Restitutie ja of nee?

Arie0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Restitutie ja of nee?

Vrijdag 27 juli komen de gasten op mijn schip vanuit New York. Ze hadden gereserveerd voor drie nachten. Het is warm in Nederland (daar kan ik niets aandoen). Alles heb ik klaar gezet. Bier, water, witte wijn, verse jus d'orange, verse vruchten meloen en diverse soorten kaas en meer. Fles rode wijn buiten de koelkast, koffie en thee is gratis. Verse croissant voor ze gekocht en een verse bos zonnenbloemen in een vaas.

Alle ramen en patrijspoorten open gezet. Een fan in de slaapkamer geplaatst. Het schip was spic en span schoon.

Krijg ik om half 23.30 een bericht dat ze naar een hotel gaan omdat:

1. er stof onder het bed lag (wat niet waar is);

2. een spin in het schip aanwezig was.

Nu begrijp ik wel dat het warm was op het schip, maar in de slaapkamer valt dat wel mee, omdat de partijspoorten vlak boven het waterlijn zijn. En er was een fan aanwezig. Zij hebben gedoucht en zijn in bad geweest. Ze zijn uiteten geweest in de buurt. Bij terugkomst daarvan zijn ze vertrokken en stuurde mij een bericht.

Zaterdag heb ik hen een bericht gestuurd, over het feit dat er geen stof onder het bed lag en er ook geen spinnen meer op het schip aanwezig waren. Of ze wellicht alsnog terug wilde komen naar het schip. Geen enkele reactie gekregen.

 

Nu de vraag: ' Moet ik hen het geld teruggeven of niet of een deel er van? Wat vinden jullie?

 

 

3 Antwoorden 3
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Arie0,

 

Lastig verhaal. Het lijkt er inderdaad op dat de gast smoesjes aan het verzamelen is geweest, om onder de reservering uit te komen.

Heeft de gast al een annulering ingediend? Of hebben ze in het eerdere bericht om restitutie gevraagd?

Wellicht dat je anders eerst de reactie gewoon af kunt wachten. Want hoe langer de gast wacht met of contact opnemen met Airbnb of te annuleren. Des te minder recht ze hebben op restitutie.

Jij hebt jezelf opengesteld om de reservering alsnog door te laten gaan.

Ook zou je Airbnb kunnen consulteren over dit gebeuren. Dan hebben zij dit vast te boek staan.

En kunnen zij je eventueel van extra advies voorzien.

Restitutie geven, vrijwaart je zeker niet van alsnog een eventuele slechte recensie!

 

Op basis van jouw verhaal: Zou Ik nu vooralsnog geen restitutie geven.

Hadden ze de spin bijvoorbeeld op de foto staan?

 

Succes!

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Arie0,

Als de gast annuleert, wordt adhv je annulerings beleid automatisch berekend of (en hoeveel) geld terug betaald wordt. Zolang er niet door de gast is geannuleerd, gebeurt er dus niets en "moet" je zelf ook niets doen. Gewoon afwachten dus. Een berichtje sturen over een spin en wat stof, en dan maar vertrekken: dat is geen annulering. NB In menige hotelkamer in Amsterdam wemelt het van de spinnen en het stof...

Gerdie0
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Beste collega's,

Een hele aardige gast uit New York wil na een verblijf van twee dagen  de rest van zijn verblijf (nog 5 nachten) annuleren  omdat hij elders gratis kan overnachten. Zijn dochter zou met een aantal mensen vanuit NY hierheen komen maar dat gaat niet door vanwege het coronavirus waardoor er meer slaapplaatsen bij familie vrij zijn.  Hij stelt voor om de 'pijn' te delen. Er is met hem zelf niets aan de hand, al begrijp ik wel dat het ook goedkoper kan.... wat moet ik nu doen? Gezien het bovenstaande zou ik hem  beter tegemoet kunnen komen door de kosten te delen maar dat is toch een beetje  raar... Graag jullie advies! Dank je, Gerdie

New mailCopy

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf