Boeken, annuleren en dan toch op komen dagen

Costa8
Level 1
Vlissingen, Netherlands

Boeken, annuleren en dan toch op komen dagen

Beste mensen,

 

Wij hebben gasten die hebben geboekt, daarna geannuleerd, en nu toch zeggen dat ze op willen komen dagen omdat ze het geld anders kwijt zijn. Omdat we voor die nacht geen nieuwe huurders hebben mogen ze van ons wel blijven (nacht is immers ook al betaald door ze).

 

Maar nu dacht ik ineens dat dit dus een boeking buiten AirBnB om geworden is. De voorwaarden die AirBnB stelt en eventuele verzekeringen gelden dus niet meer. Ik maak me een beetje zorgen of dit geen scam actie is, want ik kan ook geen review meer achterlaten over deze verhuurders (en zij niet over ons).

 

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik zal wat meer op mijn hoede moeten zijn bij deze boeking... hopelijk gaat alles wel goed.

3 Antwoorden 3
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Costa8,

 

Je hanteert gemiddelde annuleringsvoorwaarden, zie ik.

Dus dan hangt het een en ander van een aantal zaken af.

  • Ze hebben geannuleerd. Hebben ze dan binnen 5 dagen voor aankomst geannuleerd?
  • En het was een reservering voor 1 nacht?

Als de bovenstaande vragen met Ja beantwoord kunnen worden.

Dan is de gast het volledige bedrag kwijt en jij zult ook gewoon je volledige uitbetaling ontvangen.

Als de gasten toch willen komen, en het komt bij jullie ook goed uit. Dan is er op zich niet zoveel aan de hand.

Als je de reis toch liever ‘binnen’ Airbnb zou willen houden, dan kun je de gast vragen om Airbnb te bellen. En die zou dan een verzoek in moeten leggen om de annulering weer ongedaan te maken. Airbnb zal dit dan nog even met jullie verifiëren. En daarna de boeking weer openen (Wellicht dat jij hem daarna nog een keer moet accepteren).

Financieel zou dit geen consequenties mogen hebben.

 

Nog even voor jouw informatie: Zoveel stelt die veiligheid van Airbnb nu ook weer niet voor. Het grootste verschil zit hem eigenlijk in de mogelijkheid tot het wel of niet achter kunnen laten van een beoordeling.

 

Dus je kunt het ook inderdaad verder buiten Airbnb om regelen. Persoonlijk zou ik het zelf wel liever via Airbnb regelen. Aan de andere kant, je hebt kennelijk ook geen borg ingesteld.

Dus aan jouw de keus, hoe je het verder wilt laten verlopen.

 

Als 1 van de bovenstaande vragen met Nee beantwoord wordt, dan wordt het een ander verhaal.

Costa8
Level 1
Vlissingen, Netherlands

Beide antwoorden zijn 'JA'. Dus we laten het maar even zo. Dank voor je antwoord!

 

Volgende keer zal ik vragen of ze opnieuw willen boeken via Airbnb helpdesk.

Laura4359
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Wij hebben dit ook meegemaakt en het was een hele slechte ervaring - gasten hadden met meer verbleven dan aangegeven, huis in puinhoop achtergelaten en fietsen helemaal kapot. Altijd gasten opnieuw laten boeken en dan kun je ze korting geven voor wat ze al betaald hebben (want ik kreeg toen wel minder uitbetaald ivm schoonmaakkosten die ervan afgetrokken werden).

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf