Geblokkeerde data opnieuw vrij geven

Geert1
Level 1
Leuven, Belgium

Geblokkeerde data opnieuw vrij geven

Er klopt iets niet in het systeem van Airbnb.

Als ik een gast niet 'aanvaard' of 'weiger' binnen 24h wordt de datum automatisch geblokkeerd.

Maar soms loopt er nog een commicatie met de gast waarin we overleggen.

Dus eigenlijk wordt die datum dan onterecht door Airbnb geblokkeerd.

Hoe los ik dit op?

 

Dank 

Geert

 

5 Antwoorden 5
Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Dank voor je bericht Geert,  tot op heden wist ik niet beter dan dat een  berichten uitwisseling met gasten ook werd gerekend tot een reactie. Nu moet je kennelijk  beslidden : ja of nee..

ik vind dat  met jou een  verkeerde zaak , Op Host Voice  https://community.airbnb.com/t5/Host-Voice/idb-p/host-voice

vraagt Airbnb  aan ons wat ze kunnen doen  om hun service te verbeteren,  en dit is een van die dingen! Hieronder nog even de link  met de policy voor wanneer je een aanvraag krijgt.

https://www.airbnb.nl/help/article/28/what-do-i-do-after-i-receive-a-reservation-request

Adriaan5
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Doordat ik nog nieuw ben als verhuurder op AirBnB wist ik niet hoe ik per data ook voor langere periode de nachten kon instellen. Hierdoor heb ik nu een aantal huurders moeten afzeggen maar zijn die data geblokkeerd. 

Hoe kan ik deze data weer vrij laten komen?

 

gr.

 

Adriaan

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Wanneer je  zelf een aanvraag cancelled, gaat het systeem ervan uit dat je die dag geen boeking kan hebben.  Verplaats je in de plaats van een gast, die denkt iets geboekt te hebben, maar dat wordt alsnog afgezegd, dat is niet fijn.

Je zou AIRBNB kunnen bellen en uitleggen wat er is gebeurd. Misschien dat ze voor een keer je dagen weer open zetten, omdat je nog niet goed wist hoe het boekingssysteem werkt.

 

Na de feestdagen gaan Mieke en ik weer een cursus 'Wat Zit Waar  op de Website' geven in Amsterdam. Omdat er zoveel mogelijk is met het Airbnb platform is het best even studeren.

Ik zal je op de uitnodigingslijst zetten. Ook hebben we een facebook groep Airbnb Hosts Amsterdam  waar hosts met elkaar in gesprek gaan.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Geert1@Adriaan5,

 

Airbnb kent een aantal vormen van berichten.
Waaronder een "Aanvraag" (Knop: contact met verhuurder) en "Reservering" (Knop: Reserveer of Aanvraag Reservering).
Op beide soorten van berichten wordt je geacht binnen 24 uur te reageren (Er loopt in de Browser, zelfs een klokje mee).
Een aanvraag heeft vooralsnog geen consequenties voor je kalender.
Een Directe Reservering of een Reservering Aanvraag heeft WEL consequenties voor je kalender!
Als je die namelijk weigert (of niet accepteert), dan blijven de bijbehorende data in je kalender geblokkeerd.
Zie het maar als een vorm van straf die door Airbnb aan je opgelegd wordt.
Want Airbnb vindt het namelijk helemaal niet leuk, als je reserveringen afwijst.

Als een gast zelf annuleert, dan worden de bijbehorende data in je kalender weer vrij gegeven.

 

Als een reservering per ongeluk geweigerd is of iets dergelijks, dan zou je nog kunnen proberen contact op te nemen met Airbnb. Maar of dat gaat helpen is maar zeer de vraag. Want het is een van de essentiële onderdelen in het ontwerp van Airbnb.

 

Succes ermee.

 

Met vriendelijke groet,
Cor.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Ha Cor,  

Het is niet alleen Airbnb die het niet leuk vindt, wanneer je cancelled. Verplaats je  eens in de gast die na lang wikken en wegen een plek heeft uitgezocht waarvan de data beschikbaar waren. 

Het is mij als  reiziger twee keer overkomen, geen pretje! Als je een keer echt moet cancellen kun je daarom ook beter (=klantvriendelijker) een alternatief zoeken voor je gasten en het probleem uitleggen aan je gast.  In elk geval nooit als host cancellen tenzij er zwaarwegende redenen zijn. Best vantevoren  contact  opnemen met Airbnb. en anders achteraf. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf