Hoe werkt Airbnb voor het huren van een appartement (in België)

Opgelost!
Christiane120
Level 2
Antwerp, Belgium

Hoe werkt Airbnb voor het huren van een appartement (in België)

Hallo,

 

Ik zou voor de eerste keer een appartement willen huren via Airbnb maar weet niet juist hoe het allemaal werkt.

 

Ik ben in contact met 2 verhuurders. Beide wonen in het buitenland maar hebben een appartement te huur in Antwerpen.

 

Is het juist dat ik,om het appartement eerst te kunnen bezichten, eerst de hurprijs en/of waarborg moet betalen en dan ik, mocht ik het appartement toch niet goed vinden, het geld onmiddelijk terugkrijg van Airbnb? Dit systeem lijkt me nogal veel gedoe...

 

Ook klopt wanneer de verhuurder zegt dat ik de eerste huurgeld aan Airbnb moet betalen maar vanaf de tweede maand de huishuur rechtstreeks op haar rekening moet gestort worden?

 

De huurprijzen zijn all in per maand dus veronderstel ik dat er dan geen extrakosten bijkomen (buiten misschien de opkuis en dan de waarborg die ik terugkrijg ingeval alles netjes achtergelaten werd)?

 

Zoals jullie kunnen zien... veel vragen maar op de site vna Airbnb kan ik helaas weinig antwoorden vinden... en ik weet niet wat de regels zijn voor verhuurders... Ik wil uiteraard op de juiste manier huren...

 

Ik zou voor 3 maanden willen huren dus hoop ik dat dit in België mogelijk is.

 

Hoplijk kan iemand mij daarmee helpen.

 

Alvast bedankt en groetjes,

Christiane

 

 

1 Beste Antwoord
Esmee2
Level 2
Waalwijk, Netherlands

onlansIk wil graag mijn ervaring hierover delen. Ik kreeg onlangs hetzelfde aanbod, zoals hierboven beschreven. 

Ik heb contact opgenomen via de chat met airbnb. Hieruit bleek het om oplichting te gaan. 

 

Airbnb gebruikt deze werkwijze NIET. Ga hier dan ook niet op in en maak NOOIT geld over! 

 

Via de welgestelde vragen kun je altijd de verhuurder aankaarten en navraag doen. Zij doen er alles aan om te zorgen dat het veilig is. 

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

22 Antwoorden 22
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

 

Ik woon niet in Belgie, maar neem aan dat wat Airbnb betreft niet veel verschil is met Nederland

 

1. Het is niet gebruikelijk bij Airbnb dat je een appartement eerst gaat bezichtigen. Je moet afgaan op advertentiegegevens en evt. nadere info van de verhuurder. Ook de recensies van andere gasten zijn belangrijk om te bekijken.

Mocht het later echt niet bevallen, dan kun je evt. (tegen kosten) annuleren, lees details hier:

https://www.airbnb.nl/help/article/286/can-a-guest-alter-or-cancel-a-long-term-reservation

 

2.

Alle bedragen van de reservering worden via Airbnb betaald. Bij lange termijn verhuur gebeurd dan in maandelijkse termijnen. Maar als je bijv. 1 maand boekt via Airbnb en daarna rechtstreeks aan verhuurder gaat betalen, dan is er uiteraard geen sprake meer van een Airbnb reservering, maar van een andersoortige overeenkomst tussen jou en verhuurder (bijv. een huurcontract).

 

3.

Een evt. boeking geeft precies aan wat je moet betalen, welke kosten (bijv. schoonmaken) er zijn, of er een borg is, etc..

 

4.

Of het appartement voor 3 maanden gehuurd kan worden, hangt af van de beschikbaarheid. Kijk in de betreffende kalender of de gewenste periode kunt reserveren.

 

Succes en met vriendelijke groeten,

Emiel

Hallo Emiel,

 

Bedankt voor jouw antworden, deze helpen mij al een stuk verder.

 

Een andere vraag is hoe kan ik zeker zijn dat de verhuurders wel degelijk via Airbnb werken want tegenwoordig is alles zo mooi na te maken (heb onlangs zelfs een mail van zogezegd mijn bank gekregen met logo en alles maar was een scam).

 

Ik ben in contact met 2 verhuurders maar heb die niet gevonden via Airbnb maar via Immoweb en toen ik met hen contact opnam, hebben ze mij gezegd dat ze werken via Airbnb maar ik vind beide eigenlijk niet echt terug via Airbnb.

 

Ik ben liever voorzichtig want je weet maar nooit maar aangezien je Airbnb niet echt kunt contacteren of bellen om te checken of deze verhuurders wel degelijk bestaan en via Airbnb werken, is het heel moeilijk om dit te achterhalen.

 

Alle tips zijn dus meer dan welkom.

 

Groetjes,

Christiane

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

 

Je kunt de verhuurder vragen om de "link' naar de betreffende advertentie op de Airbnb website. En als het een commerciele verhuurder is, dan heeft hij ws ook een eigen "homepage" op Airbnb, waar alle huurobjecten  op staan.  En in het Airbnb profiel van elke verhuurder kun je zien welke verificaties hebben plaatsgevonden, bijv.  is ID-verificatie (van paspoort etc.) aanwezig ?

 

Verder kan ik er weinig over zeggen, het is altijd toch kwestie van goed opletten !

 

Succes en met vriendelijke groeten,

Emiel

Hallo Emiel,

 

Ik heb de 2 verhuurders een link gevraagd maar voorlopig heeft enkel 1 van de 2 geantwoord.

 

Ik blijf wantrouwig maar weet niet goed waarom.

 

Onderaan geef ik je het antwoord van die ene verhuurder met de link. IK weet niet of jij hier iets mee kunt ontdekken maar hoewel het legitiem lijkt, toch blijf ik met een raar gevoel... er staat ook een adres bij wat ik op andere verhuurders van Airbnb niet zie want het adres is meestal niet vermeld. Ook vind ik deze verhuurder of liever appartement niet echt terug op Airbnb onder Antwerpen.

 

Enfin, ik weet het echt niet meer maar aangezien ik toch voor een aantal maanden wil huren, zoek ik uiteraard iets  niet te duur en dit is iteraard betaalbaar maar misschien daarom ook ongeloofwaardig.

 

Ik weet nl niet hoe ik er kan achterkomen of deze verhuurder echt bonafide is of niet want Airbnb kan je niet echt opbellen of mailen met deze vragen.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Groetjes, 

Christiane

 

Van: Geraldine Alena Wilkinson <geraldine@belgiumimmo.com>
Verzonden: donderdag 5 oktober 2017 16:41:11
Onderwerp: RESERVATION LINK AIRBNB
 
Hi,
 
 
I want inform you that i have sent link with AIRBNB LIST.
Please inform me if you get link with my flat?
 
I will wait your e-mail.
 
Thank you
Witse0
Level 1
Aartselaar, Belgium

Beste, mag ik vragen hoe dit is afgelopen. Zit in ongeveer dezelfde situatie en benz elf ook wat wantrouwig over de echtheid van de verhuurder.

 

grt witse

Esmee2
Level 2
Waalwijk, Netherlands

onlansIk wil graag mijn ervaring hierover delen. Ik kreeg onlangs hetzelfde aanbod, zoals hierboven beschreven. 

Ik heb contact opgenomen via de chat met airbnb. Hieruit bleek het om oplichting te gaan. 

 

Airbnb gebruikt deze werkwijze NIET. Ga hier dan ook niet op in en maak NOOIT geld over! 

 

Via de welgestelde vragen kun je altijd de verhuurder aankaarten en navraag doen. Zij doen er alles aan om te zorgen dat het veilig is. 

Hallo, Ik wil ook even mijn ervaring kwijt. BETAAL NOOIT voor je iets gezien hebt. Als je een

doordrijver bent kun je zo wie zo de eigenaar zien, je moet blijven aandringen dat je met de eigenaar wilt overleggen aangezien het over een langere periode gaat. Ik ken iemand die gedurende 2 jaar iets gehuurd heeft rechtstreeks van de eigennaar en het ging ook langs een airbnb. Ikzelf ben nu ook bezig om iets te huren voor 6 maanden en heb al 2 eigenaars gezien.

Je moet wel weten dat iets huren via airbnb altijd duurder is. Of je moet een goede afspraak hebben met de eigenaar je moet ze ook kunnen overtuigen dat je uw eigen lakens en handdoeken hebt dat je zelf je was doet en zelf kuist. Het is wel wenselijk om te overleggen

met een eigenaar die maar 1 airbnb heeft, want als ze er verschillende hebben is het

moeilijker. Ikzelf ga  nu vandaag beslissen wat ik ga nemen maar ik betaal aan de eigenaar

bij het overhandigen van de sleutel. Bij een airbnb moet je normaal geen waarborg betalen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen het is niet mogelijk mijn telefoon doortegeven anders zou ik dat doen, dan konden wij samen praten en misschien samen iets huren dat ware veel gemakkelijker. Ikzelf ben van Belgie en ga door omstandigheden een airbnb huren. Als jij een paar gegevens van jou kon doorgeven dat ware gemakkelijk dan neem ik contact.

Anita

Hey! Ik heb sinds kort ook contact met een verhuurder die verhuurt via Airbnb. Zij heeft uitgelegd dat ik eerst 1550€ (huur + waarborg) moet betalen aan Airbnb. Dan pas krijg ik de sleutel en kan ik het appartement gaan bezichten. Als ik het dan niet zou willen, krijg ik dit terugbetaalt. Om eerlijk te zijn vertrouw ik dit niet zo goed. Ik vind het raar dat ik eerst moet betalen voor ik het te zien krijg. Kan iemand mij verder helpen wat ik nu moet doen?

 

Alvast bedankt!

Sarah

Niet doen Sarah!
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sarah2050,

 

Het klinkt toch wel heel erg als een gevalletje: SCAM.

Zoals Emiel ook al stelt: Bezichtigen op Airbnb is niet erg gebruikelijk (Veel verhuurders zien zo'n verzoek zelfs als een "rode vlag"). Natuurlijk kan ik me bedenken dat je accommodatie eerst wilt bezichtigen, als je het voor een langere tijd wilt huren. Aan de andere kant denk ik, dat Airbnb niet echt geschikt is voor verhuur, gedurende langere tijd (eigenlijk te kostbaar).

Zelf heb ik geen ervaring met langere termijn verhuur op Airnb. Maar in de Help-Functie kun je alles vinden over hoe lange termijn verhuur middels Airbnb werkt.

De borg wordt gebruikelijk nooit vooaraf geind!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sarah2050 @Cor3 

Het is inderdaad een scam. Ook via Marktplaats wordt op deze manier mensen opgelicht door verwijzing naar Airbnb.

Vaak met tarieven die iets te mooi zijn om waar te zijn.

Je krijgt dan een keurig stappenplan hoe te handelen en een mooi excuus waarom het appartement is vrijgekomen (mijn zoon heeft z'n studie afgerond en ik had het appartement voor hem gekocht .....)

Als je googled zul je heel wat voorbeelden tegenkomen. Helaas ook van mensen die er zijn ingetrapt.

Zojuist een zelfde reden gehoord, zijn zoon heeft zijn studie afgerond en is terug naar huis(buitenland) om een bedrijf te starten..

Was het in Hengelo? Ik moest ook eerst borg betalen als ik de flat wilde hebben

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoi @Sarah2050, dit klinkt inderdaad als een scam.

 

Ik adviseer je om dit artikel te lezen https://www.airbnb.nl/help/article/199/what-should-i-do-if-someone-asks-me-to-pay-outside-of-the-air... 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf