Twee vragen over reserveringen en gasten afwijzen

Corrie13
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Twee vragen over reserveringen en gasten afwijzen

LS,

 

ik heb mijn huis tot nu toe een keer of 5 verhuurd, doorgaans hele goede ervaring! Maar soms kom ik er niet uit met de regels van airbnb rondom reserveringen en of ik die kan afwijzen zonder sancties. 

 

- Stel mijn huis staat op beschikbaar voor een periode van 6 nachten. En de eerste aanvraag is voor een periode van 3. Kan ik deze reservering dan annuleren omdat ik liever eerst wil uitzoeken of ik het langer kan verhuren? (Gaat pas over mei) Als ik om deze reden annuleer, worden dan niet de data geblokkeerd? 

 

- Welke eisen mag je stellen aan gasten? Kan ik bijv. wel mijn huis willen verhuren aan alleen stelletjes of gezinnen, en niet aan 4 vrienden? Moet ik dat in de huisregels aangeven? Heb nu het idee dat ik eigenlijk iedereen die een aanvraag stuurt, niet kan weigeren omdat airbnb dan de dagen in je kalender blokkeert?

 

Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar kan de oplossing niet vinden via Help. Dank vast!

 

groet,

 

Corrie

12 Antwoorden 12
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Corrie13,

 

Begrijpelijke vragen. Want dit soort vragen hebben de meesten van ons.

 

Betreft: Vraag 1:

Ten eerste is er een verschil tussen een "Aanvraag" en een "Reservering(aanvraag)".

Bij een Aanvraag hoef je alleen maar te reageren (dus je hoeft ook niet te weigeren).

Bij een Reservering(aanvraag) moet je eigenlijk wel binnen 24 uur accepteren (Weigeren heeft consequenties! Als je Direct Reserveren aan hebt staan, mag je onder bepaalde omstandigheden wel weigeren).

Als er een Reservering(aanvraag) gedaan wordt, dan zijn meteen de data al niet meer beschikbaar (Dus nog even wachten op een betere Reservering(aanvraag) heeft absoluut geen zin. Een gevalletje: Jammer dan, zullen we maar zeggen.

Je zou ook kunnen overwegen om je minimaal aantal nachten voor die periode hoger te zetten.

Maar dan krijg je dus ook geen aanvragen meer voor kortere perioden.

Dus dat moet je tegen elkaar afzetten. Wat de kans op een reservering van langere duur is.

 

Betreft: Vraag 2:

Je kunt inderdaad in de huisregels opnemen dat je geen groepen vrienden accepteert.

Of dat de hoofdhuurder minimaal 25 jaar oud moet zijn, of iets dergelijks.

Iedereen zal dit begrijpen, maar het leunt wel tegen de regels van Airbnb aan - op het gebied van discriminatie.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Beetje laat, maar dank!

Sander13
Level 1
Broek in Waterland, Netherlands

Dag, ik heb nog een aanvullende vraag. Ik heb zojuist een reservering geannuleerd omdat het een groep was met jonge mensen, ik heb nog niet gezien waar ik kan aangeven dat ik dit niet wil. Echter ook heb ik geannuleerd ondat ik gister een verzoek kreeg van iemand en voor dezelfde periode en ze zou het me vandaag laten weten. Kortom ik heb nu die groep jongeren geannuleerd, maar op mijn kalender zijn de dagen nu geblokkeerd, kan ik deze weer open zetten op beschikbaar? Alvast dank

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sander13,

 

Een reservering-aanvraag heeft altijd prioriteit boven een informatie-aanvraag!

 

Bij een informatie-aanvraag (groep waar je eigenlijk WEL aan wilt verhuren, maar met enige bedenktijd). Dan wordt je kalender dus niet geblokkeerd!

 

Nu krijg je een reserverings-aanvraag, van een groep jongeren waar je eigenlijk NIET aan wilt verhuren.

 

Door die reserverings-aanvraag wordt onmiddellijk je kalender voor die dagen geblokkeerd. En die dagen worden ook niet meer vrijgegeven. Zelfs niet als je weigert (Dat is de automatische ‘straf’ die je krijgt van Airbnb). Verder zal het weigeren van de groep je ook op een automatische ‘reprimande’ van Airbnb komen te staan, inclusief (zeer vermoedelijk) een boete van $ 50 of $ 100 + nog een rijtje nadelen!

Want reserveringen weigeren, vindt Airbnb absoluut niet fijn!

Ook heb je door je weigering nu een automatische recensie gehad (van Alexander – neem ik aan).

De enige wijze om deze data weer vrij te laten komen, is als de huurders de reservering af zouden zeggen (maar waarom zouden ze, want zij willen wel. En anders dan kost het hen geld. Sowieso de Airbnb Service-fee, volgens mij).

 

Je had hier een paar dingen kunnen doen:

Met de groep (van de informatie-aanvraag) afspreken dat jij uit eigen beweging de kalender blokkeert voor de gewenste dagen. En als ze dan eenmaal willen reserveren, dat ze je dan even een berichtje moeten sturen (binnen zoveel tijd). Zodat jij de kalender weer open kunt zetten, en zij dan alsnog kunnen boeken. Op deze wijze had je dus nooit de reserverings-aanvraag van de groep jongeren ontvangen.

 

Je kunt in je huisregels opnemen dat je niet aan (groepen van) jongeren onder een bepaalde leeftijd wenst te verhuren. Maar dan schuur je dus wel dicht tegen het discriminatiebeleid van Airbnb aan.

Gebruikers van Airbnb moeten wel minimaal 18 jaar of ouder zijn.

En eigenlijk biedt dit ook geen garantie: Want stel dat je uitsluitend personen van boven de 25 wenst. En je krijgt alsnog een verzoek van een groep 18-jarigen.

Hoe ga je dan contact zoeken met Airbnb aangaande het niet naleven van jouw (op leeftijd discriminerende) huisregels?

Je angst is natuurlijk heel begrijpelijk. Daar heeft zo’n beetje iedere verhuurder mee te maken.

 

Eigenlijk is de regel voor verhuurders: NOOIT weigeren! Heeft dus allerlei vervelende consequenties (Kun je allemaal goed in de Help en in de Community functie terugvinden).

Tip: Probeer je advertentie zo samen te stellen, dat die past bij jouw doelgroep. En anderen eventueel zelfs ontmoedigt. Bijvoorbeeld: De laatste bus vanuit Amsterdam naar mijn accommodatie gaat om 23:55 (Of iets dergelijks).

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Sander13
Level 1
Broek in Waterland, Netherlands

Hoi Cor, veel dank voor je uitgebreide antwoord!  Tja, ik ben dus nieuw op bnb en ik zag dus staan dat als je Direct reservations aan hebt staan je zonder boete kan annuleren als je er niet prettig bij voelt. Mmm niet dus want inderdaad een boete van 50 dollar. Goed ik weet nu beter hoe het werkt. Wel beetje balen en voel me ook misleid want ik snap nu dat dat annuleren alleen kan als ze niet voldoen aan mijn voorwaarden, en ik moest erg lang zoeken voor ik zag waar ik dit kon aanpassen,. qua voorwaarden heb ik nu families staan....  groeten

Sander13
Level 1
Broek in Waterland, Netherlands

En dus ook direct reservations uit gezet

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sander13,

 

Met Direct Reserveren "Aan" kun je juist tot maximaal 3x per jaar sanctievrij weigeren (is tenminste de stelling van Airbnb).
Tevens zorgt deze optie er ook voor dat je beter gevonden wordt (Als je de optie "Aan" hebt staan uiteraard).
Zie ook deze help artikelen:
https://www.airbnb.nl/help/article/523/what-is-instant-book
https://www.airbnb.nl/help/article/484/how-can-i-control-which-reservations-i-get-with-instant-book
In het artikel, aangaande de voordelen van Direct Reserveren, meldt Airbnb wel zo mooi: "Als jij je niet prettig voelt bij een reservering, kun je op elk moment online en boetevrij annuleren".
Maar dat zal ik niet zo maar van toepassing zijn, vermoed ik.
In de berichtengeschiedenis zal immers duidelijk moeten staan, dat de gast van zins is is om je huisregels te gaan overtreden.
En omdat jij liever geen groepen jongeren hebt, zal wel niet echt een optie zijn.

 

Succes er maar weer mee!

 

Met vriendelijke groeten,
Cor.

Hi Sander,

 

ik heb dit bij mijn eerste boeking ook meegemaakt, toen ik nog niet goed wist hoe het werkte. Heb toen contact opgenomen met Airbnb en uitgelegd. Ze waren toen coulant en hebben mijn kalender weer vrijgemaakt en gezorgd dat ik geen boete hoefte te betalen. Was wel echt dag 1 dat mijn advertentie erop stond.

 

gr

Corrie

Dag Sander,

 

Hoe en waar kun je de voorwaarden voor alleen families instellen / aanpassen. Ik kan het namelijk niet vinden. groet Sigrid

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sigrid36,

 

Wat jij wil, dat kan helaas niet.

Je zou wel kunnen proberen om je advertentie toe te schrijven op families, en het voor andere doelgroepen enigszins te ontmoedigen / onaantrekkelijk te maken.

Door bijvoorbeeld de door jouw gewenste doelgroep op te nemen in de titel van je advertentietekst, of het eventueel zelfs in je huisregels opnemen (let daarbij wel op dat dit niet als discriminatie opgevat kan worden). Foto’s van zaken die met name betrekking hebben op jonge kinderen, helpen daarbij uiteraard ook. Zoals: speelgoed, veiligheid, etc.

 

Succes.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Martine197
Level 2
Antwerp, Belgium

 ik zit met een dilemma. Ik ben host sinds vorig jaar mei. Liep goed, vanaf de start kregen we veel werkmensen over de vloer die voor 2, 3 tot zelfs 6 weken boekten. In oktober kreeg ik de eerste keer een dame over de vloer die een werkweek van ma tot vr boekte. Tien dagen later deed ze dat opnieuw en nu heeft ze tot juli elke 10 dagen de accomodatie voor 4 nachten geboekt. Leuk uiteraard alleen merk ik dat ik sinds oktober geen  andere boeking meer heb binnen gekregen omdat zij de periodes blokkeert. Ze heeft me tevens laten weten dat ze dit tot  november zou blijven doen. Maar ik verlies inkomsten op deze manier én omdat ze zo vaak komt plaatst ze ook geen recensies meer. Zouden jullie haar vragen om na juni iets anders te zoeken, ik ben dit niet begonnen om ee “vaste” huurder te hebben !

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf