Weigeren van een aanvraag

Thea4
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Weigeren van een aanvraag

Ik heb al een aantal keer de volgende situatie meegemaakt. Fictief voorbeeld:

Iemand doet een aanvraag voor een maand (kost normaal 1500 euro) en schrijft in het bericht dat hij/zij graag wil huren maar slechts een budget heeft van 600 euro per maand. --> Volledig uit verhouding naar mijn idee. Dus ik laat dat altijd netjes weten in het antwoord maar moet daarna de boeking nog echt weigeren. In de keuze mogelijkheden zie ik niet iets wat mijn 'reden' goed weergeeft. Hoe zouden jullie dit afhandelen?

6 Antwoorden 6
Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Is er geen "andere reden" optie?
Als dat niet het geval is zou ik niet weigeren, maar gewoon laten verlopen.

Zolang er geen boeking is goedgekeurd blijft je kalender gewoon open.

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Bedoel je met "aanvraag" een reservering of een voorlopige reservering? Als het gaat om een reserveringsaanvraag (wat ik niet vermoed) dan begrijpt de gast de werking van het systeem waarschijnlijk niet helemaal :). Ik ga er voor het gemak dan ook even vanuit dat het om een voorlopige reserveringsaanvraag gaat. Die kun je altijd goedkeuren, onafhankelijk wat de gast in zijn bericht schrijft. Als je er dan in een repy bij vermeldt dat je geen consessies wilt doen aan de prijs, heeft de gast de keuze om de reservering wel of niet definitief te maken. Als hij de reservering definitief maakt, betaalt hij gewoon de prijs die jij hebt gesteld. Daar loop je dus geen risico.

 

Ik zou de aanvraag zelf niet laten verlopen. Dat gaat namelijk ten koste van je ranking in de lijst. Sterker nog, ik zou zo snel mogelijk reageren.

 

Aanvulling: Als het wel om een reserveringsaanvraag gaat (dus niet voorlopig), zou ik hem ook zo snel mogelijk accepteren. De gast weet wat jouw prijzen zijn en op basis van die prijzen een aanvraag gedaan. De gast kan dan vervolgens zelf altijd nog annuleren als hij de prijs inderdaad te hoog vindt. Zo houd je je statistieken op peil.

Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Ik bedoelde ook niet, niet reageren 😉

 

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Maar volgens mij is er geen andere keuze dan accepteren of afwijzen. In het verleden was er nog wel een optie als "ik heb meer informatie nodig". Die heb ik al een tijdje niet meer gezien. Alleen een schriftelijke reactie geven is niet voldoende. Kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie hoor.

Lettie0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Het viel mij de laatste keer op dat ik een reservering aanvraag niet meer kan weigeren zonder sancties.

Dat vind ik onbegrijpelijk en slecht. Ik begrijp dat ik een reden op moet geven als ik wieger, maar het is mijn huis en ik wil op een vriendelijk manier kunnen weigeren. Ik vind dit een slechte nieuwe maatregel van Airbnb waar ik het totaal niet mee eens ben.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

Groet,

Lettie.

Christel8
Level 2
Kortrijk, Belgium

In dit geval:
- goedkeuren. Als hij bijt betaalt hij het volle pond
- een speciale aanbieding doen voor die kamer en die periode aan een prijs die je wel wilt krijgen.

Ik denk dat beiden mogelijk zijn. 

Een alternatief is voorstellen dat hij de kamer voor een kortere periode boekt. Bij zijn bezoek zie je wie de gast is en dan kan je voor de rest van de maand nog iets overeenkomen dat voor beide partijen voordelig is 😉

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf