Diefstal door gasten

Roland119
Level 2
IJmuiden, Netherlands

Diefstal door gasten

Ik verhuur sinds augustus ons vrijstaand gastenverblijf, hetwelk prima loopt en tot gister eigenlijk geen problemen (wel smeerpoetsen waardoor je een uur langer aan 't poetsen bent). Vanmorgen moest ik een jong stel om de check-out tijd (12.00 uur) uit bed porren om te vertrekken. De volgende gasten zouden om 14.00 inchecken. Dus de schoonmaak moest vlug, vlug.

Bij de laatste controle vlak voor de aankomst van de nieuwe gasten ontdekte ik dat er 2 gezelschaps-spellen (waarde zo'n 75 euro) verdwenen waren (Ik had helaas geen waarborg ingesteld, nu dus wel). Ik heb de jongelui een vriendelijk berichtje gestuurd met de vraag waar ze de spellen 'verstopt' hadden! Géén antwoord, ook niet op het appje een halve dag later.
Op de Airbnb site staat vermeld dat je zoiets dan dient te melden vóór aankomst van volgende gasten / binnen 14 dagen, maar ja die waren er dus al binnen 2 uur. Ook las ik dat je een politie proces verbaal moet overleggen aan Airbnb. Heeft het zin om de procedure voor vergoeding in te gaan? Ik had op de dag van hun aankomst toevallig wel wat nieuwe foto's van de ruimte gemaakt, waarop de spellen goed zichtbaar zijn. Wat raden jullie aan? 
Ik wil hun review eigenlijk ook niet gepubliceerd zien, kan ik die wel tegen houden?

 

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Roland119 ,

Ik denk dat het weinig zin heeft de procedure voor vergoeding in te gaan als er geen waarborgsom is, gezien het relatief lage bedrag. Bovendien zullen de gasten ws ontkennen. Ook hun review kun je niet tegenhouden.

met vriendelijke groeten,

Emiel

Barbera0
Level 8
Elburg, Netherlands

Hallo @Ronald0

 

Ik ben het met Emiel eens dat je waarschijnljk niet erg ver komt met een claim bij Airbnb, je zult deze spellen moeten 'afschrijven', helaas. Als ze op de foto's van je advertentie staan zou ik wel nieuwe kopen -of de foto's verwijderen natuurlijk.

Wat je wel kan doen is in je eigen recensie deze gasten niet aanbevelen - dus het duimpje naar benenden aanvinken- , hen weinig sterren geven voor naleven van de huisregels (omdat ze de checkuit tijd niet hebben nageleefd) en hetzelfde voor communicatie (aangezien ze niet op jouw berichtjes reageren) en iets neutraals over dat je na hun vertrek een aantal dingen in de accomodaitie niet meer hebt kunnen vinden (als je ze 'openbaar' van diefstal beschuldigt zouden ze via Airbnb wel eens jouw recensie kunnen laten verwijderen vanwege laster). 

 

Jammer genoeg gebeurt zoiets af en toe...

Hepelijk is dit een eenmalige nare gebeurtenis en heb je vanaf nu weer gewoon fijne gasten!

 

Vriendelijke groet

Barbera

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf