Schade aan huis benedenburen

Deborah429
Level 2
The Hague, Netherlands

Schade aan huis benedenburen

Vermoedelijk heeft een van mijn gasten schade aan de woning van de benedenburen veroorzaakt. Er zitten brandgaten in het zonnescherm wat volgens de benedenburen is veroorzaakt door roken van mijn gasten op het balkon. Ze beweert dat ze het zelf gezien heeft en dat ze de mensen erop aangesproken heeft. Mij heeft ze dit veel later vertelt en vanwege veel korte termijn verblijven weet ik niet om welke gasten het gaat.

Ze houdt mij hiervoor aansprakelijk. Ik heb het gemeld bij mijn aansprakelijkheidsverzekering maar die vergoed niet omdat zij vinden dat er sprake is van opzet (brandende sigaretten uit het raam gooien is willens en wetens schade veroorzaken). De buurvrouw vindt nu dat ik zelf moet betalen. Het gaat om 2.500 euro aan reparatiekosten. Airbnb doet niets omdat ik niet weet welke gasten het zijn en niks kan bewijzen. Ook is het al te lang geleden om aanspraak te kunnen maken, want dit moet voor de volgende check in. Ben ik inderdaad juridisch aansprakelijk? Wat kan ik nu doen?

 

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Deborah429 ,

Als  de buurvrouw de mensen er op aangesproken heeft, dat weet ze vast ook wel hoe ze eruit zagen en kunt u wel nagaan wie het waren. Evt. zult u hen moeten benaderen. Airbnb zal weinig doen, want er is geen bewijs en de schademelding procedure is verlopen. Uw aansprakelijkheidsverzekering zal niet vergoeden, want het zijn derden die het veroorzaakt hebben en inderdaad: moedwillig schade toebrengen valt er sowieso buiten.

Dus uw buurvrouw kan het nog claimen bij haar opstal/inboedelverzekeraar. Maar die gaat natuurlijk ook de oorzaak achterhalen en staat vervolgens bij u op de stoep. De vraag is nu: wat gaat de buurvrouw doen als u niet wilt betalen of er anderzijds onderling uitkomt ?

Met vriendelijke groeten,

Emiel

 

Deborah429
Level 2
The Hague, Netherlands

Hi Emiel,

Het is ruim 7 maanden geleden gebeurd. Ze kan ze niet anders omschrijven dan een stelletje die Engels sprak. Ja daar heb ik er veel van ontvangen. Haar verzekering vergoed niet inderdaad. En die van mij dus ook niet.

Mijn vraag is nog steeds, ben ik juridische gezien aansprakelijk? Kan ik verantwoordelijk worden gehouden voor schade die ik niet zelf heb verricht? Zou ze niet eerst met meer bewijs moeten komen voordat ze mij verantwoordelijk kan houden, of is haar eigen getuigenis genoeg?

Groet

Deborah

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf