Boete gemeente Amsterdam

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Boete gemeente Amsterdam

Hi!

Heeft iemand ervaring met het omgaan van een boete van de gemeente? Mijn partner en ik hebben gisteren een brief gekregen waarin de gemeente Amsterdam heeft besloten ons een boete op te leggen voor het niet melden van een groep gasten in September 2020. We waren het echt vergeten en nu willen ze ons draconisch afstraffen voor iets wat ze een 'ernstige illegale handeling' noemen. Dat is gewoon onzin. We hebben altijd onze gasten gemeld en aangezien we een vergunning hebben kan er geen sprake zijn van een ernstige illegale handeling. We hebben een fout gemaakt, ja, maar €6.000 te betalen is absoluut geen optie.

 

37 Antwoorden 37
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Mieke0, dankjewel voor je snelle reactie richting @Alex7485. Ik heb hem even in je bericht getagd zodat hij een notificatie van je reactie krijgt. 

 

Is het misschien wat als je bijvoorbeeld een topic creëert omtrent de vergadering van vanavond? Dit zou erg handig kunnen zijn voor andere Amsterdamse hosts in de Airbnb community? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Quincy  de vergadering is intern,  voor  bestuur en werkgroepjes, om elkaar bij te praten, dus buitenstaanders  kunnen helaas niet meedoen. Wat wel kan is dat met zich inschrijft voor de nieuwsbrief als met niet direct lid wil worden, wat jammer is, want alleen door ons te verenigen zijn we een stem die gehoord wordt en worden we gezien als serieuze gesprekspartner. Leden krijgen ook een eerste juridisch advies, sommige zaken waarbij jurisprudentie voor de leden wordt verwacht bij een  uitspraak  worden gebundeld en zijn daardoor goedkoper om te voeren etc.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor de uitleg @Mirjam0! Ik was hier niet van op de hoogte. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo @Mirjam0,

 

Ik heb me nu als lid aangemeld bij Gastvrij Amsterdam. Ik wil wel deel uitmaken van deze community en hoop dat jullie mij in mijn zaak tegen de Gemeente kunnen ondersteunen want €6.000 is echt een brutaal hoog bedrag voor zo'n kleine overtreding.

 

Op dit moment heb ik nog geen bezwaarschrift ingediend maar dat wordt dan wel de volgende stap. Ik hoor graag hoe jullie ons hierbij kunnen ondersteunen. 

 

De Gemeente is te onrecht bezig met een onvatbaar beleid tegen tijdelijke verhuurders met een vergunning. Zo kan men geen goede relatie opbouwen. 

 

Ik hoor graag hoe ik me kan inbrengen in het gesprek.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Alex7485 

Je moet even "tag" plaatsen: @Mirjam0 

(anders krijgt Mirjam geen notificatie van "nieuw bericht")

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

@Mirjam0 zie bovenstaand bericht. Groetjes.

Peter311
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hey @Alex7485, zie ook mijn antwoord. 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Alex7485ter info: @Mieke0 
Fijn dat je toch besloten hebt om lid te worden, @Alex7485 .  Je kan je verhaal sturen aan info@amsterdamgastvrij.nl
Dan  nemen ze contac met je op  en wordt dit gevoegd bij de andere zaken die lopen.   De juridische afdeling is al in gesprek met de gemeente over de boetes bij vakantieverhuur, dus wacht even totdat je met hen contact hebt gehad  voordat je een eigen zaak aanspant, misschien is het niet nodig!
Houd ons op de hoogte, Sterkte en succes.

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Beste,

 

Ik heb afgelopen week een lang gesprek met Marion van Gastvrij Amsterdam gehad en we hebben de mogelijke stappen besproken die ik kan nemen om deze boete aan te vechten. Het gaat hierbij vooral om duidelijk maken dat dit niet rechtens is en dat er absoluut geen factoren bekeken worden om deze boete in mindering te brengen. We gaan dus met alle bewijzen die ik heb verzamelt aan de slag om een bezwaarschrift op te zetten en als de Gemeente hier niet op in gaat, gaan we in beroep en naar de rechtbank. 

Ik kreeg ook het advies om met andere mensen contact op te nemen om te kijken of het wellicht zin maakt om een groepsactie te starten voor het geval dat de Gemeente de boete niet laat vallen. Hun argumenten zijn absoluut absurd en deze handhaving is een duidelijk teken van machsmisbruikt.

Graag hoor ik wie hierbij wellicht betrokken wil zijn.

 

Groeten,

 

Alex

Peter311
Level 2
Amsterdam, Netherlands

@Alex7485

Ik heb wellicht interesse in een groepsactie, ligt er wel een beetje aan hoe deze wordt vormgegeven. Hoor graag & groet, Peter.

Patrick993
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Goedemiddag @Alex7485 @Peter311 @Mirjam0 

Heb jij al wat meer gehoord van je boete? Ik heb gister ook een boete gehad van 11600 😞 

onacceptabel gewoon. Hoop dat je me wat meer info kan geven hoe te werk gaan. Gr Patrick  

Alex7485
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo @Patrick993 

Ik heb inmiddels een bezwaar ingediend en ontvangstbevestiging gekregen van de Gemeente dat ze deze in behandeling hebben genomen. Dit bezwaarschrift hebben we opgesteld met onze buurman die zelf advocaat is maar we hebben hier ook nog wat meer argumenten meegenomen waarmee we bezwaarmaken tegen de beschuldiging van de Gemeente dat het niet melden van onze vakantieverhuur een 'zwaar maatschappelijk belang heeft gehad'. Dat is domweg onzin.

Tijdens deze pandemie kan er geen sprake zijn van toerismeoverlast en sowieso zijn niet alle gasten die bij ons boeken automatisch toeristen. Bijvoorbeeld hebben we op dit moment een stel in onze woning dat zelf al in Amsterdam woont maar bezig is met renovatie en tijdelijk een verblijf nodig heeft.

Er zijn ook andere argumenten zoals het feit dat onze gasten positief bijdragen aan de lokale economie van ons wijk en helpen andere wijken te ontlasten waar er normaalgesproken veel meer Airbnbs en hotels aanwezig zijn.

Verder constateren we ook dat de Gemeente Amsterdam matiging moet aanbieden bij het uitgeven van boetes en dat deze boetes sowieso in geen relatie staan tot de opbrengsten van de boeking zelf. De financiele implicaties voor onze familie zijn erg en het kan domweg niet de bedoeling van de gemeente zijn om haar burgers schulden op te leggen en te veroordelen voor het legale uitvoeren van een vakantieverhuur. Dit is een duidelijk voorbeeld van abuse of power en dit gaan we aanvechten.

In de bevestiging wordt er al erop verwezen dat we mogelijk worden uitgenodigd tot een hoorzitting en hier gaan we dus ons verhaal nog eens duidelijk uitleggen en de Gemeente verzoeken om deze onvatbare boete per direct te laten vallen.

Ik hou je op de hoogte.

Patrick993
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Thanks for de info @Alex7485 

waardeer dit echt! Ik ga morgen wat proberen op te stellen, hou jou ook op de hoogte. Hartstikke bedankt 😊  

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Hallo @Alex7485 , @Peter311 en @Patrick993:   Amsterdam Gastvrij  heeft  intussen een 8-tal meldingen binnen van mensen die een  boete van 6000 euro of meer  hebben gekregen. Deze leden kunnen tegen een financiële tegemoetkoming van 150 euro gebruik maken van het model bezwaarschrift dat zij  door hun advocaat hebben  laten opstellen.  Dit bezwaarschrift  kan  je aanpassen aan  jouw eigen omstandigheden . Neem  hiervoor contact op met bnb-check@amsterdamgastvrij.nl

en zie ook: https://www.amsterdamgastvrij.com/home
 

Renier-Maria0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hoi, hoe komt gemeente Amsterdam er überhaupt achter? Zondag hebben onze gasten uitgecheckt en we zijn het stomweg vergeten. We hebben wel een vergunning maar zijn het verblijf vergeten door te geven. Hoe komt de Gemeente achter het verhuur? 

 

Groeten

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf