Hoe worden de schoonmaakkosten verdeeld bij een splitsing van de verhuuropbrengst?

Marijke21
Level 1
Nijhuizum, Netherlands

Hoe worden de schoonmaakkosten verdeeld bij een splitsing van de verhuuropbrengst?

Beste Airbnb-kenners,

Sinds kort verhuur ik een vakantiehuisje welke niet in mijn eigendom is. De eigenaar krijgt 75% en ik krijg de resterende 25% voor de service. Nu reken ik echter ook €30 schoonmaakkosten. Deze betaal ik zelf aan mijn schoonmaker uit. 
Bij het splitsen van de opbrengst (instellingen -> betalingsvoorkeuren) kan ik slechts de verhuuropbrengst splitsen, maar kan ik geen aparte regel toevoegen voor de schoonmaakkosten. Worden de schoonmaakkosten dan bij de verhuuropbrengst opgeteld en vervolgens in 75% en 25% verdeeld? Of gaan de schoonmaakkosten naar diegene met de hoogste/laagste percentage? Hoe werkt dit en hoe kan ik dit aanpassen?

Ik hoor het heel graag,

Groetjes Marijke 

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

hallo @Marijke21 ,

De schoonmaakkosten (die aan gasten in rekening zijn gebracht) kunnen aan de mede-verhuurder worden betaald, zie:

https://www.airbnb.nl/help/article/1537/how-do-i-pay-my-co-host

Meer info (engels):

https://community.withairbnb.com/t5/Tips-Tutorials/Co-Hosting-on-Airbnb-A-Community-Help-Guide/m-p/4...

vr.gr.,

Emiel

Marijke21
Level 1
Nijhuizum, Netherlands

Hey Emiel,

Dankjewel voor je antwoord. Dit kan dus alleen als 'mede-verhuurder' en niet bij het splitsen van de opbrengst (instellingen -> betalingsvoorkeuren) waarbij de ander niet automatisch mede-verhuurder is. 

Bij het splitsen van de opbrengst krijgt de ander slechts een deel van de opbrengst. Bij het zijn van een mede-verhuurder, heeft de ander veel meer inzicht en toegang op het Airbnb profiel, wat niet direct wenselijk is. Ik wil dat de medeverhuurder slechts een percentage (25%) v/d verhuuropbrengst krijgt + de schoonmaakkosten en daarnaast niet inzicht in het profiel krijgt.. op dit moment is mijn conclusie dat dat geen optie is. 

Misschien dat jij het volgende dan ook weet: hoe kun je zien of het worden van 'mede-verhuurder voor buren' beschikbaar is in de regio waar ik woon? Ik kan mijzelf nergens als mede-verhuurder toevoegen waardoor anderen mij kunnen vinden. 

Ik hoor graag van je,

Groetjes Marijke

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf