Moet ik inschrijven bij de KvK?

Shane1
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Moet ik inschrijven bij de KvK?

Beste AirBnB'ers

 

Ik heb een vraagje. Ik wil graag onder de regelgeving "bed and breakfast" gaan verhuren in de gemeente Amsterdam (woon er dus zelf, aan niet meer dan 4 man tegelijk op een oppervlakte van 40%).

 

Mijn vraag is: moet ik me registreren bij de Kamer van Koophandel? Onder wat voor "hoofdactiviteit" moet ik mijn zaak specificieren? Hotels? Ben ik een Eenmanszaak? Moet ik zelf de BTW betalen?

 

Op Airbnb zelf staat dat er in "bepaalde gevallen de BTW regelgeving van toepassing kan zijn op uw activiteiten" maar de links van de belastingdienst die daarna worden gegeven zijn dood. In welke gevallen is dit? Op de website van de gemeente Amsterdam staat er vervolgens dat je ingeschreven moet staan in het geval bij ‘voldoende omvang’ van het bed & breakfast. Hiervoor bestaat geen norm en dit verschilt dan ook per situatie. 

 

Weet iemand hier toevallig meer over? Ik heb al een bericht naar de KvK gestuurd. 

 

Bedankt !!

9 Antwoorden 9
Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Ik zat een tijdje geleden met dezelfde vraag en heb deze aan de belastingdienst voorgelegd. Ook daar kwam men er niet uit. Het uiteindelijke advies was om het verhaal voor te leggen aan de lokale belastinginspecteur zodat hij/zij er een uitspraak over zou kunnen doen. Zo'n uitspraak is vervolgens bindend.

Shane1
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

En hoe zit dat dan met de "belastinginspecteur"? Komt deze naar mijn huis toe of moet ik naar hem? Bob, sta jij ingeschreven bij de KvK? Verhuur jij ook onder de regelgeving 'bed and breakfast'? Ik snap er echt niks meer van, ik kan geen bewijs vinden voor mijn situatie dat ik me in moet schrijven bij de KvK om BTW te betalen maar toch heb ik zo'n achterdochtig gevoel dat het wel moet. Graag hoor ik meer over je situatie Bob en hoe je er mee om bent gegaan! 

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Mijn situatie is, net als de jouwe, uniek. Dat betekent helaas dat het niet zo relevant is hoe mijn situatie eruit ziet. Het advies was om contact op te nemen met de belastinginspecteur. Je zou dus een afspraak met hem/haar kunnen inplannen (op eigen initiatief). Heel veel meer kan ik er ook niet over zeggen.

Shane1
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Excuses dat ik zo doordring. Sta aangemeld bij de gemeente onder de regelgeving 'bed & breakfast'?

Hester3
Level 1
Amsterdam, Netherlands

ik zit met exact hetzelfde probleem , de info hierover is niet te vinden .....

zeer onduidelijk

Andrea2459
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Dit is mijn input; ik ben AirBnB kamer verhuurder & econoom & ondernemer, maar geen fiscalist. Dit is dus ook maar mijn mening, ik ben geen autoriteit.

Ook ik heb enorm moeten zoeken naar de regelgeving; het lijkt alsof de instanties er nog niet helemaal uit zijn, en zichzelf daarom af en toe tegenspreken, of onduidelijk zijn. Van AirBnB hoef je helemaal niets te verwachten.

Dit is de meest steekhoudende informatie die ik heb gevonden; zo geef ik het aan. Hopelijk heeft iemand hier iets aan. 

 

1. Voor zover ik weet is KvK inschrijving momenteel niet verplicht; de gemeente Amsterdam is wel aan het kijken of ze dit verplicht willen stellen. (ARtikel Parool 6 feb 2019: https://www.parool.nl/amsterdam/wethouder-onderzoekt-verplichte-kvk-inschrijving-voor-airbnb~a462275...

 

2. BTW : Ja, in principe ben je verplicht om BTW af te dragen. Echter, als je minder dan een bepaald bedrag moet afdragen, val je volgens de belastingdienst onder de 'kleineondernemersregeling', en hoef je niets of slechts een gedeelte af te dragen. Hoe hoog dat bedrag precies is, hangt van het fiscale jaar af: 1883 euro in 2019. Zoek op de site van de belastingdienst naar de actuele cijfers, en naar hoe de regeling precies werkt. 

 

3. Tot slot, waar je nog niet naar vroeg, maar wat ook relevant is: inkomstenbelasting. In de meeste gevallen worden de inkomsten uit AirBnB gezien als 'inkomsten uit tijdelijke verhuur', die vallen in Box 1 en zijn dus belast met inkomstenbelasting, net als je gewone werk uit loondienst. Om het juiste bedrag te berekenen dat je moet aangeven, neem je je totale omzet (wat AirBnB heeft uitgekeerd), minus de kosten die je hebt gemaakt die direct met de verhuur te maken hebben (gas en licht, schoonmaakkosten, ontbijt, maar geen rondleidingen of andere toeristische diensten). Je hoeft maar 70% van het bedrag dat je overhoudt bij te tellen: vermenigvuldig het bedrag dus met 0,7 en je hebt het bedrag dat moet je aangeven op je inkomstenbelasting aangifte. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_wonin...

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands
Andrea2459
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hey Emiel,

dank voor de link.

Dit klopt inderdaad, in algemene zin. Ik heb hier twee kanttekningen bij;

 

ten eerste is dit een algemene leidraad van AirBnB, doorspekt met termen zoals 'meestal' en 'waarschijnlijk'. Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben als verhuurder, is zekerheid. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. En, uiteindelijk is het mijn verplichting om er met de belastingdienst uit te komen, niet met AirBnB. Ik bedoel:  als de belastingdienst met een naheffing komt, dan is het argument 'AirBnB zei dat het mocht' niet houdbaar. Daarom ben ik zelf wat sceptisch als het gaat om deze aanwijzingen van AirBnB. 

 

Ten tweede, mogelijk is dit specifiek voor de situatie in Amsterdam:  Als ik een kamer verhuur in Amsterdam, moet ik mij aanmelden bij de gemeente als Bed & Breakfast. Daarmee ben ik - volgens mij - impliciet een bedrijfje geworden, en ben ik dus wel degelijk commercieel bezig. Toch? 

 

Maar goed, ik blijf er bij: ik vind regelgeving onduidelijk, volgens mij doordat de instanties er kennelijk nog niet helemaal over uit zijn, hoe ze met dit fenomeen om willen gaan. Laat de discussie maar komen 🙂 

Ginus0
Level 2
Den Helder, NL

Hoi Shane


Ik heb me ooit verdiept in het fenomeen bed and breakfast met het oog om zelf een officiéle

BNB (geen Airbnb die was er nog niet) voor mezelf te beginnen.


Wat ik indertijd gevonden had, vraag me niet meer op welke sites, dat een BNB een BNB is bij twee bedden of meer.

Ik wil je, als mogelijk startende ondernemer, niet ontmoedigen, evengoed zijn er nogal wat dingetjes.

Ondermeer, inschrijving bij de KvK, wat alleen mogelijk is middels een bezoekje aldaar, waar in overleg wordt vastgesteld onder welke "titel" je onderneming gaat vallen.

Kvk meldt je vervolgens aan bij de belastingdienst, die op zijn beurt je een bijbehorende belastingnummer toekent en daarmee heb je dus een bedrijf(je).

Voor welke rechtsvorming ga je, bij een eenmansbedrijf zet je ook je privé kapitaal/bezittingen op het spel.

Bedrijfsvoering houdt onder meer in een aardige administratie bijhouden.

Onder andere urenverantwoording, debit/credit administratie, facturen, inkoop (en evt. verkoop) administratie, 2 soorten van btw administratie, km. administratie tbv. van je bedrijf (je moet toch ook inkopen doen), administratie toeristenbelasting, kwartaal opgave aan de belastingdienst.

Daarintegen kun je alle investeringen tbv. je bedrijf aftrekken, incl. gereden kilometers.

Bij minder dan een X omzet kan je onder de kleinondernemers regeling vallen, zie site belastingdienst, wat oa. inhoud een sterk verlichte administratie bijhouden, je moet er wel zelf een verzoek voor indienen.

In jou geval, een BNB beginnen ook, vergunningen aanvragen, registreren bij de gemeente die hoogstwaarschijnlijk komen kijken, aan brandweer eisen voldoen en die komen kijken, voor het verzorgen van ontbijt heb je te maken met de hygiënewetgeving, belastinginspecteur blijft achter z'n computer en weet meer van JOU dan dat jezelf weet, tot in een ver verleden.

Huur je van een woning coóperatie zul je geen toestemming krijgen, heb je een eigen woning met een hypotheek is het maar de vraag of de bank ermee akkoord gaat.


In geval van Airbnb liggen de zaken heel anders.

Vooralsnog geen inschrijving bij KvK., mits geen commerciéie insteek.

Geregisteerd bij de gemeente moet je administratie bijhouden voor toeristenbelasting.

Voor kamerverhuur heb je vrijstelling voor de belastingdienst tot een bedrag van ergens rond € 5200,- p/j., bij verhuur van een hele woning ligt dit anders.

De voorwaarden die gelden voor kamerverhuur (officiéél niet voor vakantiegangers), zie site belastingdienst, zijn oa. dat de huurder niet beschikt over een eigen voordeur, zelfstandige voorzieningen als keuken en badkamer.

Maarja zoals ik al eerder zei, die inspecteur zit alleen maar achter z'n computer en zal niet op je stoep staan, maar misschien wel de site van Airbnb bezoeken, daarnaast zijn de lijntjes met de gemeente kort.


Met de BNB business was ik wel aardig ontmoedigd en hou het, nu het toch bestaat, bij Airbnb.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf