Belastingdienst

Jacob-and-Amrita0
Level 2
Katwijk aan Zee, NL

Belastingdienst

Even een vraagje omtrent de belasting.

als je je gehele woning verhuurt ( 2e huis) valt alles wat je dan verdiend in box 1 of 3.

ik las op de belastingsite dat als je linnengoed , sleutel overdraagt en schoonmaakt je actief bent, dus valt alles in box 1

wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hoe krijg je alles toch in box3?

5 Antwoorden 5
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jacob-and-Amrita0,

 

Ik ben geen expert op dit gebied (wij betalen belasting in Portugal. Btw-plichtig aldaar, Netjers alle bonnetjes bijhouden + de Airbnb Verhuurder Service Kosten facturen overleggen. En 8,75% van je bruto huurinkomsten gaan direct naar de Portugese belastingdienst).

En we moeten dus in Nederland alleen over een eventueel te hoog banksaldo (wat eventueel overblijft), belasting betalen in Box 3.

Ik heb weleens begrepen, dat in het verleden (In Nederland), particuliere huurinkomsten ook in Box 3 vielen (tot op zekere hoogte).

Maar dat schijnt veranderd te zijn, naar: 70% van je huurinkomsten wordt bij je inkomen opgeteld.

Dat lijkt me persoonlijk wat aan de hoge kant, maar goed.

En daar betaal je dus belasting over in Box 1.

Een andere optie zou zijn, om een eenmanszaak op te richten en gewoon netjes een boekhouding bij te houden (met kosten en baten). Maar dan kom je wellicht ook weer in aanmerking voor BTW (als je tenminste geen vrijstelling kunt krijgen).

Dus het is allemaal wat.

En links of rechts om, willen ze toch geld van je.

Jacob-and-Amrita0
Level 2
Katwijk aan Zee, NL


@Cor3  schreef:

Hi @Jacob-and-Amrita0,

 

Ik ben geen expert op dit gebied (wij betalen belasting in Portugal. Btw-plichtig aldaar, Netjers alle bonnetjes bijhouden + de Airbnb Verhuurder Service Kosten facturen overleggen. En 8,75% van je bruto huurinkomsten gaan direct naar de Portugese belastingdienst).

En we moeten dus in Nederland alleen over een eventueel te hoog banksaldo (wat eventueel overblijft), belasting betalen in Box 3.

Ik heb weleens begrepen, dat in het verleden (In Nederland), particuliere huurinkomsten ook in Box 3 vielen (tot op zekere hoogte).

Maar dat schijnt veranderd te zijn, naar: 70% van je huurinkomsten wordt bij je inkomen opgeteld.

Dat lijkt me persoonlijk wat aan de hoge kant, maar goed.

En daar betaal je dus belasting over in Box 1.

Een andere optie zou zijn, om een eenmanszaak op te richten en gewoon netjes een boekhouding bij te houden (met kosten en baten). Maar dan kom je wellicht ook weer in aanmerking voor BTW (als je tenminste geen vrijstelling kunt krijgen).

Dus het is allemaal wat.

En links of rechts om, willen ze toch geld van je.



Ha cor 
Bedankt voor je reactie. 
 
Dat had ik idd ook bedacht om een sleutelbedrijf te starten, zodat schoonmaak etc uit handen worden genomen, dus zelf niet actief zijn in het huis. Het lijkt mij dat het dan wel in box 3 valt. Ik denk op den duur dat ze daar ook iets mee gaan doen. 2022 veranderd alles weer omtrent box 3. Wat je zegt ze willen geld zien en gaan daar alles voor verzinnen natuurlijk.
groet jacob
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jacob-and-Amrita0,

 

Ja, ze willen er op de een of andere manier altijd wel wat van hebben.

Vaak gaat dit nog gepaard met de nodige linkse retoriek ook (dat ze zich ernstig zorgen maken over de schadelijke neveneffecten van korte termijn verhuur. Of dat bedrijven zoals Airbnb geen belasting betalen in het land, waar de ‘prestatie’ geleverd wordt).

Maar ondertussen, maar al te graag hun hand ophouden bij de verhuurders (dat wordt ook vaak angstvallig stil gehouden). Of over de werkgelegenheid die het oplevert.

 

Onlangs kwam ik in gesprek met een campinghouder, bij ons in de buurt.

En die wist me te vertellen, dat er een bedrijf zichzelf aangeboden had aan hun gemeente (tegen een flinke vergoeding uiteraard). Die een verhoging van de toeristenbelasting in die gemeente met 75% wilde realiseren. Moet je nagaan: Het is zelfs ondertussen al een bedrijfsmodel geworden.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

De laatste uitspraak waar ik me aan vasthoudt is:

vrijdag 16 augustus 2019 Michel Halters 885x gelezen

Anders dan Hof Amsterdam is Rechtbank Noord-Holland van mening dat verhuur van een gedeelte van de woning op basis van de wettekst en wetsgeschiedenis noch op grond van box 1 noch op grond van box 3 kan worden belast.

Een vrouw had samen met haar fiscale partner een eigen woning. Deze woning stond de vrouw en haar partner als hoofdverblijf ter beschikking en was een eigen woning in de zin van de Wet inkomstenbelasting 2001. In 2017 verhuurde de vrouw de woning zowel volledig als gedeeltelijk. Bij Rechtbank Noord-Holland is in geschil of de tijdelijke verhuur van een gedeelte van de woning belast zijn in box 1 of in box 3.

 

Er zijn echter ook al andersluidende uitspraken. Volgens mij is dit de laatste

Ha Bob 

 

bedankt voor je reactie,

 

ik heb ook wat andere jurisprudenties bekeken en blijkt uiteindelijk toch dat het onder box3 valt, mits je alles uitbesteed zoals linnengoed en schoonmaken. Zo ben je zelf niet actief bezig.

ik heb ook wat advies ingewonnen hierover. Het blijft toch een ‘grijs’ gebied. 2022 zal er ook weer een hoop veranderen omtrent box 3. Maar voor nu box3 aangeven en zorgen dat je kan aantonen dat je zelf zo min mogelijk doet , dus passief vermogen ipv actief 🙂

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf