Onterecht negatieve recensie van verhuurder

Gwen39
Level 1
Lennik, Belgium

Onterecht negatieve recensie van verhuurder

Wij waren zeer tevreden van ons verblijf bij een verhuurder in Praag, op 2 "probleempjes" na. Bij aankomst in het appartement was het er koud. Wat doet een mens dan? De verwarming iets hoger zetten. Dit mocht blijkbaar niet, want als je aan de verwarming komt valt deze uit. In de huisregels (die we 3 uur na ontvangst kregen) stond dat je de verwarming niet mocht afzetten (wat we niet deden, gezien het al koud genoeg was) want dan krijg je zonder hulp van de verhuurders niet terug aan. Ons lijkt dit een probleem met hun verwarming - waarvan ze zelf goed op de hoogte zijn gezien ze hun huurders verbieden eraan te komen - maar toch maken ze van ons de schuldigen. Op de laatste ochtend werden we dan ook nog eens wakker zonder elektriciteit. Deze moet tijdens de nacht zijn uitgevallen, gezien onze telefoons niet volledig opgeladen waren. Probleem ligt ook hier weer in het appartement, gezien op de gang en in andere appartement wel degelijk elektriciteit is. Ik vraag de verhuurders wanneer het gerepareerd kan zijn, gezien we 2uur later moesten vertrekken naar de luchthaven. Negatief antwoord, dus ik meld hen dat ik het echt jammer vind dat er toch wel wat problemen zijn met hun infrastructuur. Nu krijg ik onterecht een slechte recensie, wij worden beschuldigd van alles stuk gemaakt te hebben (vork in microgolfoven e.d.). Ik zit hier echt mee, gezien wij ons perfect gedragen hebben in het appartement, het netjes en opgeruimd achtergelaten hebben en alle regels gerespecteerd hebben. Wat kan ik doen tegen zo'n onterechte recensie van een verhuurder?

 

Alvast bedankt!

3 Antwoorden 3
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Gwen39,

 

Ik heb even naar de advertentie en beide beoordelingen gekeken.

En er vallen me een aantal dingen op:

- Deze verhuurder heeft 12 accommodaties op Airbnb staan en meer dan 900 reviews!

Dus deze verhuurder is waarschijnlijk een zogenaamde 'Property Manager'. Klopt dat?

Een Airbnb op een goede manier runnen, kan heel bewerkelijk zijn.

En zeker als je er meerdere hebt. Die ook nog eens veel geboekt worden.

Afhankelijk van hoe het een en ander georganiseerd is, kan dit toch echt wel zo ongeveer een dagtaak zijn (Voor 12 accommodaties met veel boekingen).

Denk hierbij ook aan taken, zoals de schoonmaak, de was en het onderhoud.

- Uit de beoordelingen van jullie beiden, blijkt dat jullie duidelijk niet op 1 lijn zitten 😞

 

Tijdens een boeking kan er zich altijd een probleem voordoen, en het is mijn ervaring dat dit ook best nog wel eens voorkomt (al is het alleen maar een gebroken glas of iets dergelijks).

En aan die problemen, kunnen weer allerlei zaken ten grondslag liggen (zowel van de verhuurder zijde als van de huurder zijde).

Meestal zijn dit soort problemen te wijten aan een verschil in verwachting of door aannames.

Jij schrijft: "We think it's not normal that you can't touch the heating because it will fail to work correctly if you do"

Verhuurder schrijft: "incorrect use of some appliance (spoon or fork in microwave owen?)"

Beiden vallen (volgens mij dan) helaas in de categorie: Aannames!

 

Als de verhuurder weet dat zijn infrastructuur bepaalde beperkingen kent, dan moet hij zorgen dat de gast dit ook volkomen begrijpt en beseft.

Eigenlijk had de verhuurder natuurlijk ook zijn best moeten doen, om ervoor te zorgen dat er helemaal geen problemen in de infrastructuur zitten. Maar misschien ligt dit ook buiten de mogelijkheden van de verhuurder.

Of ervoor moeten zorgen dat een gast het probleem ook niet kan veroorzaken. In dit geval had dit wellicht moeten betekenen, dat de knop of de thermostaat verwijderd was 😞

 

Een probleem kan heel snel escaleren, en dat moet je in ieder geval als verhuurder zoveel mogelijk zien te vermijden.

Mijn motto is dan ook altijd: Wees als verhuurder, altijd duidelijk en eerlijk. En sta in ieder geval de gast altijd zo snel mogelijk op een redelijke manier te woord.

In overleg kan er heel veel geregeld worden, is dan ook mijn ervaring.

Als zaken gewoon rustig besproken kunnen worden, dan kun je in veel gevallen ook op veel begrip rekenen.

 

Het valt verder ook niet altijd mee, om alles goed uit te leggen.

Wij hebben een zeer uitgebreide handleiding van onze eigen accommodatie. Waarin echt alles in duidelijke taal uitgebreid behandeld wordt (inclusief plaatjes en dat soort zaken).

Maar ja, wie heeft er nu zin om een soort van encyclopedie te gaan lezen als je maar een paar dagen weggaat.

En overal en op ieder dingetje een notitie plakken is ook al wat.

Een dilemma dus! Zelf probeer ik de gast een beetje te 'lezen' en stel ik controle vragen. Om er zo achter te komen, of de boodschap begrepen is.

Een andere gast had ook de boodschap achtergelaten, dat die het ook koud gehad heeft. Dus de verhuurder moet weten dat daar een probleem schuilt. En dat het niet alleen maar een 'lastige' gast betreft.

 

Als verhuurder moet je nu eenmaal ook weten dat je accommodatie enigszins bestand moet zijn tegen zaken die zoal voor kunnen komen.

Bij alles wat wij doen of aanschaffen. Letten wij hier in ieder geval heel duidelijk op!

Feitelijk moet de accommodatie dan ook 'hufter-proof' zijn (Sorry voor het taalgebruik, maar ik neem aan dat je de strekking begrijpt).

Aan de andere kant, je kunt nu ook eenmaal niet alles voorkomen.

Het is bij ons zelfs voorgekomen, dat een gast van een andere host, een essentieel onderdeel van het centrale hek verwijderd had?

Wie neemt er nu zijn gereedschapskist mee op vakantie? Want zonder het juiste gereedschap was dit echt niet gelukt!

 

Je hebt in ieder geval ruimschoots gereageerd op de uitspraken van de verhuurder.

Dat is ieder geval heel goed.

Als je bezorgd bent, dat je door deze recensie in de toekomst wellicht geen accommodaties meer kan boeken.

Zou je ook nog kunnen overwegen om je account helemaal te verwijderen en een nieuwe aan te maken (is wel tegen de regels van Airbnb!)

 

Ook zou je Airbnb nog kunnen benaderen of ze deze recensie willen verwijderen (op basis van de inhoud van je berichten met de verhuurder).

Maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag?

 

Succes ermee!

Ellen33
Level 9
Assenede, Belgium

Hi Gwen,

 

Vervelende situatie maar ik zou er niet wakker van liggen. Je hebt op een correctie manier gereageerd.

Ik denk dat je zonder problemen nog verder accomodatie kan boeken. Ik zou het moeilijker vinden, wij gebruiken airbnb om te reizen en ontvangen zelf ook mensen, moest er staan dat je een mega sloddervos en viespeuk bebt. Nu ben je volgens de recensie enkel een beetje onberekenbaar en veeleisend. Dus maak je geen zorgen. 

Misschien wel fijn om jezelf in je profiel of via persoonlijk bericht aan verhuurders even voor te stellen.  Dat geeft vertrouwen. Haha. Veel succes met je verdere airbnb ervaringen. Quit my job to travel the world? Serieus of wat? Hoor graag meer. Groetjes ellen en bjorn 

Gwen39
Level 1
Lennik, Belgium

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik denk dat ik er zo mee zit omdat ik gewoon oprecht weet dat we daar niets verkeerd gedaan hebben.. Dat ik dan nog "agressief" word genoemd, vind ik er echt over, zeker als ik heel de conversatie herbekijk. Hopelijk volgende keer meer geluk met onze verhuurder!

 

Wij hebben inderdaad allebei onze job opgezegd om de wereld te verkennen. Eind deze maand vertrekken we eerst op roadtrip door Europa, een "kleine" 14.000 km :)! Slapen doen we zowel eens in de tent, als airbnb of hotels. Na de zomer gaan we dan de wijde wereld in. Enorm spannend dus!

 

Groetjes, Gwen!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf