Weigeren van een aanvraag

Onno0
Level 1
Eindhoven, Netherlands

Weigeren van een aanvraag

Ik heb een aanvraag gekregen waarbij de gast vraagt om een (hele) late check out. Ik kan daarmee niet akkoord gaan, als ik deze aanvraag weiger, gaat dat dan niet ten koste van enige rating? 

 

Bedankt voor je reactie.

7 Antwoorden 7
Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Nee hoor. Je kunt deze aanvraag gewoon weigeren zonder dat het invloed zal hebben op je plaats in de lijst. Als je te vaak aanvragen weigert, zal dat uiteindelijk wel invloed hebben. Airbnb is hierin echter niet duidelijk. Let erop dat je deze aanvraag binnen 24 uur weigert.

 

Meer info: https://www.airbnb.nl/help/article/360/can-i-decline-booking-inquires-or-reservation-requests

Mariette4
Level 2
Netherlands

Uit oogpunt van veiligheid raad ik alle verhuurders aan , nooit een gast te accepteren die geen ID heeft laten veriferen.

 

Gasten die alleen een mailadrs of telefoonnummers hebben laten veriefieren kunnen bij eventuele problemen nooit achterhaald worden.

 

Eigenlijk zou Airbnb deze gasten al vooraf moeten laten weten dat zij niet kunnen aanvragen of boeken.

Helemaal met je eens.  Het is veel te makkelijk om verhuurders lastig te vallen met veel onzin vragen.

Met deze 2 gegevens zegt niks soms alleen email . Dit jaar 2018 ruim 400 aanvragen gehad. Het holt achteruit met Airbnb van niet lezende klanten een plaatje zien en de vraag luid is het beschikbaar en de totaal prijs.  De ergste domoren Fransen en Spanjaarden.

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Er is een groot verschil tussen “informatie-aanvragen” en “reserverings-aanvragen”.

Ikzelf gebruik nooit de knop: Weigeren.

Bij “informatie-aanvragen” is een berichtje binnen 24 uur terug voldoende.

Want als de gast toch besluit te boeken, dan moeten ze akkoord gaan met onze huisregels. En daar staan bijvoorbeeld ook de Check-In en Check-Out tijden in.

Tevens zijn wij verplicht om paspoort- en/of ID-gegevens te verzamelen en te rapporteren aan de overheid (staat ook in de huisregels). Dus daarmee lossen we ook het probleem van de identificatie en de achterhaalbaarheid op.

Want ondanks een geverifieerd ID, zal Airbnb de ID nooit aan de verhuurder verschaffen.

 

Boekingen door een ander zijn niet toegestaan op Airbnb. Dus als dat voorkomt, even een belletje naar Airbnb en die gaan dat dan verder voor je regelen.

Communicatie altijd zoveel mogelijk binnen Airbnb houden. Dan heb je tenminste achteraf enig bewijs. Alleen als het echt niet anders kan, dan een ander medium gebruiken.

 

Indien mogelijk zal ik wel altijd trachten de gast te accommoderen in hun wensen.

Want een vraag om een late check-out in verband met een avondvlucht is natuurlijk niet onredelijk.

Als ikzelf op reis was en zoiets zou mogelijk zijn, dan zou ik dat zelf ook op prijs stellen!

 

Dus wij hebben hier al over nagedacht en ondertussen ook een alternatieve oplossing voor.

Want als de ene gast om 12:00 wil arriveren en de andere gast wil pas om 16:00 vertrekken, dat gaat natuurlijk niet.

Eigenlijk vreemd genoeg hebben we tot op heden, deze alternatieve oplossing nog nooit nodig gehad.

En hebben we dit soort wensen en situaties altijd nog op een andere wijze weten op te lossen.

 

Bij ons ligt de ratio “informatie-aanvragen” (die uiteindelijk nergens toe leiden) en uiteindelijke echte reserveringen op ongeveer: 50-50.

In de voorgaande jaren was dat nog ongeveer: 33-67.

 

Van honderden aanvragen zou ik zelf ook een beetje sikkeneurig worden.

Want dan begint het toch langzaam aan op een onbetaalde dagtaak te lijken.

 

Het opstellen van de juiste huisregels kan je ook helpen om problemen te voorkomen/af te dekken.

Echter deze week ook een stuk gelezen, waarin Airbnb desondanks toch besloten had om de huisregels naast zich neer te leggen, ten gunste van de gast 😞

De gast had willens en wetens vooraf besloten om de huisregels te gaan overtreden (met meer personen te komen, dan maximaal toegestaan).

In die huisregels stond duidelijk: Komt dit toch voor, dan volgt onmiddellijke uitzetting en geen geld terug.

 

Bedenk dan ook, dat Airbnb meestal geneigd zal zijn, om in het voordeel van de gast te beslissen.

wij hebben een aanvraag gekregen in een periode dat de agenda door ons geblokt is. Wij hebben de aanvraag moeten weigeren. Hoe kan dit?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sasja2,

 

Dit schijnt inderdaad weleens voor te komen (ik kom dit soort berichten wel meer tegen).

In jullie geval had ik niet zelf de aanvraag geweigerd. Maar meteen Airbnb gebeld om dit namens jullie uit te laten voeren.

 

Oorzaken die ik weleens gelezen heb, is dat het blokkeren vanuit de App gedaan is.

Tevens als ik instellingen wijzig, dan test ik dat zelf ook altijd voor de zekerheid (je weet het tenslotte maar nooit).

Zelf ook weleens gezien, dat bijvoorbeeld een prijswijziging niet opgeslagen werd.

Bedankt voor je bericht. Als het nog een keer gebeurd dan neem ik contact op met Airbnb.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf