Vreemde feedback van Airbnb

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Vreemde feedback van Airbnb

Ik vind veel wat Airbnb allemaal doet heerlijk, maar sommige dingen vind ik vreemd, raar of lastig. Bijvoorbeeld dat een gast een score 4 (op een schaal van 1 tot 5) ziet als GOED, terwijl Airbnb dat beoordeeld als ONVOLDOENDE. Mogelijk snapt een Amerikaanse organisatie niet hoe Nederlanders beoordelen. Amerikanen vinden alles al snel 'fantastic' en beoordelen daar ook makkelijker naar. Nederlanders zijn doorgaans iets zuiniger en geven volgens mij daarom minder snel een score 5 (wat dan 'perfect' zou betekenen).

Maar goed, dat is niet de aanleiding waarom ik schrijf. Het gaat om iets wat nog veel vreemder is. Wie herkent dergelijke reacties van Airbnb en wat doe ik ermee?

 

Feedback over nauwkeurigheid:

Je gast heeft een aantal zaken gemeld die niet correct werden weergegeven in je advertentiebeschrijving: wifi, foto's. Aanvullende opmerkingen: “Ruimte kwam helemaal overeen met de beschrijving, prima dus.”.

 

Feedback over netheid:
Je gast heeft gesuggereerd dat je ruimte op de volgende plekken schoner had kunnen zijn: handdoeken en beddengoed, douche, badkamer. Aanvullende opmerkingen: “Prima, alles zag er netjes en schoon uit.”.

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Hans

7 Antwoorden 7
Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Dit soort reacties heb ik precies twee keer gehad. Beiden rond twee maanden geleden. Daarna niet meer.

 

De gast heeft tijdens het review proces de gelegenheid om vinkjes te zetten bij bepaalde onderdelen in de waardering. De zaken die genoemd worden in deze feedback zijn dus zaken waarbij de gasten een vinkje hebben geplaatst. Deze meldingen hebben geen invloed op je scores en ranking in de zoekresultaten en zouden slechts gezien moeten worden als aanvullende tips. Punt is dan natuurlijk wel dat de gast de vraag goed gelezen moet hebben om hem goed te kunnen beantwoorden. In jouw specifieke geval lijkt het erop dat de gast misschien niet goed heeft gezien wat de vraagstelling was. Kan gebeuren. Op zich dus niet zo heel erg omdat er geen consequenties aan zijn verbonden.

 

Omdat Airbnb zeer regelmatig "proefjes" doet met hun eigen systeem, zou het zomaar kunnen dat deze optie binnenkort weer verdwenen is. Ook kan het zijn dat deze optie niet voor iedereen beschikbaar is.

 

Om een antwoord op je vraag te geven: volgens mij moet je er in dit specifeke geval helemaal niets mee. Ik zou het in jouw geval lekker langs me heen laten gaan.

Frederic63
Level 1
The Hague, Netherlands

Lezen die sukkels van Airbnb ook mee? Als je ze belt, krijg je namelijk een of andere soepkip aan de telefoon die eigenlijk niks kan en mag...... Dus dan vraag je om de supervisor....... Krijg je het zelfde gemier, maar dan via de mail, met de vraag of je goed geholpen bent.....   Als ik een probleem heb met een gast lost airbnb niks op maar geeft alleen maar kritiek en duikt met de kop in het zand...... 

 

Nee dus, schreeuw je terug in die mail, want je bent het niet eens met de manier waarop iemand op zeer vileine wijze jouw apartement afkraakt, omdat er een stofje op de vensterbank over het hoofd was gezien, of omdat de handdoeken niet naar het eigen merk van de Carrefour ruiken maar naar de "odeur local" van het huismerk van de Albert Heijn. Ik heb wel eens een 1 gescoord van iemand die waarschijnlijk het idee dacht dat ze het Hilton of het Waldorff Astoria had geboekt. 5 sterren zijn in de hotellerie sowieso zeer ongebruikelijk in NL.

 

Recente feedback van airbnb: pas op anders krijg je een boete........... huh, boete? Wacht even, jullie verdienen aan mij geld door een website in de lucht te houden......  dit moest mij even van het hart....... 

Patricia---Holistic-Heal0
Level 1
Nederland, TX

Hi 

Dat is mij ook opgevallen Hans.

Zo ook heeft er bij ons ooit ( 2 jaar geleden) een zeer lelijke dame- ik vermoed - overal 1- scores gegeven, waarna elke iets minder beoordeelde recensie (4 normering) een direct gevaar is. Een schrijven van airbnb dreigt met het opzeggen van de verhuurderstatus ?!  Kent iemand dat ook?

Het komt er dan op neer dat van de ca. 500 verhuurders in ruim 3 jaar en ca. 5   voor enorme onrust kunnen zorgen.  Heel jammer vind ik dat  😞

 

.. zoiezo - een recensie of annulering om niet eerlijke reden vind ik erg lastig. Ik maak zelf schoon en weet dat het echt perfect clean is.  Dan toch heel lelijk schrijven... aanmelden als potentiele misdadiger gaat me wat ver, maar bij gebrek aan betere optie, doe ik dat toch maar dan... iemand daar ook ervaring mee - hoe het handigst te handelen?

Patricia

Caroline166
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Dat heb ik ook gehad bij mijn eerste gasten, die ook voor het eerst via Airbnb reizden. Het was een Nederlands echtpaar en ik heb later gemiald met wat zij bedoelden met de score. Ze vonden iets middelmatig en dus gaven ze daar de middelste ster voor *** dus.

Van airbnb krijg je dan te horen dat slechts 30% van de hosts slechter presteert. Zij vonden het erg vervelend en wilden het veranderen, maar ja dat kan natuurrlijk niet. Dat snap ik ook wel.

 

Overall krijg ik goede recensies en wel of niet superhost maakt me niet zo veel uit...

 

 

 

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Tja ... er ontstaat een beetje vreemde situatie: ik krijg de indruk dat ik gasten moet uitleggen hoe de beoordeling door airbnb wordt geïnterpreteerd - en dat airbnb dat anders doet dan dat we dat in NL gewend zijn. Zo'n uitleg geven zonder dat de gasten denken dat ik mijn scores kunstmatig hoog wil houden (wat niet zo is) is best een tricky aangelegenheid. Maar goed, ik zie het maar als een uitdagend onderdeel van het spel. Gasten die zelf via airbnb verhuren snappen meteen wat ik bedoel. Gasten die vrij nieuw zijn vinden het soms net zo vreemd als ik. Toch ben ik vooral blij met airbnb, dus laat ik het niet groter maken dan het is.

Johnny19
Level 2
Gistel, Belgium

Het is inderdaad zo dat Nederlanders iets voorzichtiger omspringen met het geven van een score 5.

Dit heb ik ook al meermaals meegemaakt. Wij zorgen ervoor dat alles steeds TOP is.

Een 4 geeft een Nederlander bijna standaard, geen probleem kan ik mee leven.

Maar... dan heb je waarschijnlijk geen Belgen over de vloer gehad. Die geven zonder probleem een 2 of 3 als een handdoek verkeerd ligt volgens hen. Het is zelfs zo erg dat we ergens in de huisregels willen opnemen dat Belgen niet meer welkom zijn maar dan stuit je nogal vlug op de discriminatieregels van airbnb.

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Ik had laatst twee Belgen met een kind die erg tevreden waren. Tenminste ... dat heb ik begrepen. Ik was zelf op vakantie en geef alleen recensies aan mensen die ik zelf heb ontmoet. Mogelijk hebben ze een heel slechte recensie geschreven die ik niet heb gezien ...

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf