Onterecht lage beoordeling, wat nu?

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

Onterecht lage beoordeling, wat nu?

Ik heb een gast gehad die een extreem lage beoordeling heeft gegeven terwijl ik normaal alleen maar 5 sterren krijg. Aan de hand van z'n toelichting is het niet moeilijk vast te stellen dat het echt ligt aan z'n eigen gedrag of dat het ook gewoon ronduit onwaar is. Een voorbeeld: Hij was ca. 2 uur te vroeg en ik zei dat ik nog niet klaar was. Ik liet hem er desondanks in en gaf 'm de keus te blijven of later terug te komen. Hij wilde blijven en ik heb 'm keurig een rondleiding en uitleg geveven. Hij gaf hiervoor 1 (!) ster. Ander voorbeeld. Ik woon vlak bij het huis en zeg altijd bij de check in, dat als er een probleem is, dat ik ze graag help. Hij had een probleem met de verwarming (niet eens een storing, maar het wist niet hoe het correct te bedienen), maar hij heeft me er niet bij gehaald en vond het ook nodig om één ster te geven. Hoewel mijn huis zeker 25% goedkoper is dan vergelijkbare huizen hier vlakbij op een bekend vakantiepark (en dan zijn de huizen nog kleiner en veel ouder ook en niet zo sfeervol) vond hij de prijs/kwaliteit te slecht. Waarschijnlijk puur omdat ik in de kerstvakantie meer vraag dan in het laagseizoen (wie niet?). Kortom, deze score verpest mijn hele "perfect score"... Wat kun je hieraan doen?

18 Antwoorden 18
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

Je kunt er weinig tegen doen. Evt. een publieke reactie geven op de review. Eens in de zoveel tijd komt er een dergelijke gast langs, de bekende "uitzondering op de regel". Hoe meer toekomstige 5-sterren beoordelingen, hoe kleiner de uiteindelijke impact zal zijn. Schouders ophalen en gewoon doorgaan op de goede weg. Succes, Emiel

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

Dank je voor je reactie...

 

Ik heb ook al contact gehad met de helpdesk, maar die doen hier niets aan. In hun eigen policy staat niets ten aanzien van onwaarheden. Ze zeggen dat alles subjectief is, waar, als dat zo was, ik nog vrede kon hebben, maar in de toelichting van de gast staan duidelijk onwaarheden of zaken die puur eigen schuld zijn en daar is de lage beoordeling wel op gebaseerd. Jammer dat bij Airbnb geen ruimte voor is voor het afwijzen van zulk soort beoordelingen. Niemand is geholpen met onwaarheden....

 

Ik was overigens ook nog vergeten te vertellen dat de gast vond dat de informatie die ik geef in mijn advertentie niet accuraat is (ook 1 ster) en vooral dat de ruimtes in het echt kleiner waren. Ik heb er nota bene een plattegrond van de architect bij staan en van de ca. 200 groepen die ik tot nu to had kreeg ik alleen maar commentaar dat het het precies leek op de foto's of juist mooier was dan op de foto's.

Flemming2
Level 2
Almere, Netherlands

wij hebben hier een soortgelijk probleem. de gasten gebruikten drugs en ontkennen en maakte schade.  ze schreven een slechte revieuw en haalde onze rate omlaag waardoor we nu de superhost status dreigen te verleizen omdat we nu 3 van dit soort gasten hebben gehad. het loont bijna om dan maar voor een keer helemaal geen revieuw te schrijven. airbnb doet er ook weinig aan

Waarom heb ik de indruk dat je door Airbnb betaald wordt Emiel. Je verdedigt in ieder commentaar Airbnb. Waarom is Airbnb zelf niet te beoordelen? 

ik zou het wel een goed idee vinden dat wij als hosts airbnb ook mogen beoordelen op wat zij doen voor de hosts  en dat hier ook consequenties aan vasthangen. De policy van airbnb is dat je ewerlijke revoieuws moet schrijven. een revieuw is uiteraard altijd subjectief echter ik ben van mening dat als je bv duidelijk omschrijft in je communicatie hoe bv de locatie is en de reisafstand naar bv amsterdam het niet achteraf zo kan zijn dat een gast hierin je met 1 ster mag beoordelen. hij wist het immers van te voren. dit geldt bv ook voor huisdieren in huis. We maken hier dagelijks het hele huis schoon met gladde vloeren en toch durven gasten dan te beweren dat het huis vies is. wat pertinent niet juist is.  hiermee verlies je als host vertrouwen in airbnb omdat je geen support hierin krijgt. dit geldt ook voor gasten die zich niet aan huisregels houden. die worden geholpen door airbnb om iets anders te vinden en jij krijgt dan voor de gecancelde dagen geen geld ondanks strenge annuleringsvoorewaarden. het loont dus als gast om schijt te hebben aan regels want het kost je niets. hooguit dat je moet vertrekken. schade wordrt lang niet altijd uitgekeert. als iets wat ouder is dus geen nieuwstaat maar bv 1 jaar oud en gast maakt het stuk en ontkent dan zegt airbnb het is gebruikersschade. op deze manier zou je dus als host maar beter weer minder verhuur kunnen gaan doen. kortom. Ik vind dat het tijd wordt dat de hosts ook ruimte gaan krijgen om airbnb te beoordelen op hun kwaliteiten wat zij doen voor hun hosts. laten we wel zijn. airbnb draait op de hosts. zonder de hosts geen business.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jeroen5,

 

Ik ben het helemaal met @Emiel1 eens.

Dit zijn nu eenmaal van die onverkwikkelijke zaken waar je gedurende het gebruik van Airbnb mee te maken kunt krijgen.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,
Cor.

Jeroen5
Level 1
Medebach, Germany

Dank je...Ik weet het... Normaal verhuur ik in de schoolvakanties niet via airbnb. Aanvankelijk ivm de lichte annuleringsvoorwaarden, maar nu ook omdat Airbnb gasten wellicht eerder problemen hebben met de hogere prijzen die dan gelden.

Emiel zal best wel gelijk hebben in sommige gevallen @Cor3.  Het is echter wel heel opvallend dat @Emiel1 elke keer weer Airbnb in het gelijk stelt en op elke vraag cq. klacht van een verhuurder in het voordeel van Airbnb reageert. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @We-Make-Your-Portugal-Ho0,

 

Ik ken @Emiel1 dan wel niet persoonlijk. Maar uit zijn antwoorden blijkt dat hij doorgaans zeer goed op de hoogte is van hoe het een en ander werkt binnen en met Airbnb. En de stijl van @Emiel1 is doorgaans om de regels uit te leggen. Ik zie het daarom niet als het verdedigen van Airbnb.

En ja, Airbnb is de laatste jaren nogal wat veranderd. Van een "Oh, wat een leuk idee"-Startup naar een Amerikaanse Tech-Reus met een bijbehorende miljarden waarde. En dan doen helaas de Wall Street jongens hun intrede, met bijbehorende consequenties. Er wordt namelijk in de wandelgangen gefluisterd dat Airbnb ergens in 2019/2020 naar de beurs gaat. Dit zijn uiteraard geruchten.

 

Verder is mijn ervaring dat je jezelf best af mag zetten tegen Airbnb op de Community. Maar het moet wel een beetje beschaafd blijven.

Terechte kritiek is goed voor iedereen, Schofferen uiteraard niet. Dus voor straf (omdat je niet eens bent met bepaalde zaken) zou ik niet al te bang zijn.

 

Airbnb heeft onlangs de Strenge annuleringsvoorwaarden vervangen door Strenge annuleringsvoorwaarden met 48 uur bedenktijd.

Nou, daar is genoeg over geschreven op de Amerikaanse versie van de Community!

Daar zitten een paar threads tussen die zo ongeveer Viral zijn gegaan (Deze bijvoorbeeld: https://community.withairbnb.com/t5/Airbnb-Updates/New-strict-cancellation-policy-update/m-p/653102#...

Nu: 920 reacties uitgesmeerd over 62 pagina’s!). Uit die thread blijkt helaas wel, dat als velen zich afzetten tegen een voorgestelde wijziging. De uiteindelijke opbrengst helaas nogal mager is.

Dus als je nog een keer een paar uurtjes vrij hebt, dan kun je die thread eens lezen 🙂

 

Airbnb heeft vermoedelijk zo’n 2 miljoen verhuurders of meer. Dus de plaats van vertrekkende verhuurders wordt wel weer ingenomen door nieuwelingen. Er zijn plenty andere sites waarop je accommodaties kan verhuren. Met allemaal zo hun eigen voor- en nadelen.

Wel vermoed ik, dat Airbnb momenteel zo’n beetje de marktleider is.

 

Succes!

We-Make-Your-Portugal-Ho0
Level 2
Faro District, Portugal

ik snap het helemaal. Ook vanaf hier vele klachten over de manier waarop Airbnb met hun verhuurders omgaat en het feit dat je ook geen weerwoord geven kunt. Veel moeite doen we om onze gasten tevreden te stellen en houden maar inderdaad, 1 verwend nest, of iemand die toevallig een pesthumeur heeft omdat het regent bv, kan ervoor zorgen dat je geblokkeerd wordt voor een tijd van Airbnb bij een referentiescore van 4.1 (een 4 staat toch voor goed?????). Het is een utopie om te denken dat 80% van de gasten je als "perfect/fantastisch" beoordelen. Er is altijd wel iets te vinden en het is erg persoonlijk en willekeurig. Als er b.v. toevallig een andere gast tegelijkertijd is die op zijn gitaar speelt om 20.00u 's avonds (wat volgens onze huisregels mag) en die met de andere vindt dat niet leuk heb je al de poppen aan het dansen. Slechte beoordeling daar hij/zij niet van gitaar houdt. Vraag je echter de gitaar speler op te houden dan vindt die het weer niet goed(dit is maar een voorbeeld, ik kan er zo velen opnoemen). Je kunt het nooit een ieder 100% naar de zin maken. 

 

Wij hebben al de gekste dingen beleefd: de kleur van de handdoeken die ze niet aanstaat, de matras is voor de ene te hard en voor de ander te zacht, het water is te heet of te koud.......etc etc. 

 

De gast mag zonder meer een negatieve beoordeling schrijven, je kunt er niets aan doen maar de gevolgen krijg je wel. Airbnb vergeet geloof ik dat zonder hosten er geen airbnb meer is in de toekomst.

 

Als ik dan toch bezig ben: laten we ook niet vergeten dat airbnb steeds meer aan "servicekosten" gaat berekenen aan de gasten. Hierdoor worden de prijzen zo hoog dat de gast meer en meer verwacht terwijl de host hetzelfde (of zelfs minder) krijgt dan in het verleden. Op die manier wordt het meer en meer lastig om aan de verwachtingen (erg persoonlijk) te voldoen.

 

Laat staan dat ik me dood erger aan het feit dat wij duidelijk hebben staan: niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar (ivm veiligheid voorschriften). Dan krijg ik toch weer een aanvraag voor een familie met 3 kinderen van 1, 2 en 4 jaar. Uiteraard wijs ik die af (anders krijg ik een boete van airbnb). Kort daarna krijg ik dan een bericht van Airbnb dat ik mijn tekst moet aanpassen. NEE!!!!! de gast kan of wil niet lezen. Het staat daar! 

 

Volgende vraag: Waarvoor zijn eigenlijk de "service" kosten van airbnb?

Het boekingssysteem? Okay, maar dan moag de verhuurder ook verwachten dat dit werkt en dat is vaak niet het geval.

Oplossen van problemen? Nee, als er een probleem is wordt dit altijd terzijde geschoven.

App: die functioneert vaker niet dan wel.

Bereikbaarheid: nee, niet of slecht verstaanbaar. Airbnb NL bel ik al helemaal niet meer, airbnb DE werkt nog iets beter.

Andere service van airbnb: .......geen idee, ik merk er niets van. Ik ben erg benieuwd wat airbnb hierover denkt maar dat is nergens te vragen. Waarom kunnen wij airbnb niet beoordelen?

 

Wellicht denken jullie nu: waarom stop je niet met Airbnb? Dat zal ook niet lang meer duren. Het is dat ik reserveringen heb staan vanuit het verleden en ik deze zal uitvoeren omwille van de gasten. NB: Ik kan ze ook niet annuleren want dan kan ik direct een straf betalen. 

 

Over straf betalen: bij reserveringen voor 8 euro per nacht moet ik in geval van een annulering een boete betalen van 100 euro. Dit staat in geen enkele verhouding!!!!!!! 

 

Om mee af te sluiten: airbnb is erg slim geweest toen ze dit hebben opgestart. Ik hoop dat er snel een eenvoudig en goed alternatief komt voor airbnb wat op prive personen gericht is en de prive verhuurder. Ik zal één van de eerste zijn die aansluit!

 

Benieuwd of er nu eens een reactie van Airbnb komt. Wellicht krijg ik weer een boete omdat ik schrijf waar ik al een tijd tegen aan loop en niet over praten mag!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @We-Make-Your-Portugal-Ho0,

 

De boetebedragen zijn standaard bedragen. Of je nu per nacht verhuurd voor €1.000 of voor €1.

Als je het niet eens bent met bepaalde zaken binnen Airbnb, dan kun je die aankaarten op onder andere de “Host Voice” (Zie: https://community.withairbnb.com/t5/Host-Voice/idb-p/host-voice)

 

Er wordt weleens gesteld, dat de verhuurders service fees gebruikt worden om de creditcard kosten mee te betalen.

 

Ook geldt momenteel kennelijk dat een beoordeling van 4,7 of hoger gewenst wordt door Airbnb.

Een gemiddelde beoordeling van 4,1 is dus helaas niet goed genoeg (Je mag een beoordeling van 4,1 sterretjes niet vergelijken met een rapportcijfer 8,2)

Uiteraard begrijp ik dat voor sommigen een beoordeling van 4,7 of hoger behalen schier onmogelijk is. Simpel door de situatie ter plaatse. En ja, gasten lezen NIET! 5 Foto’s, 3 reviews en de prijs. En dat is het dan wel zo’n beetje. Slechts een enkeling heeft je advertentie goed bekeken en gelezen (komt ook onder andere door de wijze van presenteren door Airbnb).

 

Succes!

Nicole307
Level 1
Waalre, Netherlands

Hallo Jeroen,

 

Ik heb helemaal hetzelfde probleem aan de hand gehad. Normale beoordeling 4/5 sterren( meestal 5) met een zeer onterechte beoordeling van 1 ster. Ik heb zojuist voorgesteld aan Airbnb om bij de beoordeling van een verhuurder over de Superhost status, de laagste en de hoogste beoordeling weg te halen en zo tot een eerlijkere beoordeling te komen. Je haalt zo de eenmalige onterechte beoordelingen eruit. Ben benieuwd naar de reactie van Airbnb.

 

Groetjes,

Nicole

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Nicole307,

 

Je voorstel is absoluut niet onbekend, want er zijn wel meer verhuurders die tegen vervelende gasten oplopen. En om dezelfde oplossing vragen. Zie bijvoorbeeld ook deze post: https://community.withairbnb.com/t5/Host-Voice/Statistical-Outliers-in-Ratings/idi-p/675769

 

Alleen denk ik niet dat Airbnb hier ooit wat aan zal gaan doen.

Waarom? Het is namelijk niet in hun voordeel om dit te doen. Ze willen domweg dat alle verhuurders ten allen tijde hun uiterste beste doen. Ook al worden ze geconfronteerd met minder makkelijke gasten.

Immers de Euro van een moeilijke gast is voor Airbnb exact hetzelfde waard als de Euro van een perfecte gast.

En moeilijke mensen is iets van alle tijden. Dus vroeg of laat, krijgt iedere verhuurder met zo’n gast te maken.

Ook de wijziging van eerder dit jaar (80% 5-sterren beoordelingen naar een gemiddelde beoordeling van 4,8) maakt dit er niet makkelijker op!

Als je voorheen 10 reserveringen verwerkt had met net zoveel beoordelingen, en 2 daarvan waren een zeer slechte beoordeling en de overige 8 5-sterren. Dan had je dus geen probleem rondom de Superhost Status. Tegenwoordig kan 1 zeer slechte beoordeling dus wel een probleem vormen, voor heel veel verhuurders.

 

Succes!

Indi2
Level 2
Hennezel, France

Hi all,

 

Is er follow-up gekomen over deze discussie? Want ik ben het helemaal eens met het feit dat wij als verhuurders onvoldoende ruimte hebben om ons te verdedigen. Ik maak nu voor de derde keer mee dat door een onterechte negatieve beoordeling het gemiddelde sterk naar beneden gaat: het lijkt alsof je 10 positieve beoordelingen nodig hebt tov 1 negatieve beoordeling. Klopt helemaal niets van. Wat doen we?

 

groet Indi

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf