Huurder boekt onder ander naam die Hasj betekent; ik vertrouw het niet

Fransis0
Level 2
Groningen, Netherlands

Huurder boekt onder ander naam die Hasj betekent; ik vertrouw het niet

Beste mensen, 

 

Vandaag kreeg ik een reservering van iemand uit Duitsland met een aparte naa. Alleen het telefooonnummer was geregistreed. De naam van degene die me een bericht stuurde was echter een andere naam dan van degene van het account. Toen ik deze laatste naam (Porro Canuto) op internet (oa facebook en google) opzocht,  bleek dit Hasj te zijn. Nu heb ik niets tegen het roken van wiet, maar de reservering onder een andere naam, de foto's op facebook van deze persoon en de betkenis van de naam geven me niet heel veel vertrouwen. Ik heb dit aangekaart (via berichtenuitwisseling op airbnb) waarop ik een bericht6 kreeg dat de huurder per ongeluk via de account van zijn broer had gereserveerd. Ook zijn facebook account gaf me niet heel veel vertrouwen. Ik heb nu voorgesteld de reservering te annuleren  en dat hij dan onder zijn eigen naam / account nogmaals kan reserveren. Als de referenties dan positief zijn durf ik het misschien wel aan. Hij gaf me wel zijn ID en email adres, maar ik vraag me af wat ik daarmee kan? 

 

Dank alvast voor jullie reacties! 

 

Hartelijke groet, 

 

F. Bosch  

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Fransis0,

 

(Niet zakelijke) boekingen namens derden, zijn niet toegestaan op Airbnb!

Je kunt inderdaad de gast adviseren om binnen 48 uur kosteloos te annuleren. En dan onder zijn eigen naam alsnog te boeken.

Vermeld anders, dat je eventueel Airbnb zult inschakelen om de boeking geannuleerd te krijgen.

Als je voldoende bewijs hebt dat het om een boeking door een derde gaat. Dan zullen ze je hierbij helpen. Zonder dat de annulering op jouw conto komt.

 

Het komt wel meer voor, dat huurders trachten hun ware identiteit enigszins te verdoezelen op Airbnb.

Soms uit luiheid, en soms omdat ze bang zijn dat hun personalia eventueel misbruikt gaat worden door een ander.

Komt trouwens ook bij sommige verhuurders voor, en dat verbaasd me dan eigenlijk wel (Een naam die alleen uit initialen bestaat, bijvoorbeeld).

Wij hebben ook wel eens een boeking gehad van een persoon. En tijdens de controle van het legitimatiebewijs, bleek de persoon toch echt heel anders te heten. Wij zijn verplicht om legitimatiegegevens te rapporteren aan de overheid. En dat is de meeste keren ook een behoorlijke exercitie, om die gegevens te verkrijgen.

 

Verder, als de persoon zijn ID geverifieerd heeft. Dan kun je Airbnb vragen of ‘zijn’ Airbnb naam (enigszins) overeenkomt met wat er op zijn ID staat. Ze zullen niet de echte naam van de gast onthullen, zoals die op het ID staat. Maar ze kunnen wel melden of het enigszins correct of geheel incorrect is.

 

Als je eenmaal weet dat de naam echt niet correct is, dan kun je gast eventueel melden dat Airbnb om een stuk vertrouwen draait. En dat geld zowel voor de verhuurder als de huurder.

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf