Onterecht lage beoordeling, wat nu?

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

Onterecht lage beoordeling, wat nu?

Ik heb een gast gehad die een extreem lage beoordeling heeft gegeven terwijl ik normaal alleen maar 5 sterren krijg. Aan de hand van z'n toelichting is het niet moeilijk vast te stellen dat het echt ligt aan z'n eigen gedrag of dat het ook gewoon ronduit onwaar is. Een voorbeeld: Hij was ca. 2 uur te vroeg en ik zei dat ik nog niet klaar was. Ik liet hem er desondanks in en gaf 'm de keus te blijven of later terug te komen. Hij wilde blijven en ik heb 'm keurig een rondleiding en uitleg geveven. Hij gaf hiervoor 1 (!) ster. Ander voorbeeld. Ik woon vlak bij het huis en zeg altijd bij de check in, dat als er een probleem is, dat ik ze graag help. Hij had een probleem met de verwarming (niet eens een storing, maar het wist niet hoe het correct te bedienen), maar hij heeft me er niet bij gehaald en vond het ook nodig om één ster te geven. Hoewel mijn huis zeker 25% goedkoper is dan vergelijkbare huizen hier vlakbij op een bekend vakantiepark (en dan zijn de huizen nog kleiner en veel ouder ook en niet zo sfeervol) vond hij de prijs/kwaliteit te slecht. Waarschijnlijk puur omdat ik in de kerstvakantie meer vraag dan in het laagseizoen (wie niet?). Kortom, deze score verpest mijn hele "perfect score"... Wat kun je hieraan doen?

18 Antwoorden 18
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Indi2,

 

Airbnb heeft aangegeven dat ze gasten die een lagere score geven (3 of minder), nu verplicht stellen om een toelichting hiervoor te geven.

Het idee is, dat de gast daarna zijn score aanpast naar een iets hogere waarde, om maar geen toelichting te hoeven geven (volgens hun eigen statistieken schijnt dit een fractie te schelen).

 

En inderdaad: Om 1 lage beoordeling goed te maken, heb je vele goede beoordelingen nodig.

Voorbeeldje: 1x een 4-Sterrenbeoording, dan heb je minimaal 3x 5-Sterrenbeoordelingen nodig om weer op 4,75 uit te komen (dus afgerond een 5).

En hoe lager de score, hoe meer goede scores je nodig hebt. Om die ene lage score te compenseren.

Yvonne649
Level 1
Grolloo, Netherlands

Ik heb mij  score zien zakken , omdat er niets staat gescored bij algemene indruk/beoordeling. Op zich nog geen ramp maar heb nu 3 mensen gehad die bijna alles 5 scoren en alg. Staat nu bij hun op 0. In dit geval waren allen nieuw op air bnb en ik ga echt niet vragen aan gasten, mijn score goed in te vullen. 2 van de 3 snapten ook nog niet zo veel van de app. Kwamen hier terplaatse er achter dat inchecken op de app te vinden was. Geen idee, hoe dit op te lossen. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Yvonne649 

Ik denk dat er weinig aan te doen is. Gasten zullen gewoon beter moeten lezen. Al heb ik gehoord dat het geven van een review een nogal tijdrovende bezigheid is geworden, gezien de hoeveelheid vragen.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Yvonne649 @Emiel1 

 

Ja dat hoorden wij ook van onze gasten...niet zo slim van Airbnb denk ik.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf