Regels in Nederland

Jantien2
Level 1
Breukeleveen, Netherlands

Regels in Nederland

In mijn gemeente (Wijdemeren) is geen wet- en regelgeving betreffende Airbnbn. Volgens de juriste van de gemeente mogen wij ons huis niet via Airbnb verhuren omdat het een woonbestemming heeft en niet een recreatiebestemming en er geen regelgeving is. Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad?

3 Antwoorden 3
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jantien2 

In heel veel gemeentes is geen wet-en  regelgeving voor Airbnb etc (en wordt dat gemakshalve gelijkgesteld aan het exploiteren van een gewone B&B) en dus zal elke juriste een diplomatiek correcte antwoord geven. Maar deze juristen komen echt niet uw woning controleren op aanwezigheid van Airbnb gasten. Deze gemeenten zullen eerst de "deeleconomie" moeten leren begrijpen en hoe er vervolgens als lokale overheid mee om te gaan. En die molens draaien langzaam.....

Met vr.gr,

Emiel

Jantien2
Level 1
Breukeleveen, Netherlands

Dank voor je reactie Emiel, maar er wordt wel degelijk gecontroleerd. Onze buren vinden het heel vervelend dat er "steeds vreemden" in ons huis zitten. Zij klagen dus bij de gemeente dat het huis niet als woonhuis maar als recreatiehuis wordt gebruikt en dan moet de gemeente daar handhaving op af sturen. Dit is een aantal maal gebeurt toen wij thuis waren maar ook twee keer dat wij gasten hadden. Het is niet dat de buren ons eerder op overlast hadden aangesproken. Onze huizen liggen ongeveer 30 meter uit elkaar en tussen de huizen bevinden zich nog schuren, een houtwal, bomen en een sloot. Onze gasten zijn meestal gezinnen met kinderen. Andere buren vinden het geen probleem of juist leuk.

In de meivakantie komen mijn oom en tante en nicht met haar gezin. Volgens de juriste moet ik nu gaan bewijzen dat dat inderdaad familie is. We wachten maar weer op de volgende handhavers.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jantien2 

Klagende buren is een ander verhaal, daar zal de gemeente op moeten reageren. En het is nu toevallig het Airbnb gebeuren waar men over klaagt. Centraal staat: wat is de overlast die uw klagende buren ervaren en  is die terecht. Ik begrijp uit uw advertentie dat u een heel huis verhuurd , waar u zelf niet woont als er gasten zijn. De advertentie is ook duidelijk gericht op gasten die recreatie zoeken. Dus dan heeft de gemeente wel een punt mbt "recreatiebestemming".

Benieuwd hoe het af gaat lopen...

Met vriendelijke groet,

Emiel

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf