Gasten gaan weg wegens ziekte

G7
Level 2
Hemrik, Netherlands

Gasten gaan weg wegens ziekte

Gisteren zijn er gasten gekomen die 6 dagen zouden blijven. Echter aangezien 1 van hun de griep heeft gekregen zijn ze na 1 nacht maar weer op huis aangegaan. Wat is nu een normale gang van zaken?  Restitutie van 5 nachten of minder  of niets . Ik kan nu niet opnoeiw laten boeken want de dagen zijn geblokt  wat is wijsheid?

 

5 Antwoorden 5
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @G7,

 

Eigenlijk hadden de gasten of moeten annuleren of een reserverings-wijziging in moeten dienen (uiteraard in overleg met jouw en hadden ze eigenlijk meteen gisteren moeten doen).
Bij annuleren, zouden ze ook nog aan kunnen geven dat er verzachtende omstandigheden bij betrokken zijn. En dat zou dus financiële consequenties voor jouw kunnen hebben!

Als ze niets doen, dan wordt gewoon het volle bedrag aan jouw overgemaakt. Dat is wellicht ook niet helemaal eerlijk. Maar jij kunt op deze korte termijn waarschijnlijk ook geen nieuwe gasten meer aantrekken. Dus dat speelt ook mee. Als je het echt niet weet. Dan kun je even Airbnb bellen: +31 20 52 22 333

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

G7
Level 2
Hemrik, Netherlands

Hi Cor, het punt is ze hebben wel 1 overnachting gedaan en  ons vanochtend gebeld dat ze naar huis zouden gaan. Airbnb heeft vandaag gewoon het geld naar ons overgemaakt. 

Ik zelf zat te denken om 50/50 te doen want ik kan geen andere gasten krijgen want mijn kaleder staat geblokt.

Maar begrijp ik uit jouw verhaalk dat je ook als de reservering is ingegaan je hem kunt laten wijzigen?

 

vriendelijke groet  Geertjan

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @G7 (Geertjan),

 

Ja, dat kan.

Zorg er wel voor dat je VOORAF overeenstemming bereikt met de gast - over de te betalen prijs!

 

Dus de klant moet een wijzigingsverzoek in te dienen, en jij dient die dan te accepteren (Inclusief een aangepaste prijs).

Airbnb zal vermoedelijk WEL het gehele bedrag aan alle oorspronkelijke Servicekosten in rekening brengen!

Daarna zal Airbnb je een verrekenvoorstel sturen (Teveel utibetaald bedrag wordt of teruggevraagd of verrekend met je volgende uitbetaling(en) en worden de resterende dagen weer vrijgegeven.

Want Airbnb kan ook niet 'ruiken' wat er met de reservering aan de hand is.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

G7
Level 2
Hemrik, Netherlands

Beste Cor, 

een dilemma mbt tot de kosten gast heeft 1 nacht daadwerkelijk overnacht daarna naar huis   2e nacht ookal voorbij en de derde komt er aan. Gast wil restitutie van 175 ,  ( ik heb gevangen 230 voor 6 nachten, ) probleem is dat voordat mijn lokatie vrij gegeven is zijn we weer een dag verder en op zulk korte termijn krijg ik vermoedelijk geen gasten meer.  Andere kant is dat als ik niet restitueer of weinig  er een slechte recentie geschreven kan worden waar ik ook niet op zit te wachten.

 

wat is wijsheid  Ik zelf zat te denken aan 2 dagen restitutie 

 

vriendelijke groet  Geertjan

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @G7 (Geertjan),

 

Dit soort kwesties zijn altijd ontzettend lastig.

En wat het effect van de afwikkeling van een dergelijke kwestie op een eventuele recensie zal zijn, is een dilemma waar alle verhuurders mee te maken hebben. Want de gast is geweest, dus die krijgt over een paar nachten het recht om een recensie achter te laten.

 

Je annuleringsvoorwaarden zijn gemiddeld, dus formeel hebben ze nergens recht op.

Dan hadden ze zelf, het een en ander maar met je moeten bespreken en zelf kiezen voor een voorstel tot wijziging van de reservering.

De gast denkt kennelijk heel coulant te zijn door ‘ruimhartig’ voor die ene nacht te betalen.

Nu weet ik niet hoe de discussie zich ontvouwen heeft. Dus dan is het voor mij ook lastig om in te schatten wat hier de beste strategie is.

Gisteren zat je namelijk nog te denken aan 50/50 en nu zit je te denken aan 2 dagen restitutie. Dus ik merk dat je zelf ook een beetje twijfelt.

 

Het effect van een eventuele slechte recensie: Die moet je ook voor jezelf inschatten.

Je hebt nu 83 recensies, dus 1 slechte er tussen, zal je sterrenscore niet heel erg hard beïnvloedden (wet van de grote getallen).

Maar die tekst van de recensie staat dan wel de komende tijd bovenin.

Waar komen de gasten vandaan: Nederland? En zijn de meeste van je gasten Nederlanders? Zo te zien wel.

Dus als Nederlanders je advertentie gaan bekijken, dan komen ze dus ook al gauw deze te verwachten mindere recensie tegen.

 

Je kunt ook nog proberen om het eens aan Airbnb zelf voor te leggen (Even bellen: +31 20 52 22 333).

Wellicht dat zij kunnen ‘bemiddelen’ – in deze (Als Airbnb met de gast belt en bemiddeld, dan komt het toch net wat anders over).

 

Want er is nog een risico, en dat is als de klant het ziektegeval zelf aan Airbnb voorlegt. Ik heb ook weleens gelezen dat zelfs een griepje tot een ‘verzachtende omstandigheid’ verklaard wordt. En dan ben je dus alles kwijt.

 

Er is helaas geen standaard oplossing voor dit probleem. Maar ik zou adviseren om altijd te trachten de dialoog te zoeken. En voor een gedeelte dan zelf je verlies maar te nemen. Kan soms op de langere duur meer opleveren.

 

En daarom wens ik je veel wijsheid toe in het afhandelen van dit probleem.

Maar probeer wel tot een voor beiden acceptabele oplossing te komen. Alvorens de recensie mail verstuurd wordt door Airbnb (Over een nacht of 3).

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf