Niet beantwoorden van berichten

Opgelost!
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Niet beantwoorden van berichten

Hai Allemaal,

 

Hoe gaan jullie om met het niet beantwoorden van berichten door gasten?

Ik heb nu al een paar keer een berichtje gestuurd waarin ik de gasten een paar vragen stel, maar er komt gewoon simpel weg geen antwoord. Sommigen reageren wel hoor. Ik heb dan ook de conclusie getrokken dat het niet aan mijn telefoon of Airbnb ligt (bv berichten komen niet aan)

 

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Katja
1 Beste Antwoord
Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Dat is inderdaad een boeking die ik ook zou nakijken @Katja202 !

 

Ik zou er op wijzen dat het profiel niet compleet is en niet voldoet aan de voorwaarden van Airbnb. Ze kan hem aanpassen zodat het verblijf door kan gaan en anders wordt hij geanuleerd. Meestal helpt dat wel 😉

 

Als ze dan nog niet reageert zou ik meer bedenkingen krijgen en eerlijk gezegd zou ik dan contact opnemen met Airbnb en misschien toch annuleren tenzij Airbnb met een oplossing komt.

 

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

18 Antwoorden 18
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Katja202, Ik heb dit eigenlijk zelden gehad. Volgens mij heb ik een keer iemand gehad die helemaal nergens op reageerde. Ik heb toen contact opgenomen met Airbnb, en die waren er vervolgens wel in geslaagd om contact op te nemen met de gast.

 

@Wim-En-Lia0 @Emiel1 @Bob297 @Sina25 @Sineke0, hebben jullie hier ook ervaring mee? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Hi @Katja202 !

 

Superirritant is dat inderdaad! Het gebeurt mij soms ook. Toen ik net begon vond ik het erger dan nu ik meer ervaren ben. 

 

Als ze niet antwoord geven, bijv. op de vraag wie de andere gast is (dat is verplicht voor het boeken bij mij, maar wordt vaak niet doorgegeven), dan check ik het profiel. Heeft diegene recensies en hoe waren die? Hoe lang bestaat het profiel? Als ik het niet vertrouw als bijv. de naam niet klopt, er geen recensies zijn, het profiel net is aangemaakt of ik merk dat het anders gaat dan anders, dan neem ik altijd contact op met Airbnb. Zij kunnen dan de reservering annuleren zonder dat het consequenties heeft voor mij. Dat gaat dan vaak goed. Meestal ga ik uit van het goede bij de gasten en is er niks aan de hand 😉

 

Op welke vragen krijg je geen antwoord?

 

Groetjes,

Sina

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Sina25 Ik ga er ook van uit dat het wel ok is hoor. En ben er niet zo bang voor. Ik heb gewerkt met tbs-ers, ben wel wat gewend. Maar het is gewoon zo raar. Ik heb nu bv een boeking waarvan er alleen een vrouwen voornaam is. Geen id geverifieerd en een foto van een hond. Profiel is 1 maand oud en geen recensie. Dus ik heb gevraagd wat de reisplannen zijn en dat we altijd proberen een inschatting te maken van de gast op basis van recensie en profielfoto, omdat we het onze gasten naar de zin willen maken. Uiteraard nadat ik een compliment gegeven had over het leuke olijke hondje. Plus daarvoor de standaard welkoms en dank voor de reservering mail. Ik was benieuwd wat jullie dan doen.

Groetjes Katja
Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Dat is inderdaad een boeking die ik ook zou nakijken @Katja202 !

 

Ik zou er op wijzen dat het profiel niet compleet is en niet voldoet aan de voorwaarden van Airbnb. Ze kan hem aanpassen zodat het verblijf door kan gaan en anders wordt hij geanuleerd. Meestal helpt dat wel 😉

 

Als ze dan nog niet reageert zou ik meer bedenkingen krijgen en eerlijk gezegd zou ik dan contact opnemen met Airbnb en misschien toch annuleren tenzij Airbnb met een oplossing komt.

 

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Ps @Sina25 @Quincy  wat ik ook merk is dat er veel nieuwe mensen zijn op Airbnb. En als ik daar naar vraag als de gast er is dan hoor ik vaak dat een hotel boeken veel te veel gedoe is met alle corona regels. Dus ik denk eigenlijk dat het gewoon een newbie is die nog niet zo goed weet hoe het werkt allemaal. Ik leg dat na t verblijf uit in het persoonlijke berichtje bij de recensie. Zeg maar: klein tipje voor eventuele boekingen in de toekomst 😉

Groetjes Katja
Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Ja, het klopt dat er veel nieuwe mensen zijn op Airbnb die niet goed weten hoe het werkt!

 

Maar ik heb ook een paar keer meegemaakt dat het toch niet goed zat. Niet vaak hoor, maar dat is wel vervelend en wil je echt voorkomen. Ik vind dat je best mag verwachten dat gasten hun profiel in orde hebben. Het is niet veel informatie en je bent geen hotel. Gasten maken gebruik van je privéeigendom. Dat is net wat anders. Gasten moeten ook gewoon bereikbaar zijn en antwoorden op je berichten. Dat geeft vertrouwen en is heel normaal. Net als dat ze dit van de host mogen verwachten.

 

Meestal zit je gevoel wel goed hoor is mijn ervaring 😉 Als je het wel vertrouwd @Katja202 gewoon zo laten!

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Ik ga toch nog maar een beetje overtuiging in de strijd gooien. Dank je voor je uitgebreide antwoord. Wordt erg op prijsgesteld. Het is toch wel fijn om af en toe even te spiegelen. Fijne avond nog. 🌺

Groetjes Katja
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Katja202 @Sina25 

@Quincy  

dat gebeurt mij ook wel eens. bij een kort verblijf en een klein financieel belang, maak ik me er niet zo druk over.

Ik sla zowiso de contactgegevens in mn telefoon op. Vak stuur ik dan even een whatsapp bericht. Ook handig om updates te krijgen over de aankomsttijd

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Bob297 @Sina25 @Quincy  Alsof de duivel er mee speelt, vannacht een berichtje terug gekregen. Het blijkt dat ze geboekt heeft per ongeluk onder het account van haar dochter. Ik heb vriendelijk gevraagd of ze de boeking wil omzetten naar haar eigen account. 

Groetjes Katja
Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Wat goed @Katja202 ! Haha, zo zie je maar. Klopte je gevoel wel gewoon. Fijn dat ze nu geeft uitgelegd wat er aan de hand is. Kan gebeuren, maar is toch fijn om even te weten voor ze komt.

 

Whatsapp berichtjes met gasten sturen zou ik niet zomaar doen hoor @Bob297 . Airbnb bemiddelt ook bij problemen. Als je whasapp gaat gebruiken i.p.v. het berichtensysteem van Airbnb, dan kunnen ze niet meelezen en sta je ook minder sterk als het mis gaat. Juist met dit soort boekingen zou ik bij het berichtensysteem van Airbnb blijven. 

 

Airbnb stelt standaard in dat je van elk berichtje een sms'je, mailtje en pushbericht krijgt. Dat kan bijna niet missen als je contact zoekt!

 

Fijne dag allemaal! @Katja202 @Bob297 @Quincy 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sina25 

Het probleem was juist dat niet werd gereageerd via het berichtensysteem. Vandaar de escape via whatsapp.
Formele correspondentie stuur ik altijd via het berichtensysteem.

Maar geschatte aankomsttijden, wijzigingen daarin en toeristische tips in PDF vorm gaan veel makkelijker via whatsapp

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Sina25  Oh dank je dat wist ik niet. (dit zeg maar: Airbnb stelt standaard in dat je van elk berichtje een sms'je, mailtje en pushbericht krijgt. Dat kan bijna niet missen als je contact zoekt!) Dank u dank u

 

Fijne dag ook voor jouw 🙂 Zon zit in de bestelling maar de Post schiet nog niet zo op.

 

Groetjes Katja
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Fijn dat er toch gereageerd is en je probleem uit de wereld is. Ik heb ook weleens dat mensen niet reageren maar dat went ook wel weer. Mensen zijn vaak makkelijk en kijken er gewoon niet naar. Als mensen verder goede recensies hebben dan ach ik zie ze wel verschijnen. 

Over het algemeen gewoon wel goed en prettig contact en ik vind het via whatsapp wel makkelijker en directer om contact te hebben zeker als de mensen hier zijn is het gewoon een korter lijntje is mijn ervaring.

Succes met alles en fijne dag ,

Sineke

 

Barbera0
Level 8
Elburg, Netherlands

Hallo @Katja202 @Sineke0 @Quincy

 

Ook mij valt het op dat ik de laatste tijd nauwelijks antwoord krijg op mijn vraag aan gasten om me uiterlijk een dag voor hun komst te laten weten hoe laat ze ongeveer denken te zullen arriveren. 

Is het niet zo dat je juist die push berichten moet activeren en dat met name nieuwe gasten dat niet doen en  dus eigenlijk niet meer naar hun account kijken zodra ze hebben geboekt (of  denken dat ze hebben geboekt terwijl ze in mijn geval eerst een aanvraag moeten doen)?  

De afgelopen week zelfs iemand die schrijft "tot dan en dan" terwijl ik -omdat ik geen antwoord op mijn vraag kreeg - die aanvraag met een uitgebreide uitleg heb geweigerd (in de hoop dat ze dan dat in ieder geval wel lezen, mij beantwoorden en we er dan gewoon uitkomen). 

Tot nu toe heb ik eigenlijk niet via WhatsApp gecommuniceerd, maar wellicht moet ik dat wel gaan doen om te weten te komen wanneer mensen op de dag van aankomst arriveren,  het is gewoonweg vervelend om geen idee te hebben hoe laat je mensen kunt verwachten - je kunt er ook niet de hele middag/avond voor thuis blijven..

 

Groetjes, "happy hosting"

Barbera

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf