Hoe kan ik een factuur krijgen van AirBNB inzake verhuur?

Hoe kan ik een factuur krijgen van AirBNB inzake verhuur?

Ik verhuur mijn appartement professioneel via AirBNB.

 

Ik zou voor de verhuurde periode graag van AirBNB een factuur krijgen met mijn TVA details erop. Hoe kan ik dit verkrijgen?

 

Alvast bedankt

 

Mvg,

 

Kris Jennes

7 Antwoorden 7
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi ,

 

Je kunt op een aantal plaatsen je BTW- en bedrijfsmatige gegevens toevoegen.

 

Ga naar je profiel (Je foto; Op een PC), en klik op instellingen.
Dan in het linker rijtje ook voor instellingen kiezen, en dan kun je allerlei bedrijfsmatige zaken toevoegen.

 

Voor de BTW, kun je gebruik maken van de optie: profiel bewerken.
Halverwege de pagina, onder optioneel: BTW-Nummer.
Als je deze optie gebruikt, dan wordt er geen BTW meer in rekening gebracht over de Verhuurder Service kosten.

 

Succes!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Cor0

Ik ben iederekeer weer onder de indruk van je kennis Cor. Chapeau!!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Dank je wel @Bob297 ;-D

 

Ik wist eerst zelf ook niet precies hoe het zat.

Totdat ze in Portugal - gedurende het afgelopen jaar - weer met zo’n vreemde regel op de proppen kwamen (die kennelijk ook al een tijdje bestond).

Portugal mag dan wellicht niet het land zijn, met het beste bestuur van Europa. Maar op het gebied van regelgeving rondom lokale verhuur, lopen ze toch behoorlijk voorop (daar zou Nederland nog wel wat van kunnen leren). Uiteraard is Portugal vele malen meer afhankelijk van toerisme, dan Nederland.

 

Maar goed: Om dubbele belasting te voorkomen, moesten wij met een stuk documentatie komen, over de servicekosten van Airbnb. En de bijbehorende facturen moeten daarom aan een aantal voorwaarden voldoen. Vandaar dat ik dit dus heb moeten uitzoeken.

 

Omdat Airbnb vooralsnog overheden niet van data voorziet, is dit natuurlijk meteen een mooie manier voor de Portugese overheid, om alsnog achter de gegevens te komen.

Immers die service kosten facturen, representeren 3% van het bruto huurbedrag.

Dus dan weten ze indirect ook meteen, hoeveel huur je opgestreken hebt (Ik moet wel zeggen, dat dit proces niet helemaal waterdicht is, maar goed).

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Emiel1,

 

Bedankt, de informatie was me bekend.

 

Wij zijn in Portugal formeel geen bedrijf, maar we hebben wel allerlei zakelijke verplichtingen (Inclusief BTW-plichtig zijn). Formeel noemen ze ons daar een: “Sole Trader”.

Het zit er soort van een beetje tussenin (het is geen vlees en het is geen vis).

Kun je het nog een beetje volgen ;-D

 

In Nederland zijn die regels wel allemaal veel duidelijker.

 

Zo hebben wij in Portugal ook een fiscaal nummer, en dat houdt een beetje het midden tussen een BSN en een BTW Nummer.

Formeel moet eigenlijk iedereen daar een fiscaal nummer hebben (heb je sowieso nodig, als je een accommodatie wilt kopen aldaar).

En als je gaat verhuren, dan is het een soort van BTW nummer.

 

Eigenlijk komt het er op neer: Wel de nadelen, niet de voordelen.

 

Er zijn in Portugal zoveel regeltjes rondom korte termijn verhuur, dat wil je echt niet weten. Afgelopen jaar zijn er weer 8 nieuwe regels bijgekomen, maar dan zou er wel een moratorium van 2 jaar gelden. De inkt was nog niet droog: En voilà: Weer een nieuwe regel!

Ik denk dat ik niet de grootste onbenul ben, maar het is zo ingewikkeld en bureaucratisch daar. Dat je wel een dure fiscalist in moet huren. Om te zorgen dat ze je niet op het vliegveld op staan te wachten, met handboeien.

 

Het wordt gebracht als ‘matsen’, maar je mag wel meteen een kleine 10% van het bruto huurbedrag direct naar de belastingdienst brengen – met alle administratie van dien.

Indy1064
Level 1
Ellezelles, Belgium

Hoi

 

Wij verhuren onze woning in Frankrijk wekelijks op Airbnb via onze zaak.  We ontvangen dus ook wekelijks stortingen van Airbnb op onze professionele rekening. Het lijkt me logisch dat we deze inkomsten moeten verantwoorden aan de hand van facturen. Toch vind ik hier niets over terug.

 

Hebben jullie daar ervaring mee?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Indy1064 

Op Airbnb zij  alle transacties en evt. (jaar)overzichten te vinden in de sectie "Transactie historie".

Evt. ook te downloaden als CSV bestand voor verwerking in spreadsheet oid.

BTW-plichtige bedragen worden als factuur verstrekt, deze facturen staan  bij elke reservering. 

Voor de rest is al veel informatie hierboven door anderen gegeven.

NB Ik verhuur zelf ook bedrijfsmatig (in NL), de door Airbnb verstrekte gegegens zijn voor mij voldoende.

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf