanvraag indienen maar daar gelden (3) geldige tekortkomingen . Deze zijn niet van toepassing, het verblijf bevalt hun gewoon niet. 

Verder is het me onduidelijk wat de consequenties bij airbnb zijn, want ergens melden zij dit enkel geldt bij onenigheid, terwijl we wel tot een akkoord kunnen komen. 

Groetjes Willy 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Willy47,

 

Gewoon de gast antwoorden, dat als ze in aanmerking willen komen voor restitutie. Dat ze dan via Airbnb de resterende nachten moeten annuleren. Het is hun probleem en feitelijk dus niet jouw probleem! Zij moeten actie ondernemen en niet jij!

 

Zeker NOOIT zelf annuleren of ingaan op een bericht waarin jij feitelijk de annulering op je neemt!!!!

Daar zijn allerlei hele nare sancties aan verbonden!

 

Je zou voor de zekerheid ook nog even met Airbnb kunnen bellen.

 

Succes!

Ria8
Level 2
Onstwedde, Netherlands

Mijn probleem is verwant aan het voorgaande. Gasten met twee honden waaronder een stafford laten honden buiten los lopen zonder overleg. De stafford gromt zodra wij naar buiten gaan. We kunnen onze eigen hond niet meer lopen, want stafford is gevaarlijk, is als pittbull. Vriendelijk gevraagd ze aangelijnd of binnen te houden voor het grootste deel van de tijd, dit weigeren ze. Ook op ons verzoek hond binnen te houden als wij er langs moeten met onze hond reageren ze dat dit te lastig is. Ze kondigden toen aan te vertrekken en geld terug te willen. Ik heb klacht ingediend, en zij ook. Airbnb belt mij en zegt dat alle geannuleerde nachten naar hen teruggestort worden. Ik vind dit niet okay, staat niet in mijn eigen voorwaarden, dus ze zeggen dat dit hun huisregels zijn. Ik ga klacht indienen, heb ik gezegd, maar ik vind dit zo bizar. Ze zijn de eersten die dit zo doen, hele dag honden vrij buiten en dat met een gevaarlijke hond waarvan iedereen weet dat je die aangelijnd moet houden, ik heb ook mijn dochter die dierenarts is nog om advies gevraagd, iedereen zegt zo'n hond moet aangelijnd zijn. En in feite elke hond als je daarover niet van tevoren afspraken hebt gemaakt. Wat denken jullie hiervan? Ria

Ria8
Level 2
Onstwedde, Netherlands


@Ria8  schreef:

Mijn probleem is verwant aan het voorgaande. Gasten met twee honden waaronder een stafford laten honden buiten los lopen zonder overleg. De stafford gromt zodra wij naar buiten gaan. We kunnen onze eigen hond niet meer lopen, want stafford is gevaarlijk, is als pittbull. Vriendelijk gevraagd ze aangelijnd of binnen te houden voor het grootste deel van de tijd, dit weigeren ze. Ook op ons verzoek hond binnen te houden als wij er langs moeten met onze hond reageren ze dat dit te lastig is. Ze kondigden toen aan te vertrekken en geld terug te willen. Ik heb klacht ingediend, en zij ook. Airbnb belt mij en zegt dat alle geannuleerde nachten naar hen teruggestort worden. Ik vind dit niet okay, staat niet in mijn eigen voorwaarden, dus ze zeggen dat dit hun huisregels zijn. Ik ga klacht indienen, heb ik gezegd, maar ik vind dit zo bizar. Ze zijn de eersten die dit zo doen, hele dag honden vrij buiten en dat met een gevaarlijke hond waarvan iedereen weet dat je die aangelijnd moet houden, ik heb ook mijn dochter die dierenarts is nog om advies gevraagd, iedereen zegt zo'n hond moet aangelijnd zijn. En in feite elke hond als je daarover niet van tevoren afspraken hebt gemaakt. Wat denken jullie hiervan? Ria



@Ria8  schreef:

Mijn probleem is verwant aan het voorgaande. Gasten met twee honden waaronder een stafford laten honden buiten los lopen zonder overleg. De stafford gromt zodra wij naar buiten gaan. We kunnen onze eigen hond niet meer lopen, want stafford is gevaarlijk, is als pittbull. Vriendelijk gevraagd ze aangelijnd of binnen te houden voor het grootste deel van de tijd, dit weigeren ze. Ook op ons verzoek hond binnen te houden als wij er langs moeten met onze hond reageren ze dat dit te lastig is. Ze kondigden toen aan te vertrekken en geld terug te willen. Ik heb klacht ingediend, en zij ook. Airbnb belt mij en zegt dat alle geannuleerde nachten naar hen teruggestort worden. Ik vind dit niet okay, staat niet in mijn eigen voorwaarden, dus ze zeggen dat dit hun huisregels zijn. Ik ga klacht indienen, heb ik gezegd, maar ik vind dit zo bizar. Ze zijn de eersten die dit zo doen, hele dag honden vrij buiten en dat met een gevaarlijke hond waarvan iedereen weet dat je die aangelijnd moet houden, ik heb ook mijn dochter die dierenarts is nog om advies gevraagd, iedereen zegt zo'n hond moet aangelijnd zijn. En in feite elke hond als je daarover niet van tevoren afspraken hebt gemaakt. Wat denken jullie hiervan? Ria


 

Ria8
Level 2
Onstwedde, Netherlands

@Ria  schreef:

Mijn probleem is verwant aan het voorgaande. Gasten met twee honden waaronder een stafford laten honden buiten los lopen zonder overleg. De stafford gromt zodra wij naar buiten gaan. We kunnen onze eigen hond niet meer lopen, want stafford is gevaarlijk, is als pittbull. Vriendelijk gevraagd ze aangelijnd of binnen te houden voor het grootste deel van de tijd, dit weigeren ze. Ook op ons verzoek hond binnen te houden als wij er langs moeten met onze hond reageren ze dat dit te lastig is. Ze kondigden toen aan te vertrekken en geld terug te willen. Ik heb klacht ingediend, en zij ook. Airbnb belt mij en zegt dat alle geannuleerde nachten naar hen teruggestort worden. Ik vind dit niet okay, staat niet in mijn eigen voorwaarden, dus ze zeggen dat dit hun huisregels zijn. Ik ga klacht indienen, heb ik gezegd, maar ik vind dit zo bizar. Ze zijn de eersten die dit zo doen, hele dag honden vrij buiten en dat met een gevaarlijke hond waarvan iedereen weet dat je die aangelijnd moet houden, ik heb ook mijn dochter die dierenarts is nog om advies gevraagd, iedereen zegt zo'n hond moet aangelijnd zijn. En in feite elke hond als je daarover niet van tevoren afspraken hebt gemaakt. Wat denken jullie hiervan? Ria

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Ria8,

 

Het enige wat ik je kan adviseren om dit soort situaties enigszins te vermijden. Is om regels aangaande mee te brengen huisdieren heel duidelijk in je eigen huisregels op te nemen.

Tijdens het reserveren moeten de gasten akkoord gaan met die voorwaarden. Dus dan sta je sterker, in het geval van discussies. Dus schrijf het op. Wat 'normaal' geacht wordt, geldt niet ("iedereen weet/zegt het").

Zelf heb ik onlangs mijn eigen huisregels ook weer verder aangescherpt. Op basis van vergelijkbare ervaringen en situaties van anderen.

 

Verder zie ik dat je flexibele en gemiddelde annuleringsvoorwaarden hanteert. En onderdeel daarvan is, dat niet verbleven nachten sowieso gerestitueerd worden (voor zo ver ik weet).

Dus met strenge annuleringsvoorwaarden, had je sterker gestaan (maar is nog steeds geen keiharde garantie dat Airbnb alsnog niet tot restitutie over zal gaan).

 

Want ik lees ook regelmatig, dat Airbnb desondanks toch vaak de zijde van de gast kiest (in het geval van discussies).

Als er discussies dreigen te ontstaan, zorg dan dat Airbnb hiervan zo snel mogelijk op de hoogte wordt gesteld (informeer ze). Zij zetten dit dan in het dossier. En mocht dit uiteindelijk tot escalatie leiden. Dan heb jij de eerste stap gezet. En dat scheelt dan alvast een beetje. Het zet je op voorsprong.

 

Veel verhuurders willen graag klantgericht zijn. En dat is uiteraard ook heel goed. Maar je mag nooit je eigen situatie en positie uit het oog verliezen. Het doel blijft toch dat je er uiteindelijk iets aan verdient. En het liefst zonder al teveel problemen (het moet wel veilig en aangenaam blijven).

Je wil niet geloven wat sommige mensen als normaal beschouwen. En veel gasten gaan uit van het standpunt: Wij hebben betaald, dus we mogen doen wat we willen. Goede communicatie vooraf en tijdens het verblijf kan daarbij ontzettend helpen. Probeer vooraf de gasten zoveel mogelijk ‘te lezen’ (wat zijn ze van plan).

 

Besef dat gasten ook niet graag net voorafgaand of tijdens hun verblijf, een annulering door de verhuurder aan hun broek willen krijgen. Zal niet gauw gebeuren, want daar staan behoorlijke sancties op. Maar psychologisch ligt die druk er wel, dus gebruik dat eventueel.

 

Uiteindelijk geldt: Jouw huis, jouw regels!

 

Succes.

Ria8
Level 2
Onstwedde, Netherlands

Hartelijk dank voor je hulp Cor. Ik ga mijn advertentie aanpassen en bij elke hondeneigenaar duidelijk de voorwaarden melden. Een geluk bij een ongeluk is dat airbnb toch het grootste gedeelte betaalt want ik heb zeggen ze flexibele en matige annuleringsvoorwaarden. Dat dacht ik ook al. De uitbetaling is dus verhoogd. Gast krijgt nu restitutie van 2 nachten en geen 5. Heel hartelijk dank voor je advies Cor! Gr. Ria

Henny10
Level 2
Nieuwerkerk aan den IJssel, Netherlands

Vorige week heeft een Duits meisje 5 nachten geannuleerd, omdat haar vader ernstig gewond geraakt is. Mijn annuleringsvoorwaarden zijn "streng" dus eigenlijk zou ze niets terug krijgen. Ik ben zo coulant geweest haar te zeggen dat zij het bedrag - 50 € terug kan krijgen. Maar hoe ga ik dit doen?

Ik had ergens wel het woord restitutie (waar ik dan op kon klikken) zien staan, maar dat zal het gehele bedrag zijn?

Ik hoop dat iemand mij raad kan geven. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf