Gasten willen zich inschrijven bij de gemeente (BRP)

Bas9
Level 2

Gasten willen zich inschrijven bij de gemeente (BRP)

Hallo,

 

Gasten die mijn huis willen huren voor 4 maanden staan erop dat zij zich inschrijven in het BRP bij de gemeente. Het idee achter de inschrijving is dat zij emigranten uit Zuid-Afrika zijn en een leven willen opbouwen in Nederland. Om oa. een bankrekening te openen heb je een vast woonadres nodig.

 

Voor problemen met dat ze niet weggaan ben ik zo 123 niet bang.

 

Ikzelf wil mij niet laten uitschrijven. Ik woon normaliter zelf in het huis.

 

De gemeente weet zich geen raad met de situatie en biedt geen oplossingen. Ik woon in een klein dorp in de provincie Utrecht. Er zijn hier praktisch geen regels omtrent Airbnb, behalve dat er toeristenbelasting moet worden afgedragen.

 

Weet iemand een oplossing? Op het moment dat ik verbied dat ze zich inschrijven in het persoonsregister verlies ik de boeking..

1 Antwoord 1
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bas9 

 

Zoals ik hier hier al had aangegeven is het RNI een oplossing. Ik had recent een gast uit Griekenland, die zich in NL wil vestigen, een woning en werk zocht. Hij kon zich inschrijven in RNI, kreeg een BSN nummer, kon een bankaccount openen (Ik had toestemming gegeven mijn adres als postadres te gebruiken).

 

Deze immigranten moeten andere redenen opgeven waarom inschrijving in het RNI voor hun voorlopig niet voldoende is. Vraag ernaar. Het is niet gebruikelijk dat Airbnb gasten zich inschrijven in het BRP.

Bovendien is vaak een bewijs nodig dat men ergens woont, bijv. huurcontract. Een Airbnb reservering is geen huurcontract. Dus ik zou zeker een aanvullend contract afsluiten. Dit wordt overigens ook door Airbnb geadviseerd bij lange termijn verblijven:

https://www.airbnb.nl/help/article/1354/wat-zijn-de-verschillen-tussen-langetermijnverhuur-en-kortet...

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-registra...

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf