Toeristenbelasting

Esther36
Level 2
The Hague, Netherlands

Toeristenbelasting

Hallo,

Ik heb dit jaar verhuurd via AIRBNB in Den Haag ' Scheveningen'. Nu hoorde ik onlangs van iemand dat ik nu toeristenbelasting moet betalen. Ik kan hierover weinig vinden. Weet iemand van jullie of dit klopt en hoe dit dan in zijn werk gaat in gemeente Den Haag? Alvast dank. 

20 Antwoorden 20
Ed20
Level 1
Wieringerwaard, NL

Ik verhuur in de gemeente Hollands Kroon (Anna Paulowna en omgeving) en moet nu €1.30 per persoon per nacht toeristenbelasting betalen.

Ik zie geen mogelijkheid om dat vast via airbnb te laten betalen. Is dat mogelijk?

 

Natuurlijk is het mogelijk om het ter plaatse te laten betalen, maar dat doe ik liever niet.

In de prijs opnemen gaat ook niet omdat ik bijv. een weekprijs heb voor een accommodaties voor 1-6 personen. Terwijl de toeristenbelasting per persoon gerekend moet worden.

 

Wat is jullie oplossing?

 

Met vriendelijke groet,

Ed Pach

Mary128
Level 2
Vlissingen, Netherlands

bij ons 1.60 p.p.p.d ik heb het in de advertentie er bij gezet .bij aankomst  gemennteregister in vullen en contant betalen .Je krijgt jaarlijks een brief voor de opgave van de gemeente .die moet ook apart betaald woorden .Eversun Vlissingen

Mary128
Level 2
Vlissingen, Netherlands

bij schoon maak kosten berekenen val je ook in 12% belasting btw .zonder schoonmaakkosten 6% volgens de boekhouder berekening van de belating ,dus reken ik die toeristenbel ook liever kontaant af om vergissingen te voor komen .

Jurg1
Level 1
Hoofddorp, Netherlands

Mij is toch iets niet helemaal duidelijk, airBnB houd toch al de BTW in als je als pariticulier verhuurt, volgens mij heb je pas met BTW te maken als je het bedrijfsmatig gaat doen en ook een BTW nummer hebt aangevraagd, of zit ik hier fout ?

wat ik zo heb kunnen lezen is dat je voor de belastingen als particulier 70% moet opgeven van wat airbnb je uitbetaalt verminderd met de gemaakte kosten (energie en advertentie kosten, ik trek hier ook de schoonmaak kosten vanaf).

Ik reken de toeristenbelasting contant af en verwacht eind van het jaar dat ik moet aangeven hoeveel omzet ik heb gemaakt en de daarbij behorende belasting.  Bij onze gemeente betaal je een percentage aan toeristen belasting, ik vraag me af mag ik daar eerst nog de onkosten vanaf trekken net als bij de inkomsten belasting ?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jurg1 

Airbnb berekent alleen BTW over de servicekosten, die BTW vind je terug in elke reservering. Als particulier blijft het daar gewoon bij.

De toeristenbelasting kan sinds kort in de advertentie zelf worden opgenomen, zie:

https://community.withairbnb.com/t5/Community-Help/Toeristen-belastingen/m-p/1009061#M3753

Voor de inkomstenbelasting hangt het oa af of gasten verblijven in een ruimte in je eigen huis  of dat het een 2e woning betreft. NB Het bieden van accomodatie aan gasten is niet hetzelfde als het "normaal" verhuren van een kamer. Veelal is er een vergunning voor nodig.

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Beste Emiel,

Vraagje, die btw over de service kosten moet je die nu wel of niet afdragen, lijkt me idd lastig als particulier. 
groeten Judith 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf