Verwachtingen keukengebruik

Bas7
Level 1
Tilburg, Netherlands

Verwachtingen keukengebruik

Zoals veel mensen bied ik een slaapkamer in mijn eigen woning aan. Bij de voorzieningen staat de keuken niet aangevinkt. Echter, het gebeurt met enige regelmaat dat gasten er vanuit gaan dat ze hiervan gebruik kunnen maken. En dat wil ik niet.

 

Het zorgt voor een erg ongemakkelijke situatie wanneer ze er al zijn (en het dus te laat is). Terwijl dit mijnsinziens duidelijk zou moeten zijn. Dit is dus niet zo. Wat kan ik hieraan doen? Als er iets is waardoor ik een onterechte verwachting wek zou ik dat namelijk graag weten zodat ik het kan aanpassen. 

Ik bied een overnachting aan en een (simpel) ontbijt (yoghurt, cruesli, koffie/thee). Daarvan kunnen ze gebruik maken als ze dat willen. Een vork of een bord uit de keuken pakken voor een afhaalmaaltijd is natuurlijk prima. Maar dat gasten eigen voedsel meenemen en bereiden (een hostelfunctie) wil ik niet. 

 

Bedankt voor het meedenken

6 Antwoorden 6
Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Ik heb de oplossing niet voor je helaas, maar ik lift wel even mee.

Ik sta namenlijk wel keuken gebruik toe en heb daar af en toe behoorlijk spijt van.

Tonnie werkt nachtdiensten en komt 's avonds tussen 10 en 11 thuis om warm te eten. Niet alleen hij maar regelmatig komen er 1 of meerdere collega's mee. Ik kook dus vrij uitgebreid tussen 9 en 10. Vaak moet ik dan of gasten uit de keuken jagen, of, een hele boel zooi opruimen en afwassen. (gebruik van keuken is toegestaan maar alleen als ze de boel ook weer netjes achter laten.... ) 

Dus inderdaad hoe los je dat op zonder ongastvrij te zijn?

Paul-and-Carin0
Level 2
Beyssac, France

We hebben hetzelfde probleem, Bas, we verhuren kamers met ontbijt, keukenoptie niet aangevinkt en ook bij de tekst nogmaals vermeld dat er niet gekookt kan worden. Maar de advertentie word blijkbaar niet goed gelezen, vrijwel altijd verwacht men de keuken te gebruiken.

Misschien in het eerste contact met de klant dit nog maar eens melden ? Natuurlijk met het risico dat je deze klant verliest.

Succes

 

paul & carin

Barbera0
Level 8
Elburg, Netherlands

hallo Bas en anderen

 

ook ik bied een kamer met ontbijt en sta het gebruik van de keuken niet toe; tot vorige week leek dit altijd duidelijk voor mijn gasten, maar toevallig 2x achter elkaar gasten gehad die vroegen of ze de keuken konden gebruiken; ik heb nu maar expliciet in mijn advertentie vermeld dat keukengebruik niet is toegestaan; de tip van @Paul & Carin om dit nogmaals ter 'sprake' te brengen in de communicatie vooraf ga ik zeker opvolgen.... beter duidelijkheid vooraf met het risico een boeking mis te lopen dan teleurstelling als de gasten er al zijn

Elke30
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Misschien een koelkastje op de kamer zetten met een welkomstbrief erop met huisspelregels waarin het wel of niet of deels mogelijke keukengebruik staat en tevens ook in de tekst opnemen van je advertentie

JeanJacques32
Level 1
Arnhem, Netherlands

Afwassen 

Flora14
Level 2
Antwerpen, Belgium

Hallo Bas, ik denk dat je er moet van uitgaan dat 75% van huurders wat aangevinkt is of niet, er geen erg op heeft. Dus mijn inziens is dat je duidelijk in de beschrijving (dus het eerste dat ze lezen), dat het enkel het aanbieden van de kamer is, en niet de bedoeling dat ze je keuken (evt. living) gebruiken. In een kadertje op hun kamer, kan je zeggen wat wel evt. kan: bord en bestek voor uithaal nemen, .... Enkel maar een voorstel, flora

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf