(Toeristen)belastingen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

(Toeristen)belastingen

Voor wie het nog niet heeft gezien:

Er is nu een mogelijkheid om evt. oa toeristenbelasting toe te voegen aan de advertentie.

Het is te vinden onder menu optie "lokale wetgeving" bij het bewerken van een advertentie.

Klik op "een belasting toevoegen" en dan biedt het pop-up scherm diverse mogelijkheden, zie afdruk (klik op afbeelding voor een vergroting):

 

abb.jpg

 

ik vraag me af welke consequenties het heeft, want de Gemeente weet dan ook meteen dat aangever een (al dan niet volgens de regels) "toeristenaccomodatie" exploiteerd.

Met vr.gr.,

Emiel

6 Antwoorden 6

Geldt dat ook voor andere dan toeristen belasting? En zo ja int Airbnb dan deze belasting voor je en draagt die ook af aan de Franse belastingdienst?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Emiel1,

 

Ik had deze nieuwe optie ook gezien.

Zal voor ons helaas te beperkt zijn.

 

In de Algarve zouden ze dit jaar, toeristenbelasting in gaan voeren (Nagenoeg unaniem besluit).

Maar nu het op de details aankomt, zijn de verschillende gemeenten het kennelijk oneens met elkaar.

Met als gevolg dat de toeristenbelasting nog niet ingevoerd is.

 

Tevens is het in de Algarve niet een simpel percentage.

Maar zal waarschijnlijk als volgt gaan werken:

  • Uitsluitend van Maart tot en met Oktober
  • Gemaximeerd op een verblijf van 5- of 7 nachten
  • Uitsluitend voor 12- of 16 jarigen en ouder
  • Vast bedrag per persoon per nacht

 

De inkomstenbelasting wordt weer op een andere wijze ingeregeld.

 

Kortom, deze optie zal voor ons dus zeer waarschijnlijk niet werkbaar zijn.

En zal het een en ander via ons lokale administratiekantoor gaan verlopen.

Moeten wel alleen even bezien wat de concurrentie precies gaat doen!

Want dat kan eventueel nuance verschillen in benadering opleveren (zodat het lijkt alsof de concurrentie iets goedkoper is).

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Cor3 @Gerdi2 

Mijn bericht cq "vraag" was natuurlijk in 1e instantie gericht op gastheren/gastvrouwen met  accommodaties in Nederland.

Voor andere landen is er op Airbnb wel wat algemene informatie te vinden over belastingen, maar neem aan dat die info bij jullie wel bekend zal zijn, zeker bij Cor.

https://www.airbnb.nl/help/article/1385/responsible-hosting-in-portugal

https://www.airbnb.nl/help/article/1383/responsible-hosting-in-france

En ja, wat gaat "de concurrentie" doen.....

In Nederland hoor ik er nooit iets (steden met speciale Airbnb deals als Amsterdam uitgezonderd) over dat gemeentes actief Airbnb verhuurders proberen op te sporen, ook al omdat Airbnb geen informatie aan hun verstrekt. Zelf heb ik eens aan de Gemeente gevraagd hoe het zit met vergunningen, het antwoord kon geinterpreteerd worden als: "beter geen slapende honden wakker maken".....!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Emiel0
klaarblijkelijk lokatie gebonden. Ik zie die optie in Bilthoven nog niet naar boven komen. In Curacao ook niet

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Dat vroeg ik me ook af, hier in Sittard ook niet. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Emiel1,

 

Het is eigenlijk wel vermakelijk dat je aanhaalt: "beter geen slapende honden wakker maken".

Dat was precies wat diverse ingewijden - ons 4 jaar geleden in Portugal - ook vertelden.

Welnu, daar is de situatie sindsdien drastisch veranderd.

Portugal loopt op dit vlak nu significant voor op Nederland (maar ja, daar vormt toerisme dan ook zo'n 20% van de totale economie).

Dus over vergunningen en wat daar al niet bij komt kijken, is in Portugal ondertussen een heel dik wetboek geschreven.

 

Ps.

Met de concurrentie, bedoelde ik onze concurrentie op Airbnb (dus niet op andere boekingsites).

 

Pps.

En het is nog maar de vraag: Hoe lang Airbnb het niet verstrekken van gegevens aan de diverse overheden kan blijven volhouden.

Want ik heb inmiddels begrepen dat het de Deense overheid ondertussen al wel gelukt is, om diverse informatie bij Airbnb los te peuteren.

En wat als Airbnb dan ook historische informatie gaat verschaffen aan de overheden?

Dan worden er wellicht een paar mensen zenuwachtig.

 

Hi @Bob297@Marianne283,

 

Het kan inderdaad kloppen, dat bepaalde functionaliteit eerst regionaal geïmplementeerd wordt.

Bij mij is deze optie nu terug te vinden onder het beheer van mijn advertentie (Onder het kopje: Nog te doen).

 

Belastingen.jpg

Deze informatie is voor mij ook te bewerken onder het tabblad: Lokale wetgeving

 

Belastingen 2.jpg

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf