Belansting opgeven in Nederland

Francis138
Level 1
Zaandam, Netherlands

Belansting opgeven in Nederland

Hoi Altezaam,

 

Hier mijn eerste vraag aan de community, ik ben benieuwd:

 

Ik vraag me af wat de belastingdienst weet van de inkomsten die we d.m.v. AirBnB maken? Voor zover ik nu weet, is daar voor hun nog niets over bekent. Ik bedacht me dat als dat wel zo zou zijn geweest, de cijfers in mijn opgave terug te vinden zijn? NIet dus. 

Ik ben bang dat als ik het niet opgeef en ooit worden de cijfers wel duidelijk, dat ik met terug werkende kracht de belasting moet betalen incl een boete. 

Ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie hiermee omgaan? Het zal een 'kwetsbaar' onderwerp zijn, dus ik verwacht weinig reacties, maar toch hoop ik een discussie op te kunnen starten. Ik moetmijn belastingopgave 2017 nog doen en ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.

 

groetjes, Francis 

4 Antwoorden 4
Francis138
Level 1
Zaandam, Netherlands

Sorry, ik moet niet beginnen met typen zonder bril... dan schrijf je 'belansting' in plaats van belasting.... Is er een manier om het onderwerp aan te passen?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Francis138 ,

Je kunt een posting aanpassen binnen een bepaalde (beperkte) tijd door op het "neergaande" pijltje rechtsboven in het bericht te klikken en te kiezen "wijzigen". Maar vrees dat het daar nu reeds te laat voor is.

Airbnb geeft geen gegevens aan de Belastingsdienst in NL. In je Transactie Historie kun je wel zelf jaaroverzichten inzien of downloaden als CSV bestand om in een spreadsheet te verwerken.

Het "gewoon" verhuren van een kamer in eigen huis is normaal gesproken niet belast onder bepaalde voorwaarden. Probleem met Airbnb is dat er "extra Service" wordt verleend en dan is het een ander verhaal.

Ik denk dat het nogal wat uitmaakt of iemand incidenteel 1 kamer in eigen huis "airbnb-ed" (en dat ws niet opgeeft) of dat er sprake is van meerdere accomodaties met veel reserveringen. In mijn geval is dat zo, en geef ik het op onder "overige inkomsten", met natuurlijk aftrek van alle er mee gepaard gaande kosten !

Maar ik denk dat de gemiddelde "kleine" Airbnb-er het niet aangeeft, ook al omdat er weinig controle op mogelijk is en het vaak om relatief kleine bedragen gaat.

met vriendelijke groeten, Emiel

Francis138
Level 1
Zaandam, Netherlands

Hoi Emiel, Dank voor je reactie!

Ik ga er nog eens over nadenken... 

Vriendelijke groet en fijne avond, Francis 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Hallo Francis , ik heb een aantal maanden geleden (januari) twee keer gebeld met de belastingtelefoon. De dames zeiden dus beide dat ik een brief moest sturen naar de inspecteur van mijn regio. Mijn antwoord was toen u kunt het toch niet serieus menen dat al die mensen die iets doen met AirBnB een brief moeten schrijven om te weten hoe je het aan moet geven !! Jawel zeiden ze dat moet iedereen , ik zei ook krijgt iedereen zeker een ander antwoord als er geen eenduidig beleid is. 

Ik heb een brief geschreven en er nooit antwoord op gekregen dus... ik weet nog steeds niets. Over vorig jaar heb ik eerst de toeristenbelasting (hier 3.5 %) eraf gehaald toen de enegiekosten , schoonmaakkosten en div.kosten en van het resterende bedrag 70% opgeven als inkomsten uit eigen woning. Wel lachen dat er in de aangifte nogmaals 30 % afgehaald werd en dat heb ik als domme vrouw maar zo gelaten. Of dit klopt geen idee maar ik ben wel benieuwd hoe andere mensen dit doen. Ik durf het niet zomaar te doen want als AirBnB wel een keer gegevens gaat delen dan kunnen ze heel wat jaartjes terug gaan en alsnog aanslag en boete geven.

Vriendelijke groet , Sineke

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf