Host won't accommodate us but won't cancel booking either. How is this allowed!

Marcella78
Level 2
Purmerend, Netherlands

Host won't accommodate us but won't cancel booking either. How is this allowed!

I wanted to show you the response of my host after he

- aproved my request

- ask for more money (1500 to 6500 euros!!)

- ask me to cancel the booking

When I tell him I won't cancel but he's free to do so, he writes me the following:

I’m just letting you know. I will not cancel , and the apartment won’t be available for you. It’s up to you.

I spent an hour on the phone with Airbnb today talking about this ongoing issue. If you look at different properties, you will see no property like this one would cost anywhere near what you were hoping to pay.

Airbnb does give me the option to choose the right price for each day. But this is a package price, which means, what if someone wants to come on the 25th and leave on the 1st, and let’s say I changed the price to reflect 28 thousand 5 hundred as 4 thousand a day for example. It still wouldn’t be accurate. So there is no mistake here. You perhaps didn’t grasp the exact predicament here. But I did go the distance to ask Airbnb to write you and let you know you you won’t be penalized in any shape or form. But you have until June 17th I don’t know what time to do so. After that there will be pantries.

I’m not gonna cancel because on my end, I have only 3 instances where I can cancel due to issues with the apartment per year, and I don’t want to blow it with your cancelation just because you think you should be paying the amount that appears to you. If you look at the description you will see I mentioned under Overview about Carnival and New Years being a different rate.

I really hope you understand I’m not trying to be difficult or anything and I can appreciate the efforts you have been putting in finding the right place.

Once it’s all canceled, you will learn you won’t find any price near what you instant booked for.

I really hope you consider this, if not, I’m here to tell you, the place will not be available for you on December 27th regardless and I can’t use 1 of 3 cancellations I have per year just because you might feel entitled to stay at our place for 1/5 of the cost when you never reached out to discuss pricing considering it’s the new year. And I know you know that, because if you book my place, you know these are not the ongoing rate for an apartment on the beach like that.

Best of Luck

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Marcella,

Ik ga maar even over op het Nederlands (want dit is tenslotte de Nederlandse Community).
De accommodatie die je geboekt had, heeft zo te horen “Direct Reserveren” aan staan.
Dat betekent in feite, dat jij (zonder tussenkomst van de gastheer) direct de accommodatie kunt boeken. En dat zal wellicht hier ook het geval geweest zijn (want hij heeft het namelijk over de mogelijkheid om tot 3x per jaar sanctie-vrij te kunnen annuleren. En dat is 1 van de bijkomstige mogelijkheden die je als gastheer dan hebt).
Hij heeft dus niet zelf goedkeuring gegeven, dat heeft het systeem voor hem gedaan op basis van zijn eigen instellingen.

Verder ga ik er van uit, dat de gastheer of het systeem niet geheel goed begrijpt, of dat hij ergens een foutje gemaakt heeft.
Want zo te lezen, heeft hij zijn feestdagen prijsinstellingen niet goed staan. En dat is heel dom natuurlijk!
De argumenten die hij hierbij aanvoert zijn wellicht begrijpelijk. Maar zijn absoluut niet geldig volgens de spelregels van Airbnb (had hij maar beter op moeten letten). Als hij denkt te moeten annuleren op basis van de mogelijkheden die hij heeft om 3x per jaar sanctie-vrij te kunnen annuleren. Dan wens ik hem veel sterkte. De reden: “Mijn prijzen stonden (nog) niet goed”, is daarbij namelijk absoluut niet geldig. Dus zal hij een andere reden moeten zoeken. En dat wordt dan dus een leugen.
Hij heeft natuurlijk al gebeld met Airbnb, en kennelijk heeft hij daarbij aangevoerd dat andere accommodaties veel meer kosten, dan wat er nu als zijn prijs gehanteerd wordt.
Dus Airbnb weet al precies wat het probleem is. Dat is dus in jouw voordeel.
In het kort: Hij wil niet verhuren voor het huidige bedrag, en hoopt ook nog eens onder de eventuele sancties vandaan te komen (die een verhuurder krijgt, als die zelf annuleert).
Als hij de navolgende annuleringsvoorwaarde: “Streng met bedenktijd” hanteert. En je hebt gisteren geboekt. Dan kan jij inderdaad nu nog kosteloos annuleren!
De bedenktijd is namelijk 48 uur, vanaf het moment van de boeking.
Wel even controleren of dit de van toepassing zijnde annuleringsvoorwaarde is!

Je kunt een aantal dingen doen:
1. Bellen met Airbnb (op: +31 20 52 22 333) en vragen wat hier het beste is.
2. Zelf (nu nog) kosteloos annuleren (de sfeer is immers al ‘verziekt’, dus zal het ook geen prettig verblijf worden. Mocht de reis toch doorgaan).
3. De gastheer laten annuleren – op basis van zijn sanctie-vrije mogelijkheden.
Dat wil hij dus echt proberen te voorkomen. Want hij begrijpt natuurlijk donders goed. Dat hem alle blaam treft.
4. De reis gewoon door laten gaan.
Realiseer jezelf wel: Wat als de gastheer je dan inderdaad de toegang ontzegt?
Airbnb zal hem immers niet komen arresteren. In het ergste geval kan hij verbannen worden van Airbnb.

Kijk ook maar even naar dit artikel: https://www.airbnb.nl/help/article/990/i-m-a-host--what-penalties-apply-if-i-need-to-cancel-a-reserv...

Veel succes en ik vermoed dat optie 2 hier wellicht de beste is. Maar dan zou ik ook wel meteen het ‘vlaggetje’ gebruiken (rapporteer deze gebruiker).
Want in dit geval zit toch echt de verhuurder fout!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf