MIjn gast wil annuleren en geld retour als ik het alsnog verhuur

Opgelost!
Wietse-En-Nicole0
Level 1
Friesland, Netherlands

MIjn gast wil annuleren en geld retour als ik het alsnog verhuur

Hallo,

 

Ik heb een boeking ontvangen voor een week en hanteer de strenge annuleringsvoorwaarden.

Nu wil mijn gast annuleren en is ze 50% van het bedrag verschuldigd. ze vraagt of ik het gehele bedrag alsnog wil terug storten als ik het alsnog verhuur aan een ander. Mocht ik het niet verhuren wil ze toch zelf graag komen. Ik wil hier wel aan meewerken maar heb geen idee hoe ik dit handig kan invullen op air bnb. ( ook vinft ik het wat lastig dat ik niet kan zien wat de klant totaal betaald voor een boeking) Ik hoop dat iemand een nuttige tip heeft, bedankt alvast, groeten Nicole

1 Beste Antwoord
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Wietse-En-Nicole0,

 

Even eerst een paar opmerkingen/waarnemingen:

  • De gast heeft 48 uur de tijd gehad (vanaf de reservering) om geheel kosteloos de reservering te annuleren.
  • Nadien is de gast altijd sowieso tenminste de Airbnb huurderservicekosten kwijt.
    Dus wat de gast in totaal betaald heeft is niet relevant voor de verhuurder.
  • De gast komt kennelijk niet in aanmerking voor verzachtende omstandigheden.
    Want als het je niet zou lukken om het weer te verhuren, dan zouden ze alsnog willen komen.

 

Op zich is het een relatief normaal verzoek van de gast, waarin ikzelf ook mee in zou kunnen stemmen (hebben we ondertussen al een keer meegemaakt).

Behoudens dat de gast een 2-sporen voorstel heeft:

  • Terugbetaling als het je lukt om alsnog te verhuren
  • En lukt het niet om alsnog te verhuren, dan willen ze alsnog komen.

 

Want om de accommodatie weer te kunnen verhuren op Airbnb zal de klant eerst moeten annuleren (dan pas worden de dagen in je kalender weer vrij gegeven).

Nooit zelf annuleren of toestemming geven daartoe!

 

Een extra optie zou kunnen zijn: Als het je niet lukt om alsnog te verhuren. Dat de gast na de annulering, weer een nieuwe informatie-aanvraag inschiet en dat je die dan honoreert met een speciale aanbieding voor de helft van het bedrag. De andere helft krijg je namelijk ook in verband met de eerdere annulering.

Echter: In alle gevallen zal de gast wel meer geld kwijt zijn, in verband met de Airbnb huurderservicekosten.

 

Het aangaan van een huurovereenkomst op Airbnb is een zakelijke transactie en gasten moeten begrijpen dat ze met hun reservering dagen op je kalender vast gehouden hebben. En dit heeft dus commerciële consequenties!

 

Mocht het je lukken om alsnog te verhuren, dan kun je het resolutiecentrum gebruiken. Om de annulerende gast te compenseren.

Wel altijd even goed rekenen, zodat je jezelf niet te kort doet.

Met andere woorden: Stel dat de oorspronkelijke huurprijs € 100/nacht was en het lukt je om weer te verhuren voor € 80/nacht. Dan de gast voor een lager bedrag compenseren (tenminste dat zou ik doen, want je hebt er ook werk aan gehad tgenslotte).

Maar hoe je het doet is natuurlijk aan jouw en wat de achterliggende redenen voor de annulering zijn.

 

Succes ermee!

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

8 Antwoorden 8
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Wietse-En-Nicole0,

 

Even eerst een paar opmerkingen/waarnemingen:

  • De gast heeft 48 uur de tijd gehad (vanaf de reservering) om geheel kosteloos de reservering te annuleren.
  • Nadien is de gast altijd sowieso tenminste de Airbnb huurderservicekosten kwijt.
    Dus wat de gast in totaal betaald heeft is niet relevant voor de verhuurder.
  • De gast komt kennelijk niet in aanmerking voor verzachtende omstandigheden.
    Want als het je niet zou lukken om het weer te verhuren, dan zouden ze alsnog willen komen.

 

Op zich is het een relatief normaal verzoek van de gast, waarin ikzelf ook mee in zou kunnen stemmen (hebben we ondertussen al een keer meegemaakt).

Behoudens dat de gast een 2-sporen voorstel heeft:

  • Terugbetaling als het je lukt om alsnog te verhuren
  • En lukt het niet om alsnog te verhuren, dan willen ze alsnog komen.

 

Want om de accommodatie weer te kunnen verhuren op Airbnb zal de klant eerst moeten annuleren (dan pas worden de dagen in je kalender weer vrij gegeven).

Nooit zelf annuleren of toestemming geven daartoe!

 

Een extra optie zou kunnen zijn: Als het je niet lukt om alsnog te verhuren. Dat de gast na de annulering, weer een nieuwe informatie-aanvraag inschiet en dat je die dan honoreert met een speciale aanbieding voor de helft van het bedrag. De andere helft krijg je namelijk ook in verband met de eerdere annulering.

Echter: In alle gevallen zal de gast wel meer geld kwijt zijn, in verband met de Airbnb huurderservicekosten.

 

Het aangaan van een huurovereenkomst op Airbnb is een zakelijke transactie en gasten moeten begrijpen dat ze met hun reservering dagen op je kalender vast gehouden hebben. En dit heeft dus commerciële consequenties!

 

Mocht het je lukken om alsnog te verhuren, dan kun je het resolutiecentrum gebruiken. Om de annulerende gast te compenseren.

Wel altijd even goed rekenen, zodat je jezelf niet te kort doet.

Met andere woorden: Stel dat de oorspronkelijke huurprijs € 100/nacht was en het lukt je om weer te verhuren voor € 80/nacht. Dan de gast voor een lager bedrag compenseren (tenminste dat zou ik doen, want je hebt er ook werk aan gehad tgenslotte).

Maar hoe je het doet is natuurlijk aan jouw en wat de achterliggende redenen voor de annulering zijn.

 

Succes ermee!

Wietse-En-Nicole0
Level 1
Friesland, Netherlands

Bedankt ik heb het aan onze gast voorgelegd en wacht de reactie af

Jenny820
Level 1
Deventer, Netherlands

Hoi, ik ben startend als Airbnb verhuurder, en mijn 'tweede klant' heeft geannuleerd op de dag van aankomst. Ze zouden 3 dagen blijven wat mij 260 euro zou opleveren, daarnaast denk ik 40 euro aan Airbnb betaald. Ze zegt dat er verzachtende omstandigheden zijn en vraagt 180 euro terug. Ze heeft 80 euro van Airbnb zelf teruggekregen. 

Wat is normaal in zo'n geval? En waarom wordt zoiets niet geregeld met een annuleringsverzekering?  Haar man is nl. ziek, zegt ze.

Alvast bedankt voor de hulp. groetjes Jenny

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jenny820,

 

Ik neem aan dat je met “daarnaast denk ik 40 euro aan Airbnb betaald”, de zogenaamde Airbnb gasten service kosten bedoeld.

Kennelijk wil ze dus het hele bedrag terug, zonder de Airbnb gasten service kosten.

Dat is natuurlijk een beetje merkwaardig. Want het feit dat haar man ziek geworden is, is in ieder geval niet jouw schuld. Dus waarom zou jij daar voor op moeten draaien?

Kortom: Jouw annuleringsvoorwaarden gelden! En jij hebt dus recht op dat deel wat volgens de annuleringsvoorwaarden uitgekeerd zou moeten worden.

 

In veel gevallen komt het er helaas op neer, dat de verhuurder zo’n beetje de ‘reisverzekering’ van de gast is (in het geval van Airbnb).

Want de gast neem de juiste woorden, zelf al in de mond: Verzachtende omstandigheden!

Want als de gast contact opgenomen had met Airbnb, en ze hadden een briefje van de dokter.

Dan waren ze zeer hoogstwaarschijnlijk in aanmerking gekomen voor wat Airbnb: Verzachtende omstandigheden noemt.

En dan krijgen ze dus wel het volledige bedrag terug (zonder de Airbnb gasten service kosten uiteraard). En dan krijg jij dus helemaal niets (Ja, die dagen in je kalender worden gedeblokkeerd. Maar daar heb je waarschijnlijk niet zoveel meer aan).

Dus het is een beetje aan jezelf, hoe je hiermee om wilt gaan.

Ik kan je hier helaas geen eenduidig advies in geven.

 

Succes in ieder geval!

Jenny820
Level 1
Deventer, Netherlands

Hoi Cor, bedankt voor je antwoord en de moeite die je hiervoor hebt genomen. Het blijft heel vreemd dat zij mij om een bedrag vragen van 180 euro, terwijl Airbnb mij inmiddels een bericht heeft gestuurd dat ze mij 175,- uitbetalen. Het zou me dus ook nog iets extra kosten.... Daarnaast kan een klant op deze manier makkelijk frauderen door zowel annuleringsverzekering in te schakelen en de host te benaderen voor teruggave.  Ze vroegen mij toestemming voor refunding, ik had tot na 12 augustus de tijd om toestemming te geven. Het lijkt mij dat ik t beste niets kan doen en even af te wachten.  groetjes Jenny

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jenny820,

 

Ja, je krijgt minder. Omdat de host service kosten er ook nog af gaan.

In de praktijk hebben ze veelal geen annuleringsverzekering.

En zeker geen toestemming ergens aan verlenen. In het slechtste geval kan de annulering dan zelfs op jouw conto komen! Met als resultaat allerlei straf van Airbnb!

 

Succes!

Jenny820
Level 1
Deventer, Netherlands

Klinkt allemaal behoorlijk dreigend, gelukkig was mijn eerste ervaring top. Laten we hopen dat het voorlopig even hierbij blijft. Dank nogmaals en een fijne avond

Jenny820
Level 1
Deventer, Netherlands

Klinkt allemaal behoorlijk dreigend, gelukkig was mijn eerste ervaring top. Laten we hopen dat het voorlopig even hierbij blijft. Dank nogmaals en een fijne avond

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf