Super host status

Arie0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Super host status

Nu is mij die status afgenomen door Airbnb, omdat een vewaande trutholla uit California een klacht heeft ingediend bij Airbnb. Mijn statistieken van veel verhuren zonder enige klacht, is terug gelopen van 100% naar 94% zoiets. Onze score in de statistieken van de rest is vrijwel 100% op alles.

 

Nu ben ik gebeld, omdat ik woest was, omdat Airbnb mijn super host status afgenomen heeft.

Degene die mij belde (Naill) was of is een aardig persoon, dus geen klachten om hem of zoiets.

 

Waar het om gaat is dat het 'mijn woning' is. Airbnb verdient veel geld aan het feit dat ik mijn woning verhuur voor hen en ook nog mijn best doe, vooral voor onze gasten.

Het wordt een klein beetje de omgekeerde wereld als Airbnb mij gaat staffen om een of ander verwend nest ( lees Verwend Kind) uit California  een klacht indient, omdat het niet uitkomt voor mij. OMDAT ik mijn  eigen woning nodig heb op dat moment. MIJN woning en niet van AIRBNB.

Ik of wij houden ons aan de regelementen van Amsterdam, we hebben onze woning al vaak verhuurd. Maar nu gaan ze van twee kanten zeiken, deels 50% de gemeente Amsterdam en deels 50% Airbnb.

 

Stoppen hier mee Airbnb.

6 Antwoorden 6
Arie0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Want nog 1 detail, iedereen kan lopen zeuren of een klacht indienen als toekomstige huurder. Maar om meteen de verhuurder te staffen is natuurlijk onzin, vind ik.

Ik ben nog steeds boos op Airbnb. Het moet geen rare wendingen nemen.

 

Airbnb dient haar verhuurders te beschermen en niet de eventuele huurders.

ik snap het helemaal Arie. Ook vanaf hier vele klachten over de manier waarop Airbnb met hun verhuurders omgaat en het feit dat je ook geen weerwoord geven kunt. Veel moeite doen we om onze gasten tevreden te stellen en houden maar inderdaad, 1 verwend nest, of iemand die toevallig een pesthumeur heeft omdat het regent bv, kan ervoor zorgen dat je geblokkeerd wordt voor een tijd van Airbnb bij een referentiescore van 4.1 (een 4 staat toch voor goed?????). Het is een utopie om te denken dat 80% van de gasten je als "perfect/fantastisch" beoordelen. Er is altijd wel iets te vinden en het is erg persoonlijk en willekeurig. Als er b.v. toevallig een andere gast tegelijkertijd is die op zijn gitaar speelt om 20.00u 's avonds (wat volgens onze huisregels mag) en die met de andere vindt dat niet leuk heb je al de poppen aan het dansen. Slechte beoordeling daar hij/zij niet van gitaar houdt. Vraag je echter de gitaar speler op te houden dan vindt die het weer niet goed(dit is maar een voorbeeld, ik kan er zo velen opnoemen). Je kunt het nooit een ieder 100% naar de zin maken. 

 

Wij hebben al de gekste dingen beleefd: de kleur van de handdoeken die ze niet aanstaat, de matras is voor de ene te hard en voor de ander te zacht, het water is te heet of te koud.......etc etc. 

 

De gast mag zonder meer een negatieve beoordeling schrijven, je kunt er niets aan doen maar de gevolgen krijg je wel. Airbnb vergeet geloof ik dat zonder hosten er geen airbnb meer is in de toekomst.

 

Als ik dan toch bezig ben: laten we ook niet vergeten dat airbnb steeds meer aan "servicekosten" gaat berekenen aan de gasten. Hierdoor worden de prijzen zo hoog dat de gast meer en meer verwacht terwijl de host hetzelfde (of zelfs minder) krijgt dan in het verleden. Op die manier wordt het meer en meer lastig om aan de verwachtingen (erg persoonlijk) te voldoen.

 

Laat staan dat ik me dood erger aan het feit dat wij duidelijk hebben staan: niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar (ivm veiligheid voorschriften). Dan krijg ik toch weer een aanvraag voor een familie met 3 kinderen van 1, 2 en 4 jaar. Uiteraard wijs ik die af (anders krijg ik een boete van airbnb). Kort daarna krijg ik dan een bericht van Airbnb dat ik mijn tekst moet aanpassen. NEE!!!!! de gast kan of wil niet lezen. Het staat daar! 

 

Volgende vraag: Waarvoor zijn eigenlijk de "service" kosten van airbnb?

Het boekingssysteem? Okay, maar dan moag de verhuurder ook verwachten dat dit werkt en dat is vaak niet het geval.

Oplossen van problemen? Nee, als er een probleem is wordt dit altijd terzijde geschoven.

App: die functioneert vaker niet dan wel.

Bereikbaarheid: nee, niet of slecht verstaanbaar. Airbnb NL bel ik al helemaal niet meer, airbnb DE werkt nog iets beter.

Andere service van airbnb: .......geen idee, ik merk er niets van. Ik ben erg benieuwd wat airbnb hierover denkt maar dat is nergens te vragen. Waarom kunnen wij airbnb niet beoordelen?

 

Wellicht denken jullie nu: waarom stop je niet met Airbnb? Dat zal ook niet lang meer duren. Het is dat ik reserveringen heb staan vanuit het verleden en ik deze zal uitvoeren omwille van de gasten. NB: Ik kan ze ook niet annuleren want dan kan ik direct een straf betalen. 

 

Over straf betalen: bij reserveringen voor 8 euro per nacht moet ik in geval van een annulering een boete betalen van 100 euro. Dit staat in geen enkele verhouding!!!!!!! 

 

Om mee af te sluiten: airbnb is erg slim geweest toen ze dit hebben opgestart. Ik hoop dat er snel een eenvoudig en goed alternatief komt voor airbnb wat op prive personen gericht is en de prive verhuurder. Ik zal één van de eerste zijn die aansluit!

 

Benieuwd of er nu eens een reactie van Airbnb komt. Wellicht krijg ik weer een boete omdat ik schrijf waar ik al een tijd tegen aan loop en niet over praten mag! Vrijheid van mening wordt niet gewaardeerd.

 

Airbnb brengt ons in contact met leuke huurders en ik doe het dan ook graag maar op deze manier gaat de lol er wel vanaf.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Beste Arie,

 

Airbnb heeft nu eenmaal bepaalde spelregels en die zijn nogal strict. ik zag dat u van iemand uit Californie een reservering 24 uur vantevoren hebt geannuleerd. U zult daarvoor best wel een goede reden hebt gehad, maar u stelt hier "ik had mijn woning nodig" .

Dat mag dan wel zo zijn, maar reservering is reservering !

 

Ik vermoed dat de (klachten)wind dan ook uit die hoek waait. Airbn is nogal strict in veel zaken en veel is geautomatiseerd, dus onpersoonlijk.

 

Maar ook zonder superhost-status gaan de zaken gewoon door, dus misschien even situatie laten bezinken en dan weer met volle vaart vooruit !

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel 

 

Arie0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hoi Emiel,

 

Leuk dat je reageert. Nee het was natuurlijk niet 24 uur van te voren, dat zou wel heel brutaal zijn van mij. Ik zag nadat ik die reservering aannam dat die data niet kon, omdat ik een familiefeestje gepland had. Dus direct een uur later heb ik die reservering afgezed en mijn excuses aangeboden. Dat was die ruim vier (lees 4) weken voordat zij, onze Monica zou komen.

 

Zij reserveerde i.v.m. haar honymoon. Tja, dan snap ik wel dat je teleurgesteld bent, maar Monica had alle tijd om iets anders te vinden.

Dan nog even over Airbnb en die spelregels. Persoonlijk vind ik dat Airbnb de verhuurders moet beschermen, wij zijn de ambassadeurs van Airbnb. Wij stellen onze ruimte beschikbaar voor gasten en doen ons best om hen naar het zin te maken.

Ik heb altijd gedacht dat wij (dus de verhuurders) beoordeeld werden op basis van die parameters, communicatie, netheid etc en niet op of ik 4 weken van te voren een boeking afzeg.

Maar goed, life goes on. Onze gasten zijn altijd zeer tevreden en daar doen we het dan toch ook maar voor he.

 

Met vriedelijke groet,

Arie

Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Bizar verhaal zeg, zeker als die annulering klopt hoewel ik begrijp uit de regels dat eenmaal goedgekeurd ook echt goed gekeurd is behalve wanneer er uitzonderlijke dingen zijn. En ik snap wel dat als er uiteindelijk geen huurders meer komen omdat ze vaak te maken met annuleringen dat iedereen kan inpakken. 

 

Maar je cijfers zijn bizar goed en ik vind het erg direct en wantrouwend om op die manier meteen gevolgen te krijgen. Ik voel me ook niet echt prettig bij de toon van de communicatie die ik soms krijg.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Beste Arie,

 

U hebt gelijk, ik had niet goed gelezen, in uw profiel staat" The host canceled this reservation 24 days before arrival. This is an automated posting.". Dus niet 24 uur, maar 24 dagen ! Dan heeft iemand inderdaad tijd genoeg om iets anders te zoeken.

 

Een "superhost" worden is al een kunst op zich, maar de andere kant van de medaille is misschien dat een "superhost" veel kritischer beoordeeld wordt op de wat minder prettige voorvallen dan een "gewone" host ?

 

(Veel) annuleringen wegen wel degelijk mee in de beoordeling van een verhuurder en kunnen leiden tot sancties.

Airbnb is daar duidelijk over, maar ook hier is het soms even slikken voor ons als verhuurders, maar wel even goed om lezen :

https://www.airbnb.nl/help/article/990/i-m-a-host--what-penalties-apply-if-i-need-to-cancel-a-reserv...

 

Succes verder en met vriendelijke groeten,

Emiel

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf