Vergunning gemeente

Monique27
Level 1
The Hague, The Netherlands

Vergunning gemeente

Hallo beste airbnb hosts in Den Haag,

Ik ben al lang host en ik heb een vraag over opnieuw te beginnen (na het verbod in 2020) maar de site van de Gemeente is (zoals gewoonlijk) erg onduidelijk. Je zou een 'onttrekkingsvergunning' moeten aanvragen à € 475 maar mij is niet duidelijk of je daarna je woning maar 30 dagen per jaar of juist langer zou mogen verhuren. De gemeente ambtenaren kunnen/willen dit zelf  niet beter uitleggen en verwijzen steeds terug naar de site. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Vr gr Monique

4 Antwoorden 4
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Monique27 

Je bericht heeft geen relatie met het onderwerp van deze disussie ("Nieuwe, unieke gebruikersnamen")

, misschien kan @Quincy er een apart topic van maken ?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor de tag @Emiel1 🙂 

 

Hallo @Monique27, ik heb even een topic voor je gemaakt zodat het wat makkelijker te zien is voor andere Airbnb hosts. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Monique27 

De nieuwe Wet "Toeristische verhuur van woonruimte" gaat ook gelden voor Den Haag. Dus dat betekent een registratienummer aanvragen en een max. aantal dagen per jaar mogen verhuren. de wet gaat ws in per 1 april of 1 juli.Op de site van gemeente Den Haag is alleen nog de aankondiging te vinden:

https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/wonen-en-bouwen/verhuur-van-woning-tijdens-vakantie.htm

 

Een "ontrekkingsvergunning" is volgens mij meer bedoeld voor verhuur aan expats, zakelijke gebruikers etc. voor langere periode (4 maanden en langer).

Charlotte876
Level 1
The Hague, The Netherlands

Beste Monique, wij zijn in mei begonnen met de Airbnb en hebben dezelfde vragen. Website van gemeente is niet duidelijk, maar ik heb dit gevonden. De nieuwe wet Toeristische verhuur is ingegaan op 1-1-2021, deze maakt verhuren weer mogelijk. Op woningmarktbeleid.nl heb ik het volgende gevonden:
" Een dagencriterium met daarbij eventueel een meldplicht per verhuring en vergunningplicht kunnen slechts ingezet worden indien de eenmalige registratieplicht is ingevoerd. Immers voor het huisvestingsbeleid in veel gemeenten volstaat het inzicht in welke woningen worden aangeboden voor toeristische verhuur. Daarnaast is dit inzicht van belang om verdergaande maatregelen te onderbouwen. "
De gemeente Den Haag zal de registratieplicht per 01-08-2021 gaan invoeren. Dus zoals wij het begrijpen zal pas (ver) daarna eventueel een dagencriterium komen, omdat dit eerst onderbouwd moet worden. Vergunningen zullen evt als maatregel pas daarna komen.
Een onttrekkingsvergunning is volgens mij alleen nodig als je zelf niet in het huis woont dat je verhuurt (en dus woning aan de woningvoorraad onttrekt).
Ik kan overigens op de website van de gemeente ook geen link vinden om een registratienummer aan te vragen. Heeft iemand die tip?
Groeten

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf