Artikel Volkskrant 30 januari 2020 - verhuur Airbnb Amsterdam illegaal volgens Raad van State

Dunja16
Level 1
Amsterdam, The Netherlands

Artikel Volkskrant 30 januari 2020 - verhuur Airbnb Amsterdam illegaal volgens Raad van State

Beste medeverhuurders,

Ik ben  nieuw in het community center, en ik wil graag iets bespreken. 

Vandaag staat er een groot artikel in de Volkskrant over Airbnb: “uit een uitspraak van de Raad van State blijkt dat de tienduizenden Nederlanders die hun woning met enige regelmaat verhuren, allemaal in overtreding zijn.” 

De regering zou een wet voorbereiden die vanaf juli 2020 alle verhuurders wil verplichten tot een vergunning. Wat weten jullie hiervan, en moeten we ergens rekening mee houden? Ik word er een beetje zenuwachtig van. het artikel vind je hier:  https://bit.ly/38SdJka

 

Groet, Dunja 

3 Antwoorden 3
Guido28
Level 2
Tilburg, Netherlands

Ik hoorde het gisteren ok via het NOS journaal ... Erg jammer weer, zo'n "onduidelijkheid" ... Volgens de website van de Raad van Staten zijn dit de consequenties voor nu:

 

"De uitspraak betekent dat de verhuurster aan wie de gemeente in deze zaak een boete had opgelegd, deze boete niet hoeft te betalen. Ondanks dat zij de Huisvestingswet  heeft overtreden door zonder vergunning haar woning te verhuren aan toeristen. De gemeente Amsterdam heeft de boete namelijk opgelegd, omdat zij niet aan de meldplicht had voldaan. Maar deze meldplicht, die het verhuurverbod opheft, had niet in de huisvestingsverordening mogen worden opgenomen. Voor overtreding van die meldplicht kon daarom geen boete worden opgelegd. Voor de gemeente betekent de uitspraak dat zij haar inwoners geen vrijstelling meer mag verlenen van het verbod om zonder vergunning hun woning aan toeristen te verhuren. Wel mag de gemeente boetes blijven opleggen aan inwoners die zonder vergunning hun woning aan toeristen verhuren. Als de gemeente hiervoor aanvullende regels wil maken, door bijvoorbeeld te bepalen in welke gevallen zij wel en in welke gevallen zij geen boetes oplegt, en hoe hoog die boetes zijn, dan zal de gemeente de gemeentelijke huisvestingsverordening moeten wijzigen."

 

Allemaal best verwarrend, maar voor de gemeente Amsterdam wellicht een grond om een totaalverbod in te stellen en dat te gaan handhaven ... Maar ik ben geen jurist, en ook geen politicus, laat staan ambtenaar, dus ik kan dat totaal niet inschatten wat ze gaan doen ... Femke even bellen? 

 

Waar ik me zorgen om maak, is dat deze uitspraak door andere gemeenten wordt opgepakt (ik woon zelf in Tilburg en verhuur een (1) kamer in mijn vijf kamer appartement via Airbnb) Ooit schriftelijke toestemming van mijn coöperatie gekregen (al in 1993) om een kamer onder te verhuren, maar ze zijn nu aan het terugkrabbelen ... Willen geen precedentwerking of dat huurders met hun woningen geld verdienen ... Terwijl ik bezig ben met hospitality  en mijn bescheiden bijdrage lever aan het dealen met de woningnood onder studenten, die hier iedere zomer in tentjes moeten overnachten ... 

 
 
 
Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Hallo Guido, 

Terecht maak je je  zorgen over de slechte naam die wij - bonafide hosts- krijgen doordat er huisjesmelkers  zijn die misbruik maken van de mogelijkheid om via de verhuurplatforms ongebreideld te kunnen verhuren. We zagen ook graag dat Airbnb ons hierbij zou kunnen helpen om deze misstanden tegen te gaan.  Hopelijk is de invoering van het landelijk registratienummer voor toeristische verhuur een oplossing. Als alles mee zit komt dat in juli van dit jaar.

Amsterdam gaat voorlopig  vakantieverhuur volgens de nu geldende regels gedogen totdat ze  er uit zijn of er een vergunning gaat komen of dat het landelijk  registratienummer  de oplossing zal bieden.

zie: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B6DDBA95B-F95C-460F-917B-08B34CBEC384%7D#%7B08819...

 

Door de negative pers komen goedwillende hosts helaas in een kwaad daglicht te staan, verhuren aan toeristen wordt gezien als  'graaien ' terwijl het host zijn echt is weggelegd voor mensen met een  passie voor gastvrijheid en dienstverlening . Een arbeidsintensieve taak. Een goede Host zijn is een vak dat niet voor iedereen is weggelegd. 

Omdat jij al zo lang host bent, zou je bij jouw coöperatie kunnen bepleiten om jou als individu toestemming te verlenen  om je  toeristen verhuur voort te zetten, en elk jaar tijdens de jaarvergadering  weer te bekijken  of de toestemming wear kan worden verlengd.  Verzamel instemmingsreacties van je buren, laat weten dat je je zorgen maakt dat men zich laat leiden door negatieve pers.  Het is  te makkelijk om te zeggen: 'laten we het  maar verbieden, dan zijn we van het gezeur af' maar vaak zijn hosts  afhankelijk van deze extra inkomen als aanvulling op hun AOW  of inkomen als zzp'er . Wanneer  er nooit klachten zijn geweest willen VVE's not well eens  per individu  toestemming verlenen. 

Succes! 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mirjam0 heeft enorm veel verstand hierover @Dunja16. Wellicht dat ze je kan helpen met de vragen die je hebt? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf