Wat is jullie stommiteiten index

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Wat is jullie stommiteiten index

Hi Nederlandstalige Host-Community,

 

Wij zijn alweer de nodige tijd actief op Airbnb. En we behalen daarmee leuke resultaten en ervaringen.

En ondanks onze resultaten, bemerk ik echter wel, dat het eigenlijk altijd wel wat is. In 70% van alle gevallen is er wel een ‘dingetje’ (en dan horen we nog niet eens alles). Variërend van gasten die moeite hebben met het overleggen van hun legitimatie informatie, matige communicatie, tot gebroken voeten aan toe (en alles wat er tussenin zit).

 

Soms denk je dat je alles al een keer meegemaakt hebt. En dan gebeurd er toch weer wat nieuws.

 

Zo maar even een paar simpele voorbeelden:

  • Hé buurman, mag ik even via jou balkon naar het onze klimmen? Want volgens mij zij we onze sleutels vergeten. En de telefoon ligt ook binnen aan de oplader (Balkon is op 6 meter hoogte en het is eigenlijk ondoenlijk om van het ene balkon naar het andere te klimmen).
  • Ik heb niet gecommuniceerd: Kun je de sleutel misschien ergens verstoppen? En vervolgens: De deur gaat niet open (Zou je de sleutel misschien eens even willen draaien).
  • Ik ben gestruikeld, en nu ligt mijn arm open. Of heb ik mijn enkel gekneusd.
  • Ik heb helemaal niets gelezen, hoe kom ik op jullie accommodatie?
  • Wat is jullie maximale korting? Of zelfs: Mijn budget is te krap, wil je het ook voor 25% minder doen? En een dag later: Misschien 20% minder dan? (En dan heb ik het over maanden van tevoren voor het hoogseizoen).
  • We hebben vreemden binnen gehaald, en die hebben vervolgens het balkon meubilair van het balkon afgegooid (Ze waren maar heel even binnen hóór).
  • Slapen op de lakens, in plaats van er onder.
  • Laten alle vaat en vuilnis staan van een week (we betalen toch een schoonmaak vergoeding)?
    En zich dan nog afvragen ook, waarom onze lokale contact persoon een beetje pissig was.
    Uiteindelijk was het aanrecht te klein, dus hadden ze de rest van de vaat maar op de vloer gezet (Resultaat: 1 dag schoonmaken).
  • Kun je een taxi voor me regelen, want ik ben 30 kilometer verwijderd van het appartement? (wij slechts 2.000 kilometer).
  • Zou je niet beter die omslachtige backup-van-de-backup procedure voortaan kunnen communiceren? (je had ook gewoon kunnen luisteren, tijdens de check-in. Of mijn beknopte simpele instructie van gisteren kunnen lezen).
  • Oh, en die gebroken voet: Laten we eens rechtstandig van het bovenste niveau in het onderliggende zwembad springen (niveauverschil: bijna 4 meter en de zwembaddiepte: 95 centimeter). Ja, die voet deed daarna wel pijn. En na de nodige dagen pijn (met als pijnstiller: Alcohol), toch maar naar de dokter.
  • Ik wil niet akkoord gaan met al je huisregels! (Sorry, dan ook geen verblijf).
  • Ik ben zwanger en ik wil naar huis, want ik voel me niet helemaal lekker. Oh, maar jullie hebben strikte annuleringsvoorwaarden?
    En dan een Airbnb Service medewerker, die ons daarna doodleuk allerlei dingen oplegt. En als ik dan reageer, dat eerst even gaat overleggen met de gast, of die dat wel wil accepteren (die had ook de communicatie tussen mij en de gast kunnen lezen).
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Ligt dat nou aan ons, of aan onze locatie, of is dit een ervaring die menigeen wel deelt?

Wij zijn zogenaamde ‘Remote hosts’ met een lokale gasten-service. En onze accommodatie wordt voornamelijk gereserveerd door mensen met een redelijk gevulde portemonnee.

9 Antwoorden 9
Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Ligt absoluut niet aan jullie. Hier hetzelfde en na een jaar dan ook de advertentie op pauze. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Kayleigh6,

 

Zover als stoppen met verhuren, of pauzeren van de advertentie, zou ik zeker niet willen gaan.

Maar verbazen doet het me eigenlijk iedere keer weer.

Of eigenlijk: Bij iedere nieuwe reservering. Benieuwd naar wat we deze keer weer mee gaan maken.

Mensen verzinnen werkelijk van alles. En soms om de vreemdste redenen.

Voorbeeldje: Gast rapporteert dat er bevroren ijsdruppeltjes aan de achterkant van de binnenzijde van de koelkast zitten. Ja, dat gebeurd als je hem op vol gas zet en je doet de koelkast om de havenklap open (midden in de zomer). Gast wilde uiteindelijk gewoon een late check-out. Had ik al lang rekening mee gehouden. En hij had het alleen maar hoeven vragen. Ik had het hem alleen nog niet gemeld, omdat ik gasten niet met informatie wil overvoeren.

Ik blijf gewoon altijd netjes en beleefd, en los zelfs de niet bestaande problemen op.

Misschien willen ze gewoon alleen maar aandacht.

Als dingen meer dan eens voorkomen, dan onderneem ik zeker corrigerende maatregelen. Om te zorgen dat het niet meer voorkomt. Onlangs schreef iemand hier nog: 1x een probleem: Stomme huurder, 2x hetzelfde probleem: Stomme verhuurder.

En dat is dus zeker waar.

 

Het hoort er kennelijk allemaal bij, en het zal zeker niet aan de gasten op Airbnb liggen. Het zal op ieder platform wel hetzelfde liedje zijn. De gasten blijven immers mensen.

Laat ik maar zeggen: Toen wij begonnen met verhuren, hadden we dit in ieder geval niet verwacht.

 

En het zijn zeker niet alleen de gasten hoor. Maar iedereen die een bepaalde rol in het hele gebeuren speelt.

Bijvoorbeeld die mannelijke gast, die van het ene balkon naar het andere balkon wilde klimmen (levensgevaarlijk en die mannelijke gast was nog verbaasd ook, dat dit verzoek geweigerd werd door de buurman).

Ze konden mij of onze lokale contactpersonen natuurlijk niet bereiken. Want die nummers stonden op de telefoon, die ook binnen aan de oplader lag.

De man heeft uiteindelijk de beheerder gebeld (nummer staat op diverse plaatsen bij en op het complex aangegeven).

En die beheerder stuurt over dit probleem een mailtje aan mijn vrouw? Hoe komen ze er op?

Mijn vrouw kijkt niet bepaald ieder uur in haar mail (Dus die zag dat pas ’s avonds, terwijl het probleem midden op de dag ontstaan was).

Uiteindelijk bleken de sleutels gewoon verstopt te zitten in de tas van de vrouwelijke gast. Dus verder geen probleem. Die sleutels kijk je trouwens niet zo maar over de kop, want de hoofdsleutel is 10 cm lang!

 

Gelukkig zijn er ook vele goede ervaringen. Mensen die echt tegen een daadwerkelijk probleem aanlopen, en die zeer vergevingsgezind zijn. Bijvoorbeeld een grote waterleidingbreuk, en de gemeente heeft heel de dag nodig, om dit weer te herstellen. Kunnen wij natuurlijk niets aan doen, maar is wel heel vervelend voor de gasten (Want die hadden bijna de hele dag, geen water). De gemeente was die dag trouwens ook niet bereikbaar en nergens statusupdates te vinden op hun site bijvoorbeeld.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Cor3,

 

  • Ik heb zelf een gast gehad die dacht dat het handig was om een Schotse steak taart in de oven te doen en dan vervolgens in bad te gaan. Mevrouwtje is dus in de badkuip in slaap gevallen, maar gelukkig was ik net op tijd thuis want het huis stond al blauw van de rook (het had erger kunnen aflopen). Gelukkig heeft ze wel netjes alles vergoed want de filters in mijn oven zijn erdoor kapot gegaan. 
  • Sleutel in de voordeur vergeten x2 
  • Verstopte toilet door 2 rollen in één toiletbezoekje (geen idee waarom je zoveel nodig hebt??)
  • Bord met eten en een lepel in de magnetron en vervolgens niet ernaar omkijken. Resultaat: een discobal. 

Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit maar kleine percentage van de gasten waren. Voor de rest heb ik erg goede gasten gehad :-). 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Die 70% van mij is ook enigszins geflatteerd, moet ik zeggen. Want daar neem ik alles in op wat, of door ons, of door de gast, als enigszins negatief ervaren kan worden.

Dus matige communicatie staat daar bijvoorbeeld ook tussen. Net zo goed als gasten die wat moeite hebben met het overdragen van hun legitimatie-informatie. Of een jonge moeder die het niet nodig vindt, dat we onze veiligheidsvoorzieningen voor hun kleine kinderen optuigen (terwijl we dat voor de zekerheid toch maar doen). Of iemand die heel vroeg arriveert (ruim voor onze reguliere check-in tijd). En niet in kan checken, omdat het appartement nog niet gereed is voor hun ontvangst. Of doodleuk 3 uur later arriveren, dan aanvankelijk gemeld.

Allemaal dat soort dingetjes.

Echt stomme dingen komen gelukkig niet al teveel voor, maar toch wel met enige regelmaat. Je moet gewoon overal rekening mee houden en op voorbereid (proberen te) zijn.

En natuurlijk, het aloude adagium: Het is toch van een ander.

 

Want, hoe krijg je het voor elkaar om het interne mechanisme in de scharnier van de glasplaat, bovenop de kookplaat te laten smelten (zonder dat daarbij ook, de glasplaat zelf gebarsten is)?

Die snap ik nog steeds niet.

 

Kortom: Wat gaan we met de volgende gasten weer meemaken?

Soms denk je dat je alles al een keer meegemaakt hebt. En dan gebeurd er toch weer iets, wat nog niet eerder voorgekomen is.

Want ik heb het dus niet gauw, dat aan het einde van de hele reservering. Ik terug kan kijken op een 100% vlekkeloos verlopen verblijf. Er is eigenlijk bijna altijd wel wat. Soms een beetje hilarisch en soms dus wat minder.

 

En als je zo links en rechts eens wat leest (zo ook hier). Dan vraag je jezelf bijna af, hoe het die mensen toch gelukt is, om hun huidige leeftijd te bereiken 😉

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

@Cor3 @Kayleigh6 @Quincy Ja, haha!

Wat leuk om te lezen want ik verbaas me ook keer op keer. Meestal moet ik er (achteraf) ook gewoon heel hard om lachen.

 

- Schoenafdrukken van modder over het hele op het plafond!; De gast had last van insecten en besloot ze dood te slaan. Hij dacht dat ik het makkelijk wel over kon schilderen!

- Of ik de haard aan wil steken want het lukt ze niet; Er ligt een kuub droog haardhout, drie pakken aanmaakblokjes en twee pakken lucifers. Euh nee, en ik help ook niet met koken als je niet weet hoe dat moet!

- Gast die besluit zijn joints en spacecake achter te laten op tafel; Is het een cadeautje of ging het gewoon niet mee in het vliegtuig?

- Poep over alle muren van het toilet; echt waar! Waarom?

- Gast die vraagt of ik haar vuile slipje op wil sturen die ze was vergeten; (ieuw!)

- Bij het schoonmaken een sexatribuut met riempjes en kettingen vinden tussen de lakens!; ik wil niet weten wat zich hier heeft afgespeeld!

- Gast die tijdens het schoonmaken, hoewel al was gezegd dat eerder inchecken niet mogelijk was, ongevraagd naar binnen gaat en op het (net schoon gemaakte!) toilet gaat zitten!

- Gast die besluit een kampvuur van de takken in de tuin te maken, hoewel het op meerdere keren nadrukkelijk wordt verboden vanwege brandgevaar in het droge bos en de rieten kap van het naastgelegen huis.

- Het plastic dienblad als ovenschaal gebruiken; zucht*

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sina25,

 

Allemaal heel herkenbaar.

En het ergste is eigenlijk nog, dat de meesten dan ook nog denken dat het een volstrekt normale vraag of actie is?

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Oef wat een bizarre ervaringen 😱 Wij komen niet veel verder met onze ‘negatieve’ ervaringen, dan het vinden van een ovenmaaltijd in de oven bij de schoonmaak die niet is opgegeten en een verdwaalde onderbroek. 🤔 ik tik het ff af op hout.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marcel-and-Sandra0,

 

Dan heb je inderdaad mazzel, zal ik maar zeggen 🙂

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wat een gekkigheid @Sina25! 🙂 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf