Brief van Gemeente

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Brief van Gemeente

Beste mensen,

 

Ik heb en brief ontvangen van de "Omgevingdienst" van de Regio.  In de brief stond :

"... en deel van uw woning wordt op de site van airbnb.nl te huur aangeboden.  De omgevingsdienst heeft uw woning in onderzoek.  Het doel van dit onderzoek is vaststellen of het gebruik van de woning is in  overeenstemming met de huidige wet- en regelgeving.  Voor dit onderzoek wil ik graag met u in contact komen om het gebruik van de woning te bespreken."

 

Graag ontvang ik advies en tips hoe te reageren.  

Heb ik een professional nodig om mij advies te geven? Heb ik een advocaat nodig?

 

Warme Groet,

James.

10 Antwoorden 10
Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Ik denk dat advies en tips afhankelijk zijn van het gegeven of je toeristenbelasting  betaalt of niet. In dat geval ga ik ervan uit dat je ook je airbnb inkomsten opgeeft bij je inkomsten belastingaangifte. In dat geval denk ik dat je niks te vrezen hebt, en ik zou dan eerst zelf mijn woning inspekteren (en eventueel aanpassen) op de normale veiligheids voorschriften en daarna gewoon een gesprek aangaan. Ik vind het wel raar dat tot nu toe nog niemand van de airbnb community iets dergelijks heeft meegemaakt. Is dit misschien de start van de Gemeente versus Airbnb vete? 

Is het wel zeker dat het echt van de gemeente komt en niet een soort van spam is? 

Ik wens je in ieder geval veel succes en wijsheid toe met deze kwestie en hoop dat andere airbnb lezers je beter kunnen helpen..... 

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

De brief komt van Omgevingsdienst Regio Utrecht www.odru.nl.   Het lijkt een soort orgaan van de gemeente.

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Aangeven van AirBnB inkomst op belastingaangifte begrijp ik.  Wat is de regels en/of wetgeving wat betreft touristenbelasting? Zijn AirBnB hosten verplict touristenbelasting te betalen?

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

 

Volgens mij wel in gemeente Utrecht. Er zijn maar een paar gemeentes waar geen toeristenbelasting geldt, maar in Utrecht wel.

 

Kijk eens bij 

https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/wonen/tijdelijke-verhuur-van-uw-woning/

 

Meestal is het een vast bedrag per persoon per nacht, soms een % van de huuropbrengst.

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Betaal je toeristenbelasting ook voor je AirBnB? Zo ja, naar wie?

Ik dacht moment dat je dat doe ben je al een officieel bedrijf en hebt vergunning nodig.  Wet je wat is precis de juridische positie van paticuliere airbnb gastheren? Is er vergunning nodig?  Is het uberhaupt wettelijk - of is het in grijs/zwaat gebied?

 

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Wat betreft mijn huis inspecteren voor normale veiligheids voorschrijften - zijn er specifieke dingen dat ik moet expres op letten.  Het is gewoon een noormal woonhuis, in goed onderhoud .

 

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Geen idee wat verplicht is, maar een veilige doorgang naar buiiten zonder obstakels in geval van brand  lijkt me sowieso belangrijk. Rookmelders? Koolmonoxidemelders? Geen overlast voor buren. 

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Dankjewel. Doorgang, rookmelders, koolmonoxidemeldes, geen overlast zijn allemaal in order. 

Graag hoor ik als je over andere mogelijk punten van aandacht bedenkt.

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Ik dacht dat IJsselstein onder de gemeente Utrecht valt, maar zie nu dat het een eigen gemeente is. En in 2018 en daarvoor werd in de gemeente IJsselstein geen toeristenbelast8ng geheven.....

dus even uitzoeken hoe het zit voor 2019 en misschien hoeft het nu ook niet. 

 

http://www.cijfernieuws.nl/toeristentax/toeristenbelastingutrecht/belasting-2018/

Idowu0
Level 2
Utrecht, Netherlands

Dankjewel.  Dat is al goed nieuws dat toeristenbelasting is niet van toepassing in IJsselstein.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf