Details betaling

Pieter14
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Details betaling

Hallo allen,

 

Sinds kort vermeldt Airbnb niet meer hoeveel je gaat verdienen met een boeking. Voorheen stond deze informatie - uitgesplitst naar nachttarief, schoonmaakkosten en provisie voor Airbnb - in het rijtje ‘details’ bij een boeking.

 

Ik heb Airbnb al om opheldering gevraagd, maar heb geen antwoord gekregen, anders dan een bedankje voor mijn vraag en de verzekering dat ze zo blij zijn met mijn inzet. Blablabla dus.

 

Ik heb niet genoeg vertrouwen in Airbnb om over dit nieuwe beleid mijn schouders op te halen. Ik wil bovendien uiteraard weten hoeveel ik ga verdienen met een boeking. Met name bij een directe boeking is dit nu volstrekt onduidelijk. 

 

Wat vinden jullie hiervan? Weet iemand van jullie meer? 

 

Graag hoor ik van jullie,

 

Met gefrustreerde maar vriendelijke groet,

 

Pieter

7 Antwoorden 7
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Pieter14,

 

Ik weet niet wat je nu exact bedoeld?

Maar misschien mis ik iets of zie ik iets over het hoofd.

Want bij mij staat dat deze informatie nog netjes vermeld in iedere boeking (tot op de cent nauwkeurig).

Bovendien kan ik het ook wel zo’n beetje uitrekenen (Nachttarief x Nachten + Schoonmaakkosten Minus 3% host service fees & eventuele BTW).

Pieter14
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Er is bij iedere gast een mogelijkheid om op ‘details’ te klikken. Dan zie je een heel rijtje gegevens zoals aankomst en vertrek, de kalender, email van de gast enz. Daar stond voorheen het met de boeking gemoeide bedrag bij. Als je daarop klikte, kreeg je de specificatie.

Die info is er nu niet meer. 

Ik kan het wel uitrekenen, maar ten eerste hanteer ik wisselende nachttarieven en weet ik bij directe boekingen dus niet precies voor welk nachttarief nu geboekt is, en ten tweede begrijp ik niet waarom airbnb uitgerekend deze informatie geschrapt heeft. Ik vertrouw het niet en vind het ergerlijk. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Pieter14,

 

Kijk je in de App of op de Website?

Ik heb enkele dagen geleden nog een boeking gehad.

En daar staat alles nog keurig in.

 

Ps.

In de App, kun je op het bedrag klikken om een verbijzondering te zien.

Pieter14
Level 1
Amsterdam, Netherlands

App en website tonen hetzelfde beeld. Geen bedrag, geen specificatie. Ik kan het bedrag uiteindelijk zien door naar ‘transactiegeschiedenis’ te gaan en vervolgens naar toekomstige betalingen. Daar klik ik op de datum van aankomst van de gast en dan zie ik het bedrag. Maar nog altijd zonder specificatie. En dit is omslachtig. Voorheen stond het bedrag gewoon bij de details van de gast, en gespecificeerd. Het is dus echt anders, en een grote verslechtering ten opzichte van wat het was. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Pieter14,

 

En het betreft hier geen speciale aanbieding?

Want dan worden de bedragen ook op 1 hoop gegooid.

 

Op welke datum is de desbetreffende boeking exact gemaakt?

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

wij hebben dit ook gezien. daarnaast valt het op dat er door gasten veel meer fee betaald moet worden. dit zorgt ervoor dat de prijzen enorm opgedreven worden. als wij als host denken dat de gast 65 euro per nacht betaald voor 2 personen dan betaald de gast feitelijk daarboven op nog 20 euro extra en is de prijs ineens 85 euro per nacht. dit is behoorlijk misleidend en niet transparrant. ook valt het op dat als je flexibele prijzen insteld airbnb dan nog stelt dat een boeking elders gedaan is voor 10 euro minder. als de kamerprijs dan 15 euro minimum is dan lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk. de transparantie wordt nu wel onduidelijk en je merkt dat gasten terug deinzen en er minder boekingen binnen komen. dit is dan toch verwijtbaar. je hebt als host dus niet de marges in de hand en die worden te hoog nu. weet iemand waarom dit gedaan is door airbnb. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Flemming2,

 

Airbnb rekent zogenaamde huurder service kosten door aan de huurder.

Airbnb moet tenslotte ook iets verdienen (anders dan wordt je natuurlijk niet in 10 jaar tijd miljardair 🙂 ).

Doorgaans zal dit ongeveer 15% van de huursom zijn (kan variëren op basis van een hele rits aan factoren).

 

En van al die tips, lampjes, puntjes en mailtjes. Meestal in de trend van: Gasten hebben je accommodatie overwogen, maar hebben iets anders voor veel minder geboekt.

Moet je jezelf absoluut niets van aantrekken.

Dat is nu eenmaal de marketing strategie van Airbnb. Helaas is niet iedereen hier ongevoelig voor. Wat dus zorgt voor een neerwaartse prijsspiraal.

Jij bepaald de prijs, en je merkt vanzelf wat acceptabel gevonden wordt door de markt.

En uiteraard regelmatig een kijkje nemen bij de “concurrentie”, kan ook geen kwaad.

 

Ikzelf drijf ieder jaar de prijzen (aanvankelijk) verder op.

Want de kosten stijgen immers ook (om maar niet te spreken van de impact van stijgende belastingen en allerlei andere goed bedoelde bijkomende kosten).

Wordt je niet geboekt, of krijg je meer tikken op je vingers in de beoordelingen, aangaande het onderwerp: Waarde.

Dan weet je dat je waarschijnlijk te duur bent.

Heb je het de hele dag druk met het accepteren van reserveringen. Dan ben je zeer vermoedelijk te goedkoop.

Een wijze les, die ik al vroeg geleerd heb, is: Te weinig vragen is een teken van luiheid.

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf